Goedendag, heeft er iemand ervaring met het vervangen van de kachel radiateur van een renault 19? wat moet ik demonteren? moet ook de parafan los? hoe ontlucht ik de koeling? graag tips.
Bedankt alvast!
Groetjes Robert.
Hoe vervang ik de kachel radiateur van mn renault 19?
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Denk het toch wel, het is een bekend kuurtje dat de kachel radiateur van de 19 wel eens verstopt wil raken.
Heb het zelf tot nu toe gelukkig nog nooit gehad het is een naar klusje.
Maar zit er wel genoeg koelvloeistof in je systeem ? te weinig koelvloeistof of teveel lucht in het systeem laat ook je kachel radiateur uitvallen.
Heb het zelf tot nu toe gelukkig nog nooit gehad het is een naar klusje.
Maar zit er wel genoeg koelvloeistof in je systeem ? te weinig koelvloeistof of teveel lucht in het systeem laat ook je kachel radiateur uitvallen.
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
ik heb mijn kachelradiateur weleens vervangen. met een enorme kater met tussenstops erbij om eventjes te gaan liggen .. maar ik ben er een uurtje of 4 mee bezig geweest..
inderdaad dashboard eruit, wat op zich best goed te doen is , en niet vergeten om ook bouten eruit te draaien bij de kachelaanjager onder de parafan,. anders wil je kachelradiateur er nog niet uit namelijk.
ontluchten via de ontluchtingsschroeven , in radiateur en koelslang
inderdaad dashboard eruit, wat op zich best goed te doen is , en niet vergeten om ook bouten eruit te draaien bij de kachelaanjager onder de parafan,. anders wil je kachelradiateur er nog niet uit namelijk.
ontluchten via de ontluchtingsschroeven , in radiateur en koelslang
uit mijn hoofd een stuk of 6....
Ik heb het zonder 19-ervaring 3 jaar teug in 2 uurtjes gedaan. Kijk wel even dat je een goede versie neemt, een immitatie past niet altijd even lekker in het kachelhuis. Vraag als het even kan om een Valeo, Behr of Nissens..
Ik heb het zonder 19-ervaring 3 jaar teug in 2 uurtjes gedaan. Kijk wel even dat je een goede versie neemt, een immitatie past niet altijd even lekker in het kachelhuis. Vraag als het even kan om een Valeo, Behr of Nissens..
Het kan zonder demonteren van het dashbord. Ik heb het ook een keer zelf gedaan.
Wat zeker los en eruit moet is de blower in de parafan, het gaspendaal, het middenconsole en het kachelbedieningspaneel. Als dat is gebeurd dan kun je als je met zijn tweeen bent het complete huis waar het radiatortje in zit eruit pakken. Een trekt het dashbord iets omhoog en de ander wrikt het kachelhuis eruit. Ik weet niet meer zeker of ik toen de hele pendalengroep eruit heb gehad. Ik dacht het wel. Het is geen leuke klus, maar het is te doen. link: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1906713
Wat zeker los en eruit moet is de blower in de parafan, het gaspendaal, het middenconsole en het kachelbedieningspaneel. Als dat is gebeurd dan kun je als je met zijn tweeen bent het complete huis waar het radiatortje in zit eruit pakken. Een trekt het dashbord iets omhoog en de ander wrikt het kachelhuis eruit. Ik weet niet meer zeker of ik toen de hele pendalengroep eruit heb gehad. Ik dacht het wel. Het is geen leuke klus, maar het is te doen. link: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1906713
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Hierbij het verslag van het vervangen van mijn kachel radiateurtje.
Mijn auto is een renault 19 cabrio met een 1.7L monopoint injectie.
Koppel de accu los!!!!!!
Demonteer de midden console(6x torx een plastic moer maat 10 onder de handgreep van de handrem), alle demontabele plastic paneeltjes onder het dashboard aan de bestuurderskant en het stuur en de plastic afdekkap rondom de stuur kolom hierin zitten de richting aanwijzer en ruitenwisser bediening (8x torx).
Onder de klokkenset van het dashbord zitten ook nog 2 schroeven(torx met grote ring), ook losmaken.
Recht onder de klokkenset zit de stuur kolom met 2 bouten maat 13 vast
ook even los draaien.
In het midden direct onder het kachel bedienings paneel het plastic paneeltje waar diverse relais achterzitten losdraaien( 2x torx).Hierboven komen nu 2x torx tevoorschijn waar het kachel paneel mee vast zit.
Als je nu in het midden door het dashboard heen kijkt zit er nog een plastic beugeltje horizonzaal ten de kachel behuizing geschroeft.(2x torx) ook loshalen.
Hierna demonteer je boven op het dashboard de speaker kapjes door met een platte schroevendraaier ze omhoog te wrikken hierachter zitten aan weerskanten een moer met de maat 13.
Loshalen.
Onderaan het dashboard zowel links als rechts zit er een afdek kapje van 3 x 3 cm die je laskan klikken met een schoeven draaier er tussen dan zie je ook hierweer 2 moeren met maat 13 , loshalen.
Hierna zit het daschboard los, probeer stukje voor stukje het dashboard naar je toe te trekken en let er op niet je kilometer kapot te maken!
Nu doe je de motorkap open een haal je de plastic afdek kappen van de parafan weg en schtoef je de 2 bouten van de kachel motor los,haal de rubber luchttoevoerslang met je lucht filter huis weg zodat je de waterslangen van en naar de kachel los te draaien zijn.
Ga nu naar de bijrijderskant en trek het plastic aan de binnenkant langs de dorpel los en zorg dat de draadboom die hier achterloopt los zit, het dashboard kan hierna naar voren.
Hierna maak je de staalkabels op het kachel huis van de kachel bediening los, let wel op hoe de borg beugeltjes om de buiten kabel vast zitten!
Hierna moet het kachelhuis inclusief het radiateurtje vrij makkelijk via de bijrijders kant er uit kunnen worden gehaald.
Demonteer de radiateur en maak het kachel huis goed schoon!
Hierna kan alles weer in omgekeerde volgorde worden terug gebouwd.
Succes mochter er iemand nog vragen hebben neem dan gerust contact met me op. Ik heb er 5 uur over gedaan met het tevens vervangen van mijn thermostaat, 2 koffie pauzes, een schoonmaakbeurt van het interieur na het sleutelen en het afvullen en ontluchten.
Mijn auto is een renault 19 cabrio met een 1.7L monopoint injectie.
Koppel de accu los!!!!!!
Demonteer de midden console(6x torx een plastic moer maat 10 onder de handgreep van de handrem), alle demontabele plastic paneeltjes onder het dashboard aan de bestuurderskant en het stuur en de plastic afdekkap rondom de stuur kolom hierin zitten de richting aanwijzer en ruitenwisser bediening (8x torx).
Onder de klokkenset van het dashbord zitten ook nog 2 schroeven(torx met grote ring), ook losmaken.
Recht onder de klokkenset zit de stuur kolom met 2 bouten maat 13 vast
ook even los draaien.
In het midden direct onder het kachel bedienings paneel het plastic paneeltje waar diverse relais achterzitten losdraaien( 2x torx).Hierboven komen nu 2x torx tevoorschijn waar het kachel paneel mee vast zit.
Als je nu in het midden door het dashboard heen kijkt zit er nog een plastic beugeltje horizonzaal ten de kachel behuizing geschroeft.(2x torx) ook loshalen.
Hierna demonteer je boven op het dashboard de speaker kapjes door met een platte schroevendraaier ze omhoog te wrikken hierachter zitten aan weerskanten een moer met de maat 13.
Loshalen.
Onderaan het dashboard zowel links als rechts zit er een afdek kapje van 3 x 3 cm die je laskan klikken met een schoeven draaier er tussen dan zie je ook hierweer 2 moeren met maat 13 , loshalen.
Hierna zit het daschboard los, probeer stukje voor stukje het dashboard naar je toe te trekken en let er op niet je kilometer kapot te maken!
Nu doe je de motorkap open een haal je de plastic afdek kappen van de parafan weg en schtoef je de 2 bouten van de kachel motor los,haal de rubber luchttoevoerslang met je lucht filter huis weg zodat je de waterslangen van en naar de kachel los te draaien zijn.
Ga nu naar de bijrijderskant en trek het plastic aan de binnenkant langs de dorpel los en zorg dat de draadboom die hier achterloopt los zit, het dashboard kan hierna naar voren.
Hierna maak je de staalkabels op het kachel huis van de kachel bediening los, let wel op hoe de borg beugeltjes om de buiten kabel vast zitten!
Hierna moet het kachelhuis inclusief het radiateurtje vrij makkelijk via de bijrijders kant er uit kunnen worden gehaald.
Demonteer de radiateur en maak het kachel huis goed schoon!
Hierna kan alles weer in omgekeerde volgorde worden terug gebouwd.
Succes mochter er iemand nog vragen hebben neem dan gerust contact met me op. Ik heb er 5 uur over gedaan met het tevens vervangen van mijn thermostaat, 2 koffie pauzes, een schoonmaakbeurt van het interieur na het sleutelen en het afvullen en ontluchten.