Norman's Renault 5 GT Turbo Bleu Sport project

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo alemaal

ik heb me laats een r5 gt turbo er by gekocht somige kennen me van me r19 die ik verbouwd en uitgebouwt heb.

maar ik had een vraag over me r5. ik had een andere turbo gezien die ik er mischien in wil bouwen dat is de Hybrid-Turbolader RM350
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=32557
maar wat moet ik alemaal verder gaan aanpasen op me r5???
want de standaart turbo kun je max opschroeven na 1,2bar maar deze gaat tot 2,7bar. dat is dus heel veel meer en me blok moet natuurlijk heel blijven :p dus wie kan me helpen??

m.vr.gr
norman
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Gebruik de search functie maar eens. Er kan een hele hoop, maar dat vergt wel aanpassingswerk. Je kan beginnen met een Group A carburateur, dan kun je met een iets grotere turbo gaan rijden.
Wil je echt hoge drukken gaan rijden, dan zul je je hele blok moeten aanpassen.
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo willem-jan

ja dat dacht ik al dat er veel aangepast moest worden.ik heb er trouwns ok al metanol in ligen van 60%
normaal heeft hij 120pk ik heb aleen door dat nu ongv 170/ 180pk.
kent iemand dat?
dit is trouwns zijn oude foto's van me r5

[/url]http://www.designercars.nl/membercars/954[url]

m.vr.gr
norman
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Da's een bekende auto...

Is van een aantal mensen hier geweest. Ik ben benieuwd hoe dat zit met methanol en dergelijke, want dat zal er nog niet op, toen hij verkocht werd. Ik kan effe niet op de naam van de vorige eigenaar komen... :S
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo merijn

ja klopt dat was me ook al opgehalen dat dit een redelijk bekent autotje is.
hij moet helaats over gespoten worden en de kopeling moet vervangen worden maar verde is het een super autotje loopt goed geen tik of wat dan ook.

dat metanol noemt men water injectie. werkt heel simpel ziteen dun slangetje aan net voor de cab op de buis van de intercooler. de turbo slaat aan en dan nevelt die een beetje metanol er in en op die manier werkt het.
de vorige einenaar heeft eind dit jaar 5000 euro in de r5 gestopt en toen verkocht omdat hij een evo 6 heeft gehaald :p
en heb hem nu ongveer 5 maanden in me bezit en wil hem helemaal opknapen en ga hem als mooi weer auto gebruiken.

m.vr.gr
norman
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Jeroen van der Belt heeft hem weer netjes lopend gemaakt met carb en aqaumist. Er zat eerst injectie op.

2,7bar? Hoe laat gaat die turbo opspoelen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Cool! :)

Succes met je project! Hou ons op de hoogte... (Y)
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo merijn

ja zal ik doen :smile:

gerry
ja dat zit er ok nog wel op. ja ik wil er een ander turbo opzetten dit ik tot 2,7bar kan opschroeven maar moet eerst uitzoeken hoe en wat er alemaal aan gepast moet worden. de turbo begint tusen 2000/2500 turbo en rond de 3000 heb je de turbo er helemaal opstaan ik heb hem nu op 0,9 bar staan en kan max 1,2bar.

m.vr.gr
norman
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je een turbo koopt die tot 2,7 Bar kan, dan moet je er wel serieus rekening mee houden dat die waarschijnlijk pas ver na de 4000 rpm op zijn top kan draaien. Er ligt maar een 1.4 motortje in, dus zal hij ook nooit zo'n enorme flow genereren in het uitlaattraject. Een grote turbo heeft flink wat nodig om op te spinnen, met als gevolg een enorm turbogat en een auto die niet normaal te rijden is. :)

Als je dan toch flinke vermogens wil gaan draaien, dan kun je misschien beter een ander blok in je 5 leggen. 1.8 16V met turbo of een 2.0 16V en daar een turbo op bouwen.
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo merijn

o ok ja de turbo is wel voor de r5 bedoelt maar er staan ok nog wat lichter
turbo's op die site, maar als ik er een ander in wil heben wat is dan zeg maar het max dan?

m.vr.gr
norman
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Aqaumist spuit water en methanol in om het blok te koelen om pingelen te voorkomen. Heb het zelf ook aqaumist enkel alleen met water en geen methanol.

Veel vermogen is niet enkel afhankelijjk van de druk die je draait. Geloof me, wilde in het begin ook veel druk draaien maar ben er inmiddels wel achter dat dat niet gaat lukken op een gt blok. Zoals Merijn zegt, pak dan een f7 blok. Ik zou Jeroen contacten, die weet er iets meer van (Y)
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo gerry

ja ik wil dit blok eigelijk behouden dit blok is goed genoeg en orginaal.
maar ik zal eens contact opnemen met jeroen want die turbo's zijn wel voor de r5 gt turbo bedoeld.

o ok ja ik heb met metanol maar dat het veel helpt tegen het pingelen vind ik niet echt om eerlijk te zijn maar goed.
in ieder geval heel erg bedankt

m.vr.gr
norman
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

De methanol helpt niet tegen pingelen dat doet het water ;-) En omdat je water mee verbrand kun je methanol mee inspuiten om dat op te heffen. Water heeft nu eenmaal weinig energie.

Geloof niet alles wat een fabrikant schrijft over zijn produkt. Dat noemen ze verkooppraatjes. 2,7bar op een een gt blok kan volgens mij niet eens. Toch zeker niet op een origineel blok.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik denk ook dat hetgene wat jij wilt wel een beetje te hoog gegrepen is!
De stap naar injectie lijkt mij handiger. Daarmee reed mb zelf op 240-250 pk meen ik.
Mans zat op een 1.4 uit de 80'er jaren!
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Herken het wel, zoveel mogelijk druk om zoveel mogelijk pk's te hebben. Komt alleen iets meer bij kijken. Bij mij moet er een nieuwe koppeling op, kan het niet aan.

Zo'n turbo is totaal nutteloos op een gt. Buiten het feit dat je voor dat bedrag echt wel iets leukers koopt. Zie een leuke op rtc markt (0)
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

hallo gerry

ja ik moet de koppeling ok vervangen want de drukgroep is kapot .
hy wil niet in de achteruit zonder dat ik me versnelings bak sloop enz dus daar ben ik al mee bezig :p
ja het is leuk enz en daarom vraag ik het ok eerst voor dat ik gelijk zo iets koop.omdat er wel wat meer bij komt kijken dan aleen een turbotje wisselen.

een kenis van me is bezig met een nisan s15 daar komt straks 1600 pk met een standaart turbo druk van 3bar dubbele turbo. dat is wel leuk maar dat gaat me te ver :p

wat voorn leuks heb je gezien dan?

m.vr.gr
norman
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waar is de injectie van dit blok gebleven dan? dat was een mb injectie systeem.. jammer dat je die niet hebt :(
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Volgens mij zelfbouw van Christian destijds, en dat werd vervangen door leeroy.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dat ja :)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Jean-Paul-S schreef:Dat ja :)
Was niet door Christiaan gedaan maar door de vorige eigenaar.
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

dat zit er niet op dit is het blok

[img]http://img823.imageshack.us/img823/8599 ... 181642.jpg[/img]
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Heeft erop gezeten bij een van de vorige eigenaren. Heb zelf ook zoiets maar dan netter. Is bij mij gemaakt door Jeroen, degene die bij jouw gt de aquamist gedaan heeft en hem afgesteld heeft.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

GerryTT schreef:
Jean-Paul-S schreef:Dat ja :)
Was niet door Christiaan gedaan maar door de vorige eigenaar.
Leeroy heeft dat toch eraf gesloopt of ben ik nu gek :p ?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Jean-Paul-S schreef:
GerryTT schreef:
Jean-Paul-S schreef:Dat ja :)
Was niet door Christiaan gedaan maar door de vorige eigenaar.
Leeroy heeft dat toch eraf gesloopt of ben ik nu gek :p ?
Dat wel ja, maar hij had het niet gefabriceerd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Precies, dat probeer ik al de hele tijd te zeggen :D

zo heeft Christian hem destijds gebouwd en aan Leeroy verkocht:

[img]http://i636.photobucket.com/albums/uu88 ... C00278.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Staat die turbo daar nu nog te gloeien? Nice :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

nee dat is roest helaats :p
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Is bij mij ook. Als ik hem start, de garage uitrijd en uitzet liggen er plasjes water op de versnellingsbak.

Zo moet tie eruit zien

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... Afb03w.jpg[/img]
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

haha ja dat is wel heel mooi zo heeft die bij mij er nog niet uit gezien!
denk ik :p

heb nog een vraagje. hoe kan ik weten wat voorn carburateur er op zit?
want ik moet een grp. A carburateur hebben is me vertelt.
alvast bedankt!
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

:worship: (Y) :p
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De diameter van de venturi in je carb. Opmeten.
Dus de elbow er af en dan tussen je kleppen door proberen te meten.

Weet zo even niet meer wat de maat moet zijn maar dat gaat iemand je ongetwijfeld vertellen :)
norman prinsen
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 21:33

haha of niet het vrij rustig op het forum op het moment :p
maar stel dat ik een andere cab moet hebben moet ik dan een ander kopen of pas je de cab aan?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Je kan de carburateur aanpassen. Maar er is vast wel iemand op het forum die nog een Group A carburateur heeft liggen. Je kan anders wel een 'Gezocht' advertentie plaatsen in de RTC Markt.
Plaats reactie