Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
RogierH
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 okt 2001 0:00

Is er misschien iemand die in zijn Clio heeft aangepast met stuurbekrachtiging?
Wat heb ik daarvoor nodig, is dit veel werk en heb je eventueel tips?

Thanks

Rogier
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

als je stuurbekrachting in je clio wilt bouwen moet je daarvoor je hele motor uitbouwen.
anders is het niet te doen.
ik neem aan dat je een 16v hebt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Een prijzig bekrachtigd stuurhuis, een stuurbekrachtigingpomp, de leidingen, het vloeistofreservoir, de ophangingsdelen van de pomp aan de distributie...

Het kan wel, maar je motor en bak moeten inderdaad worden uitgebouwd voor het makkelijk monteren van stuurhuis en pomp !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-26 10:37 ]
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

waarom langere distributie riem op de plaats waar de stuurbekrachtingings pomp hoort te zitten zit toch nu een losse loos meedraaiende rol.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bij mijn Achterberg blokje liep de multiriem ook over zo'n dummy rol. Kon ik gewoon vervangen door een pompje, maar d'r moesten wel de nodige steuntjes richting blok en spruitstuk verwisseld worden.
rev it like a rental
RogierH
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 okt 2001 0:00

Ja, had al het idee dat de motor eruit
moest.
Pompje heb ik al liggen, de rest zou eventueel nog moeten komen.
Wat zou het een en ander kosten op een sloop denken jullie.
R.
Frank V.
Berichten: 191
Lid geworden op: vr 16 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag, Nederland

je bedoeld niet de distributie riem maar de multi-riem (brede v-snaar), waar je een andere voor moet bestellen!!! die van een 16v met stuurbekr. is net iets langer dan een zonder. suc6
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Right... Om 4 uur Žs nachts gaat het heldere denken een beetje over... (meer bier)
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

hoi mannen,ik heb een probleem dat ik het stuurstangeind,ofwel die kogel niet loskrijg.
na een tijdje tikken/meppen heb ik daar het vertrouwen in verloren en ik heb geen interresse om strakjes meer te vernieuwen dan nodig is.
ik heb zelf nog een idee om de boel eens flink warm te stoken,wd40 helpt ook niet!?
misschien nog een andere tip?
de rest had ik vernieuwd,tjesus wat zat daar een speeling op zeg,kogels waren echt ingesleten.
ik had al een tijdje het gevoel dat ie wel es uit het spoor liep maar ik dacht dat het het wegdek was,niet dus!!!
ook had ik wel es dat het stuur ineens eens stukje scheef stond na een bocht,ken je nagaan wat een speling dat daar op zat.
de boel is gekontroleerd bij een garage!!!!!!!!4 maandjes geleden en alles was goed,ik ging toen al met deze klacht.
de sukkels,ik heb gewoon een serieuze apk keurmeester gehad die alles kontroleerde zo als het moest,ben ik ff blij!
het kostenplaatje is natuurlijk niet gering,nieuwe uitlaat standaard 488euro,banden 135euro dat gaat wel vindt ik,de kogels van stuurinrichting 3 maal 1 had ik al vernieuwd + nieuwe remschijven 200 euro,koplamp 110euro,remblokken 40euro
ach ja,liever in een keer als in etappes.hebben we het gehad.

maar goed,heeft er nog iemand een tip voor de kogel?
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

ff een stuur kogel trekker lenen bij de garage als ze dat doen :grin: suc6 ermee
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Wat zou zo'n setje stuurbekrachtiging ongeveer moeten kosten?? M'n motor gaat er waarschijnlijk over een paar weken toch uit.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ja gewoon een trekker lenen of kopen bij de brezan. Kost 50 nog geen euro's, maar dan heb je ook ineens meer vrienden erbij!

Wat ook kan, het schijnt te gaan, maar ik heb r niet zulke goeie ervaringen mee:

Zet veel kracht op het tapeindje van de konus van de stuurkogel. Bijvoorbeeld door het tapeindje op een balkje te laten steunen waarbij je de krik iets laat zakken. Dus auto leunt dan via het tapeindje.
Aan 1 kant van de klont fusee waar de konus in opgesloten zit plaats je een flink stuk massief ijzer. Zoiets als een een hamer kop van 1 kg. Dan sla je met een andere hamer hard op de andere kant van het stuk fusee. Het idee is dat de konuspassing even inveert en de konus eruit springt.

Mijn collega B de Haas (type max) zweert hierbij. Hij zegt dat hij ALLES binnen enkele meppen loskrijgt. En zo snel, dat hij niet eens de moeite neemt om een kogeltrekker erop te zetten. Waarom het bij mij niet zo goed ging was dat ik geen ruimte had voor een goeie mep.

r
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

nou,. probleem is dat een sloper vaak wel weet wat het kost.
je kan het wel van iedere clio aftrekken. zolang dr maar bekrachtiger opzit.

denk dat hel zo,n 350 gulden kost bij de sloop.
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Komt er veel bij kijken om deze te monteren??
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zit er op een clio standaard GEEN stuurbekrachtiging????????

Ik zou het trouwens ook wel in mn 19 willen hebben, is dat hetzelfde als uit een 16V??? Ik heb een 1.4 energy, en er zitten wel boringen op het blok voor een beugel van een pomp.

Oja en dan nog wat. Klopt het dat je ook iets aan (in mijn geval) carburateur moet aanpassen?? Omdat je pomp bij maximale uitslag en stationair draaiende motor, verhoogd moet gaan lopen ofzo???

Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-02-01 16:24 ]
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

In duitsland werd dit als standaard optie geleverd. Hier in Nederland was het een extra optie.. Hebben ze bij de mijne toen d'r tijd er niet bijgenomen...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het is niet noodzakelijk vind ik (Spaart je de sportschool uit :grin: ) Maar het is in de stad en met parkeren enzo wel zeer relaxed.

Als het niet te veel moeite en geld kost wil ik het graag in mijn auto bouwen.
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Sportschool:smile::smile::smile::smile: Zeg dat wel met inparkeren...
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Nieuw kost zo'n stuurhuis rond de 500 euro. Tenminste, voor mijn 5-je. *Slik* Op de sloperijen waar ik ben geweest waren weinig Clio's met bekrachtiging. Ik was op zoek ivm lekage van de mijne. Die van een Clio 'ziet' er hetzelfde uit...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Oei, dat is nogal wat. Ik had mooi adioz gezegd tegen me bekrachtiging en een stuurhuis gemonteerd zonder van de sloop. Maarja dat zegt een student he :grin:
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

On 2002-02-01 14:36, robert
wrote:
ja gewoon een trekker lenen of kopen bij de brezan. Kost 50 nog geen euro's, maar dan heb je ook ineens meer vrienden erbij!

Wat ook kan, het schijnt te gaan, maar ik heb r niet zulke goeie ervaringen mee:

Zet veel kracht op het tapeindje van de konus van de stuurkogel. Bijvoorbeeld door het tapeindje op een balkje te laten steunen waarbij je de krik iets laat zakken. Dus auto leunt dan via het tapeindje.
Aan 1 kant van de klont fusee waar de konus in opgesloten zit plaats je een flink stuk massief ijzer. Zoiets als een een hamer kop van 1 kg. Dan sla je met een andere hamer hard op de andere kant van het stuk fusee. Het idee is dat de konuspassing even inveert en de konus eruit springt.

Mijn collega B de Haas (type max) zweert hierbij. Hij zegt dat hij ALLES binnen enkele meppen loskrijgt. En zo snel, dat hij niet eens de moeite neemt om een kogeltrekker erop te zetten. Waarom het bij mij niet zo goed ging was dat ik geen ruimte had voor een goeie mep.

r
ik heb em warm gestookt,af laten koelen,weer warm gestookt en ff op het draadeind gemept.
heb toen een zweedse tang gepakt en de tand....,eh kogel es ff lekker vastgepakt.
ik heb uiteindelijk gewonnen:grin:
thanks voor de tips:wink:
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Heb gebeld met henk uit rijswijk deze vertelde me dat een stuurbekrachtiging ongeveer f1250 gaat kosten... Mag wat kosten :smile:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

moet je het dan zelf inbouwen???? en heb je dan een nieuw stuurhuis en pomp enzo???

Mazzel
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Hallo Bart.. Dit is voor de hele set stuurhuis + pomp excl. inbouw..
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

prijs in euro's of guldens??
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Guldens 1250,-- Euro 567.23
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Valt me nog best mee op eerlijk te zijn. Had verwacht dat het duurder zou zijn.
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Zat er namelijk over na te denken krijg namelijk een andere motor in m'n clio. Zou natuurlijk het juiste moment zijn...:smile: Misschien krijen we groepskorting:smile:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb me bedacht. Nu ik nieuwe veerpootlagers gemonteerd heb stuurt die auto veel lichter, tja niet zo licht als met bekrachtiging maar wel veel beter dan voorheen. Vind het wel best zo.
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Moet nog even sparen..
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Dus ik hoef niet meer te kijken voor je Bart?
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Komt er veel bij kijken om een complete motor + stuurbekrachtiging van een r.19 16 in een clio 16v te zetten..???
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

volgens mij heeft de motor uit een 19 16V een ander inlaatspruitstuk, die van de clio is anderd. Dit i.v.m ruimte in de clio. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat ik het ooit eens ergens gelezen heb. ik denk dat je dan je oude spruitstuk erop moet schroeven, lijkt mij geen probleem.

De motor opzich verwisselen is niet echt moeilijk, met zn 2en gaat het vrij makkelijk, alleen is het wel veel werk, en je moet over de juiste spullen beschikken (brug en takel)

-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-02-20 11:21 ]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

On 2002-02-06 19:30, Marcel dLC
wrote:
Dus ik hoef niet meer te kijken voor je Bart?
neuj laat maar, ik ben geen mietje dus laat maar zitten die stuurbekrachtiging :grin:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

On 2002-02-01 19:17, Bart V
wrote:
Oei, dat is nogal wat. Ik had mooi adioz gezegd tegen me bekrachtiging en een stuurhuis gemonteerd zonder van de sloop. Maarja dat zegt een student he :grin:
Ik was toen ook nog student. Heb ik dus niet gedaan. Wel 'Leak-lock' erin. Is 30 gulden voor een klein flesje, maar werkt super. Laat de keerringen opzwellen. Probleem verholpen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie