Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
RogierH

Is er misschien iemand die in zijn Clio heeft aangepast met stuurbekrachtiging?
Wat heb ik daarvoor nodig, is dit veel werk en heb je eventueel tips?

Thanks

Rogier
jacco 16v

als je stuurbekrachting in je clio wilt bouwen moet je daarvoor je hele motor uitbouwen.
anders is het niet te doen.
ik neem aan dat je een 16v hebt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
speedline

Een prijzig bekrachtigd stuurhuis, een stuurbekrachtigingpomp, de leidingen, het vloeistofreservoir, de ophangingsdelen van de pomp aan de distributie...

Het kan wel, maar je motor en bak moeten inderdaad worden uitgebouwd voor het makkelijk monteren van stuurhuis en pomp !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-26 10:37 ]
jacco 16v

waarom langere distributie riem op de plaats waar de stuurbekrachtingings pomp hoort te zitten zit toch nu een losse loos meedraaiende rol.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Menno

Bij mijn Achterberg blokje liep de multiriem ook over zo'n dummy rol. Kon ik gewoon vervangen door een pompje, maar d'r moesten wel de nodige steuntjes richting blok en spruitstuk verwisseld worden.
rev it like a rental
RogierH

Ja, had al het idee dat de motor eruit
moest.
Pompje heb ik al liggen, de rest zou eventueel nog moeten komen.
Wat zou het een en ander kosten op een sloop denken jullie.
R.
Frank V.

je bedoeld niet de distributie riem maar de multi-riem (brede v-snaar), waar je een andere voor moet bestellen!!! die van een 16v met stuurbekr. is net iets langer dan een zonder. suc6
speedline

Right... Om 4 uur Žs nachts gaat het heldere denken een beetje over... (meer bier)
Patrick

hoi mannen,ik heb een probleem dat ik het stuurstangeind,ofwel die kogel niet loskrijg.
na een tijdje tikken/meppen heb ik daar het vertrouwen in verloren en ik heb geen interresse om strakjes meer te vernieuwen dan nodig is.
ik heb zelf nog een idee om de boel eens flink warm te stoken,wd40 helpt ook niet!?
misschien nog een andere tip?
de rest had ik vernieuwd,tjesus wat zat daar een speeling op zeg,kogels waren echt ingesleten.
ik had al een tijdje het gevoel dat ie wel es uit het spoor liep maar ik dacht dat het het wegdek was,niet dus!!!
ook had ik wel es dat het stuur ineens eens stukje scheef stond na een bocht,ken je nagaan wat een speling dat daar op zat.
de boel is gekontroleerd bij een garage!!!!!!!!4 maandjes geleden en alles was goed,ik ging toen al met deze klacht.
de sukkels,ik heb gewoon een serieuze apk keurmeester gehad die alles kontroleerde zo als het moest,ben ik ff blij!
het kostenplaatje is natuurlijk niet gering,nieuwe uitlaat standaard 488euro,banden 135euro dat gaat wel vindt ik,de kogels van stuurinrichting 3 maal 1 had ik al vernieuwd + nieuwe remschijven 200 euro,koplamp 110euro,remblokken 40euro
ach ja,liever in een keer als in etappes.hebben we het gehad.

maar goed,heeft er nog iemand een tip voor de kogel?
Maarten GTT

ff een stuur kogel trekker lenen bij de garage als ze dat doen :grin: suc6 ermee
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Armando

Wat zou zo'n setje stuurbekrachtiging ongeveer moeten kosten?? M'n motor gaat er waarschijnlijk over een paar weken toch uit.
robert

ja gewoon een trekker lenen of kopen bij de brezan. Kost 50 nog geen euro's, maar dan heb je ook ineens meer vrienden erbij!

Wat ook kan, het schijnt te gaan, maar ik heb r niet zulke goeie ervaringen mee:

Zet veel kracht op het tapeindje van de konus van de stuurkogel. Bijvoorbeeld door het tapeindje op een balkje te laten steunen waarbij je de krik iets laat zakken. Dus auto leunt dan via het tapeindje.
Aan 1 kant van de klont fusee waar de konus in opgesloten zit plaats je een flink stuk massief ijzer. Zoiets als een een hamer kop van 1 kg. Dan sla je met een andere hamer hard op de andere kant van het stuk fusee. Het idee is dat de konuspassing even inveert en de konus eruit springt.

Mijn collega B de Haas (type max) zweert hierbij. Hij zegt dat hij ALLES binnen enkele meppen loskrijgt. En zo snel, dat hij niet eens de moeite neemt om een kogeltrekker erop te zetten. Waarom het bij mij niet zo goed ging was dat ik geen ruimte had voor een goeie mep.

r
dennis16v

nou,. probleem is dat een sloper vaak wel weet wat het kost.
je kan het wel van iedere clio aftrekken. zolang dr maar bekrachtiger opzit.

denk dat hel zo,n 350 gulden kost bij de sloop.
Armando

Komt er veel bij kijken om deze te monteren??
Bart V

Zit er op een clio standaard GEEN stuurbekrachtiging????????

Ik zou het trouwens ook wel in mn 19 willen hebben, is dat hetzelfde als uit een 16V??? Ik heb een 1.4 energy, en er zitten wel boringen op het blok voor een beugel van een pomp.

Oja en dan nog wat. Klopt het dat je ook iets aan (in mijn geval) carburateur moet aanpassen?? Omdat je pomp bij maximale uitslag en stationair draaiende motor, verhoogd moet gaan lopen ofzo???

Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-02-01 16:24 ]
Armando

In duitsland werd dit als standaard optie geleverd. Hier in Nederland was het een extra optie.. Hebben ze bij de mijne toen d'r tijd er niet bijgenomen...
Bart V

Het is niet noodzakelijk vind ik (Spaart je de sportschool uit :grin: ) Maar het is in de stad en met parkeren enzo wel zeer relaxed.

Als het niet te veel moeite en geld kost wil ik het graag in mijn auto bouwen.
Armando

Sportschool:smile::smile::smile::smile: Zeg dat wel met inparkeren...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nieuw kost zo'n stuurhuis rond de 500 euro. Tenminste, voor mijn 5-je. *Slik* Op de sloperijen waar ik ben geweest waren weinig Clio's met bekrachtiging. Ik was op zoek ivm lekage van de mijne. Die van een Clio 'ziet' er hetzelfde uit...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart V

Oei, dat is nogal wat. Ik had mooi adioz gezegd tegen me bekrachtiging en een stuurhuis gemonteerd zonder van de sloop. Maarja dat zegt een student he :grin:
Patrick

On 2002-02-01 14:36, robert
wrote:
ja gewoon een trekker lenen of kopen bij de brezan. Kost 50 nog geen euro's, maar dan heb je ook ineens meer vrienden erbij!

Wat ook kan, het schijnt te gaan, maar ik heb r niet zulke goeie ervaringen mee:

Zet veel kracht op het tapeindje van de konus van de stuurkogel. Bijvoorbeeld door het tapeindje op een balkje te laten steunen waarbij je de krik iets laat zakken. Dus auto leunt dan via het tapeindje.
Aan 1 kant van de klont fusee waar de konus in opgesloten zit plaats je een flink stuk massief ijzer. Zoiets als een een hamer kop van 1 kg. Dan sla je met een andere hamer hard op de andere kant van het stuk fusee. Het idee is dat de konuspassing even inveert en de konus eruit springt.

Mijn collega B de Haas (type max) zweert hierbij. Hij zegt dat hij ALLES binnen enkele meppen loskrijgt. En zo snel, dat hij niet eens de moeite neemt om een kogeltrekker erop te zetten. Waarom het bij mij niet zo goed ging was dat ik geen ruimte had voor een goeie mep.

r
ik heb em warm gestookt,af laten koelen,weer warm gestookt en ff op het draadeind gemept.
heb toen een zweedse tang gepakt en de tand....,eh kogel es ff lekker vastgepakt.
ik heb uiteindelijk gewonnen:grin:
thanks voor de tips:wink:
Armando

Heb gebeld met henk uit rijswijk deze vertelde me dat een stuurbekrachtiging ongeveer f1250 gaat kosten... Mag wat kosten :smile:
Bart V

moet je het dan zelf inbouwen???? en heb je dan een nieuw stuurhuis en pomp enzo???

Mazzel
Armando

Hallo Bart.. Dit is voor de hele set stuurhuis + pomp excl. inbouw..
Bart V

prijs in euro's of guldens??
Armando

Guldens 1250,-- Euro 567.23
Bart V

Valt me nog best mee op eerlijk te zijn. Had verwacht dat het duurder zou zijn.
Armando

Zat er namelijk over na te denken krijg namelijk een andere motor in m'n clio. Zou natuurlijk het juiste moment zijn...:smile: Misschien krijen we groepskorting:smile:
Bart V

Ik heb me bedacht. Nu ik nieuwe veerpootlagers gemonteerd heb stuurt die auto veel lichter, tja niet zo licht als met bekrachtiging maar wel veel beter dan voorheen. Vind het wel best zo.
Armando

Moet nog even sparen..
Marcel dLC

Dus ik hoef niet meer te kijken voor je Bart?
Armando

Komt er veel bij kijken om een complete motor + stuurbekrachtiging van een r.19 16 in een clio 16v te zetten..???
Bart V

volgens mij heeft de motor uit een 19 16V een ander inlaatspruitstuk, die van de clio is anderd. Dit i.v.m ruimte in de clio. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat ik het ooit eens ergens gelezen heb. ik denk dat je dan je oude spruitstuk erop moet schroeven, lijkt mij geen probleem.

De motor opzich verwisselen is niet echt moeilijk, met zn 2en gaat het vrij makkelijk, alleen is het wel veel werk, en je moet over de juiste spullen beschikken (brug en takel)

-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-02-20 11:21 ]
Bart V

On 2002-02-06 19:30, Marcel dLC
wrote:
Dus ik hoef niet meer te kijken voor je Bart?
neuj laat maar, ik ben geen mietje dus laat maar zitten die stuurbekrachtiging :grin:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

On 2002-02-01 19:17, Bart V
wrote:
Oei, dat is nogal wat. Ik had mooi adioz gezegd tegen me bekrachtiging en een stuurhuis gemonteerd zonder van de sloop. Maarja dat zegt een student he :grin:
Ik was toen ook nog student. Heb ik dus niet gedaan. Wel 'Leak-lock' erin. Is 30 gulden voor een klein flesje, maar werkt super. Laat de keerringen opzwellen. Probleem verholpen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie