Williams motor aansluiten op 16V dashboard van 5 GTE

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Hallo,

Car: Renault 5 GTE met 16V motor

mijn 1.8 16V Clio blok heb ik opgeblazen op TT-circuit Assen.
Nu ligt er een Williams blok+motorkabelboom in.
Dashboard is nog van een 16V/GTE

Alleen de pen-bezetting van de bruine en witte stekker voor bij de relais kast komt niet overeen met de aansluiting van de 16V/GTE.
Kleur en dikte kabels kloppen ook niet.

Mijn vraag is als er veel verschil zit in deze aansluiting tov een 16V?
Zelf kom ik er niet meer uit, ieder geval weet ik niet waar ik moet beginnen....


Hierbij een foto van de Williams stekker: Als hier iemand een elektrisch schema van heeft, graag!

Alvast bedankt!

[img]http://94.100.114.178/969750001-9698000 ... _Zy0Q.jpeg[/img]
[img]http://94.100.118.59/969750001-96980000 ... _aEI1.jpeg[/img]
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

gewoon 16v kabelboom pakken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zouden eigenlijk geen verschillen in mogen zitten. Ik kan me enkel bedenken dat het komt door een verschil in bouwjaar.

Ik zou gewoon de functies uitmeten (schema is dan handig inderdaad), en de pennen omwisselen in de stekker waar nodig. Dat is minder werk dan een hele kabelboom omwisselen. Die bedrading is niet zo heel spannend eigenlijk. Het zijn vooral een hoop voedingen, massa, brandstofpomp, startmotor en signaleringsbedrading voor het dashboard etc.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Je kunt het beste de kabelboom van jouw 1.8 blok erop zetten , dat zou gewoon plug and play moeten zijn.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Steven(stk) schreef:Je kunt het beste de kabelboom van jouw 1.8 blok erop zetten , dat zou gewoon plug and play moeten zijn.
handig je eigen post niet kunnen edditen.

edit :

de stekker van een 1.8 16v en een 2.0 16v zijn normaal gesproken gelijk , waarschijnlijk is de kabelboom van jouw 1.8 al aangepast om te passen op de kabelboom van je vijfje. Dus gewoon de kabelboom van je kapotte 1.8 over prikken op de 2.0. :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Steven(stk) schreef:Je kunt het beste de kabelboom van jouw 1.8 blok erop zetten , dat zou gewoon plug and play moeten zijn.
handig mijn eigen post niet kunnen edditen.

edit :

de stekker van een 1.8 16v en een 2.0 16v zijn normaal gesproken gelijk , waarschijnlijk is de kabelboom van jouw 1.8 al aangepast om te passen op de kabelboom van je vijfje. Dus gewoon de kabelboom van je kapotte 1.8 over prikken op de 2.0. dat past gewoon:)

Buiten die grote bruine stekker zul je nog wat draden moeten aansluiten (+voor de computer en wat sensoren.) Mocht je er echt niet uit komen heb ik wel wat schema`s voor je / kan ik je wel een keer een handje helpen
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Aah, onze oude Willy motor :D

Zoals ik toen al aangaf en wel meer mensen hebben aangegeven, gewoon die 1.8 kabelboom er omheen knopen. stekker er aan en klaar. :)
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Ronald1916V schreef:Aah, onze oude Willy motor :D
Klopt de Willy motor van jullie.
Jammer genoeg nog steeds niet rijdend...
Bedankt voor jullie reacties.

Wat mij betreft gaat idd de 1800 16V kabelboom er weer om heen.
Mijn neef heeft echter de voorkeur om de Williams kabelboom te houden en deze aan te passen. (dit omdat de williams kabelboom er beter uit ziet en het hoort bij het blok)

Ik laat het wel weten wat het is geworden.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nieuwe tape eromheen? :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee peeter mooi dat je weer een blok gevonden hebt.
Nu kan je nog harder rond dus! (Y)

ververs je wel even de lagerschalen op voorhand?
om ratel geluiden in de toekomst te voorkomen :D
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Even weer een update.

De auto rijd inmiddels weer! :bang:
Heb trouwens wel de Williams kabelboom gebruikt.
Met de electrische schema's erbij is uit eindelijk gelukt om het blok werkend te krijgen.....
Gaat als een speer! (Y)

Nog even een vraagje: De toerenbegrenzer gaat pas in op 7400rpm.
Betekend dat het Williams blok getuned is of komt het omdat de versnellingsbak/dashboard van een normale 16V is?

[img]http://94.100.125.17/1050000001-1050050 ... _OpLX.jpeg[/img]
[img]http://94.100.124.3/1050000001-10500500 ... _BAdv.jpeg[/img]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Waarschijnlijk is je ECU gechipt. Normaal zou hij niet verder moeten komen dan 6500 rpm.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Dat is toch enkel met de computer geregeld en heeft niets te maken met de bak of motor?

Motor is niets aan gebeurd aldus de toenmalige eigenaar :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het kan natuurlijk zijn dat de toerenteller verkeerde waarden aangeeft, maar dat kan ik me niet voorstellen. Het verschil tussen 6500 rpm en 7400 rpm is ook wel duidelijk hoor- en merkbaar, lijkt me.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

originele komt bij 6750 in volgens mij.....en je merk miss ook wel het verschil hoer die in komt, bij een williams hakt ie er normaal volop in...

dan ben je dus in 1 klap je vermogen kwijt en drna komt ie weer....het is niet zo´n lekkere roffel als je hem er in ramt :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

7400 RPM lijkt me vrij sterk, dan is de vut er allang uit.. bij een gechipte ECU zou ie rond 7000 RPM begrenst zijn.

Kan wel een afwijking in de toerenteller zijn hoor..
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

tutuur schreef:originele komt bij 6750 in volgens mij.....en je merk miss ook wel het verschil Dame van Plezier die in komt, bij een williams hakt ie er normaal volop in...

dan ben je dus in 1 klap je vermogen kwijt en drna komt ie weer....het is niet zo´n lekkere roffel als je hem er in ramt :p

Geinig typefoutje Arthur...... (0) :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

:lol: inderdaad, edit knop staat uit dus kan em ook niet veranderen :p
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Tim schreef: Motor is niets aan gebeurd aldus de toenmalige eigenaar :)
Klopt dat dacht ik ook.
Dus vandaar dat ik het vreemd vindt dat de begrenzer niet ingrijpt voor het "rooie" gebied = +/- 6750rpm.........
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ronald1916V schreef:7400 RPM lijkt me vrij sterk, dan is de vut er allang uit.. bij een gechipte ECU zou ie rond 7000 RPM begrenst zijn.

Kan wel een afwijking in de toerenteller zijn hoor..
Dat hangt er maar net vanaf wie hem gechipt heeft. In iedergeval is 7400 rpm voor een standaard F7R echt te veel. Met name de drijfstangbouten zijn dan een zwak punt. Beter dus even de begrenzer laten aanpassen. Zoals Ronald al terecht opmerkt valt er bij een standaard motor ook helemaal niets meer te halen qua vermogen op dat toerental.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Bart V schreef:
Ronald1916V schreef:7400 RPM lijkt me vrij sterk, dan is de vut er allang uit.. bij een gechipte ECU zou ie rond 7000 RPM begrenst zijn.

Kan wel een afwijking in de toerenteller zijn hoor..
Dat hangt er maar net vanaf wie hem gechipt heeft. In iedergeval is 7400 rpm voor een standaard F7R echt te veel. Met name de drijfstangbouten zijn dan een zwak punt. Beter dus even de chip laten aanpassen. Zoals Ronald al terecht opmerkt valt er bij een standaard motor ook helemaal niets meer te halen qua vermogen op dat toerental.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die van mij fietst erin bij 7000rpm en moet eerlijk zeggen dat ik daar nog wel eens tegenaan hik :p

Naja misschien maar eens zorgen dat we daar wel nuttig overheen kunnen :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

alleen wel zonde dat een williams bij 220 in de begrenzer loopt :p dan zou dat stukje naar iets over de 7000 toch 230 teller kunnen betekenen :smile:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Dan zit er bij jou geen standaard bak achter. 240 hebben Steven en ik er wel eens voor gehad.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan hebben jullie geen standaard toerenbegrenzer meer wss?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

7000, kep em ooit eens op 245 gehad, totdat een wielkuip vertrok, anders wassie misschien nog wel opgelopen tot 250.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

op de teller ja :lol: maar dan schelen die 200 toeren toch nog een hoop zeg!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

230 was 220 op de gps, dus mwah..
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

das niet verkeerd, die van mij wijkt toch wel meer af.... heb dan ook 45 banden :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Tja en ik draaide met mijn Clio destijds 250 km/h bij 7400 tpm met een Williams JC5. Ik weet nog steeds niet waardoor dat nou kwam, de meeste Williamsen draaien 230 km/h bij 6500 tpm. :~
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb hetzelfde, loop bij 220 teller de begrenzer in :~ ook gewoon een originele jc5...
Plaats reactie