CO waarde gaat niet omlaag! Auto komt niet door de keuring

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
wimpert
Contacteer:

Wie o wie heeft er tips om de co waarde van mijn Laguna 2.0 16v omlaag te krijgen. De auto komt nu niet door de keuring.
Labda sonde is OK en er zit een NIEUWE kat onder. Automonteur hier op school heeft al drie dagen geprobeerd om het euvel te verhelpen.
Allerlei leidingen en stekkers heeft ie schoongemaakt. Origineel luchtfilter zit er ook weer in. Ik heb een middeltje in de tank gedaan om de co waardes te verlagen. Dit heeft iets geholpen maar niet voldoende.
a.s. donderdag gaat ie voor onderzoek naar de renault garage maar ik ben bang dat ze daar ook niks kunnen vinden. Auto is ook al uitgelezen en gaf verder geen storing. Wie is bekend met dit probleem en kan me misschien helpen. CO waarde is bij stationair toerental oké maar bij 2500 toeren 0,6.

Alvast bedankt voor je reactie!!

Vriendelijke groet,
Wim

wimpert@live.nl
Laatst gewijzigd door wimpert op za 19 sep 2009 6:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-jacco-
Über-Spammer

Goed warm gereden?
Dat hielp bij mn GTT ook goed :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
martijnclio

Bougies vervangen hielp bij mijn auto...
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Bart V

Bougies vervangen is inderdaad altijd goed, en goedkoop om te proberen.

Je schrijft ook dat de lambdasonde ok is. Maar hoe hebben jullie dit bepaald? Het kan namelijk prima zijn dat de sonde welliswaar nog wel werkt, maar een afwijking vertoont door bijvoorbeeld ouderdom. Doorgaans wordt de afwijking van die sprongsondes groter naarmate ze er langer dan 100.000 km opzitten.

Als het zelfs met een nieuwe kat nog niet goed is, kan ik me weinig anders bedenken dan de sonde. Probeem is alleen dat het een duur geintje is om het even te proberen. Daarom zou je met een scoop kunnen meten wat de sonde doet. Als je dan ziet dat de sonde nog nauwelijks springt, dan weet je ook dat de mengselcorrectie niet goed meer werkt, en dus de katalysator ook niet. Stationair is dat niet zo erg, maar op toeren kan het dan zijn dat de kat niet genoeg zuurstof krijgt doordat de sonde niet arm genoeg bijregelt.
wimpert
Contacteer:

Hallo Bart,

lambda sonde geeft op de vier-gas-meet apparatuur goede waardes aan.

Ook het uitlezen van de motor geeft verder geen storing.

Kan het dan toch zijn dat de lambda sonde kapot is?

Ik weet wel dat ik een half jaar geleden een tijdje (ca. 3 kilometer) op één bobine heb gereden waardoor de uitlaat gloeiend heet is geworden door de onverbrande benzine.

Er heeft toen een tijd wat gerammeld in (volgens mij) de katalysator. Monteur hier op school vertelde me dat het keramische materiaal in de kat waarschijnlijk kapot was.

Ik had er echter een kat onderzitten ZONDER keramisch materiaal maar met metaal erin. (zo is het ding aan mij verkocht bij kwik-fit)

Toen bleek dat de waardes te hoog waren en men geen storing kon uitlezen was het advies om een nieuwe kat eronder te zetten.

Zo gezegd zo gedaan. Maar nog steeds te hoge waardes. A.s donderdag gaat de auto weer naar de Renault garage en de auto moet op die dag óók apk gekeurd zijn.

Ik ben bang dat ze niet zullen vinden wat het is. Kan het zijn dat de lambda sonde een knal heeft gehad door de hoge temperaturen in de kat??
Bart V

Van een kapotte bobine gaat inderdaad de kat kapot, omdat die alle onverbrandde benzine alsnog "naverbrand" Kan prima zijn dat de lambdasonde daar ook een tik van gehad heeft. Immers worden die dingen zo'n 700 graden, en vinden onverbrandde benzine niet echt lekker.

Heeft deze auto 1 of 2 lambdasondes? Een kleine afwijking van de lambdasonde hoeft niet per defenitie een storingslampje te geven.
Plaats reactie