Vakantiegangers of hard werkende Renault liefhebbers!
Na twee heerlijke weken vakantie gehad te hebben, weer eens onder mijn motorkap staan kwijlen, zag ik meteen dat het groene aculampje op zwart stond, ofwel de accu zo goed als leeg is.
Hij startte normaal en de accu is nieuw.
Na een stuk gereden te hebben, 20 km, nog steeds zwart en halverwege de rit begon het accu symbool op dashboard te branden.
Naar mijn idee heeft dit met de dynamo te maken, klopt dat?
Acculampje Williams
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Dat het indicatiegeval op je accu zwart wordt geeft inderdaad aan dat ie bijna leeg is, dat je laadstroomlampje op het dashboard gaat branden geeft aan dat er op dat moment niet bijgeladen wordt.. dus daarom is je accu bijna leeg
Waarschijnlijk zijn de koolborstels van de dynamo versleten, je kunt er zelf nieuwe in zetten voor 15 of 20 euro (heel makkelijk met uitgebouwde dynamo, 2 schroefjes..) maar de kans dat de sleepringen (waar de koolborstels contact op maken eerdaags doorslijten heb je wel en dan heb je weer geen laadstroom..
Nieuwe dynamo kost rond de 100 a 150 euro bij een auto-onderdelenzaak (Brezan bijvoorbeeld)
Succes!

Waarschijnlijk zijn de koolborstels van de dynamo versleten, je kunt er zelf nieuwe in zetten voor 15 of 20 euro (heel makkelijk met uitgebouwde dynamo, 2 schroefjes..) maar de kans dat de sleepringen (waar de koolborstels contact op maken eerdaags doorslijten heb je wel en dan heb je weer geen laadstroom..
Nieuwe dynamo kost rond de 100 a 150 euro bij een auto-onderdelenzaak (Brezan bijvoorbeeld)
Succes!
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
1 minuut te laat Jacques, volgende keer beterjacques schreef:1. meet even de spanning als de motor draait. Deze moet ca 14.4 volt zijn.
2. Zo niet dan wordt er niet geladen. Een revisie dynamo of zelf even de boel demonteren. Kan een kwestie van koolborstels zijn.

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Demonteren is nog wel een aardig werkje, volgens mij maak je het jezelf al een stuk makkelijker als je de rechter koplamp er uit haalt
Om de multiriem los te halen moet je even een inbussleuteltje inkorten ofzo om de spanner los te draaien

Om de multiriem los te halen moet je even een inbussleuteltje inkorten ofzo om de spanner los te draaien
Of een bitje met imbus 7 (ook nogal incourante maat, vaak wel in grote doppendozen aanwezig) en die tussen de baco klemmen.
Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel
Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
imbus 7 is in de bouwmaat idd incourant, maar in de auto wordt hij vrij regelmatig gebruikt. Idd zeker de koplamp eraf halen, dat is wel zo makkelijk. Dan is het wel te doen.
En let er op dat een dynamo vaak een ruildeel is. Oude inleveren dus.
En let er op dat een dynamo vaak een ruildeel is. Oude inleveren dus.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
[quote="Steven"]Of een bitje met imbus 7 (ook nogal incourante maat, vaak wel in grote doppendozen aanwezig) en die tussen de baco klemmen.
Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel
[/quote
Ik heb een afgezaagde imbus 7
Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel

Ik heb een afgezaagde imbus 7
