Acculampje Williams

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Strijder

Vakantiegangers of hard werkende Renault liefhebbers!

Na twee heerlijke weken vakantie gehad te hebben, weer eens onder mijn motorkap staan kwijlen, zag ik meteen dat het groene aculampje op zwart stond, ofwel de accu zo goed als leeg is.
Hij startte normaal en de accu is nieuw.
Na een stuk gereden te hebben, 20 km, nog steeds zwart en halverwege de rit begon het accu symbool op dashboard te branden.
Naar mijn idee heeft dit met de dynamo te maken, klopt dat?
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Dat het indicatiegeval op je accu zwart wordt geeft inderdaad aan dat ie bijna leeg is, dat je laadstroomlampje op het dashboard gaat branden geeft aan dat er op dat moment niet bijgeladen wordt.. dus daarom is je accu bijna leeg :)

Waarschijnlijk zijn de koolborstels van de dynamo versleten, je kunt er zelf nieuwe in zetten voor 15 of 20 euro (heel makkelijk met uitgebouwde dynamo, 2 schroefjes..) maar de kans dat de sleepringen (waar de koolborstels contact op maken eerdaags doorslijten heb je wel en dan heb je weer geen laadstroom..

Nieuwe dynamo kost rond de 100 a 150 euro bij een auto-onderdelenzaak (Brezan bijvoorbeeld)

Succes!
jacques

1. meet even de spanning als de motor draait. Deze moet ca 14.4 volt zijn.
2. Zo niet dan wordt er niet geladen. Een revisie dynamo of zelf even de boel demonteren. Kan een kwestie van koolborstels zijn.
Ronald1916V

jacques schreef:1. meet even de spanning als de motor draait. Deze moet ca 14.4 volt zijn.
2. Zo niet dan wordt er niet geladen. Een revisie dynamo of zelf even de boel demonteren. Kan een kwestie van koolborstels zijn.
1 minuut te laat Jacques, volgende keer beter :p
Strijder

Bedankt voor de reacties.

Kan je er een beetje makkelijk bij komen om hem zelf te demonteren/monteren? Het lijkt me een mooie oplossing i.p.v. hoofdprijs te betalen.
Ronald1916V

Demonteren is nog wel een aardig werkje, volgens mij maak je het jezelf al een stuk makkelijker als je de rechter koplamp er uit haalt :)

Om de multiriem los te halen moet je even een inbussleuteltje inkorten ofzo om de spanner los te draaien
Steven
Car: M536

Of een bitje met imbus 7 (ook nogal incourante maat, vaak wel in grote doppendozen aanwezig) en die tussen de baco klemmen.

Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel :)
Tom
Moderator
Car: MB

imbus 7 is in de bouwmaat idd incourant, maar in de auto wordt hij vrij regelmatig gebruikt. Idd zeker de koplamp eraf halen, dat is wel zo makkelijk. Dan is het wel te doen.
En let er op dat een dynamo vaak een ruildeel is. Oude inleveren dus.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

[quote="Steven"]Of een bitje met imbus 7 (ook nogal incourante maat, vaak wel in grote doppendozen aanwezig) en die tussen de baco klemmen.

Het is een beetje pielen met die spanrol, maar met wat dunne vingertjes en wat geduld kom je er wel :)[/quote

Ik heb een afgezaagde imbus 7 :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie