Kraak wielophanging(hulp gevraagd!)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Christiaan

Voor dat ik er een garage naar laat kijken vraag ik het eerst hier even...

Sinds kort kraakt mijn auto bij het sturen. Dit is vooral goed te horen bij lage snelheden. En als hij warm is is het erger dan koud. Het lijkt van rechtsvoor te komen. Toen mijn auto net verlaagt was maakte hij een soort gelijke kraak maar dat is weer over gegaan. Iemand hier een idee wat het kan zijn?

update:

De auto is naar de garage geweest maar het probleem is volgens hun niet op te lossen. Het is volgens hun de veer(apex) die herrie maakt in de veerschotel. Dit zou niet op te lossen zijn. Is dat zo? Kan me niet voorstellen dat iedereen die met Apex verlagingsveren rijdt, een krakende auto heeft.

Daarnaast klappert er ook iets als ik over een kinkerweg rijdt. Ook dit geluid komt van voor. Alsof er ergens speling op zit. Zou dit een motorsteun kunnen zijn? De steun linksboven is al vervangen maar ik heb gelezen dat de baksteun ook vaak stuk gaat.

Graag wat feedback of tips!!
Laatst gewijzigd door Christiaan op do 30 jul 2009 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Veerpootlager?

Als je geen geld wilt uitgeven, niet zeuren en gewoon doorrijden :p
Christiaan

Die zijn beide vervangen bij het verlagen. Kan me niet voorstellen dat er nu weer één gaar is :p Misschien een rubber ofzo wat z`n beste tijd gehad heeft ?
Christiaan

ff een update:

De auto is naar de garage geweest maar het probleem is volgens hun niet op te lossen. Het is volgens hun de veer(apex) die herrie maakt in de veerschotel. Dit zou niet op te lossen zijn. Is dat zo? Kan me niet voorstellen dat iedereen die met Apex verlagingsveren rijdt, een krakende auto heeft.

Daarnaast klappert er ook iets als ik over een kinkerweg rijdt. Ook dit geluid komt van voor. Alsof er ergens speling op zit. Zou dit een motorsteun kunnen zijn? De steun linksboven is al vervangen maar ik heb gelezen dat de baksteun ook vaak stuk gaat.

Graag wat feedback of tips!! (Y)
Tom
Moderator
Car: MB

ook met andere veren moet je gewoon kraakvrij kunnen rijden. Stabi rubbers nog allen goed?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christiaan

Als ik m`n garage moet geloven wel. Hij had ze wel even ingevet omdat ze iets geluid maakte. Deze kraak komt wel duidelijk van de veer en is goed te horen met je hoofd bij het wiel. Lijkt mij ook dat het niet uit mag maken met wat voor veren je rijdt. Hij heeft het ook nooit gedaan hiervoor.
tutuur
Clubsponsor

zou kunnen zijn dat de schotels/veren net niet/net wel los komen bij volledig opkrikken enn dat daardoor het optlager beschadigd/vervuild is...

het klapperen op een klinker weg, zijn dat echt flinke klappen?
Christiaan

Dat net wel/net niet los komen kan goed kloppen. Kan ik dat zelf schoonmaken/verhelpen als ik m`n auto opkrik?

Die klappen vallen wel mee maar zijn wel duidelijk te horen in de auto. Omdat het de stabi niet is dacht ik misschien aan een motorsteun omdat die ook vaak slecht zijn. Wat zou het kunnen zijn als het wel flinke klappen waren geweest?
Abel
Über-Spammer

hoeveel verlaging heb je en wat voor dempers?
tutuur
Clubsponsor

ik heb wel is gehad dat de zuigerstang van de schokdemper los zat in de bovenste schotel, bij een klinker weg of flinke drempel kwam de stang dan ff los van de schotel en er daarna weer tegen aan, dit gaf dan een best flinke klap/tik....
Jean-Paul-S
Über-Spammer

dat is in de regel dus een kapot toplager, omdat het geheel bovenop je veerpoot niet meer strak opelkaar zit (Y)
Christiaan

Ik heb Apex veren -4 en standaard rs dempers.

@Jean-Paul S: bij de verlaging zo`n half jaar geleden zijn er nieuwe toplagers ingegaan aan beide kanten. Dat gaat toch niet zo snel stuk? Dan zou iedereen met standaard dempers en verlagingsveren elk half jaar nieuwe lagers moeten.
tutuur
Clubsponsor

als je zelf handig bent zou ik zeggen, trek de veerpoten er onder vandaan :wink:
Christiaan

Als ik de ruimte en spullen ervoor had zou het dat zeker proberen. Zo onhandig ben ik nou ook weer niet. Maar hier op de parkeerplaats ga ik niet staan kloten. Zeker omdat ik weinig sleutel ervaring heb wat betreft auto`s. Ben je net lekker bezig en dan parkeerd er weer iemand naast je ofzo.
tutuur
Clubsponsor

Dat is inderdaad niet ideaal :-(
Christiaan

Het is dus idd de veer die in de onderste schotel kraakt. De coating is er ook helemaal af daar. Met een beetje vet er tussen is het voorlopig over maar het zal wel terug komen. Iemand gaf me de tip om een stuk tuinslang over het onderste stuk veer te schuiven. Is dat een heel raar idee?
jacques

Waarom koop je geen ingekorte schokbrekers? bijvoorbeeld Bilstein B8. Dan staat je veer altijd onder spanning. Nu hangt die bij volledig uitveren gewoon los. (Ik weet niet of de gele Koni's ook een kortere zuigerstang hebben.)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mijn Apex-veren (Clio II 1.6 16v) hadden een soort panty om de onderste windingen. Dat heeft hetzelfde effect als dat stuk tuinslang, dus zeker de moeite van het proberen waard.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer

Dat stuk tuinslang wil best werken.

Ik moest die op de verlaging van de saf ook monteren: de windingen klapperen tegen elkaar.

Origineel zitten er ook rubber kammen op bij mij.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Christiaan

Oke thanks! Zeker het proberen waard dus!

Verkorte schokbrekers of een schroefset zou ik wel willen maar ik ben nog student en heb nog een hobby waar ik m`n geld in steek. Maar wie weet komt het er nog eens! Maar dan wel een schroefset omdat het comfort van Apex ook niet alles is :wink:
jacques

Christiaan, er staat een compleet setje konis's met veren op Marktplaats voor 100 Euro zie "koni verlagingset hardheid verstelbaar (6 cm )renault clioII " Is dat niet iets.
Ronnie B.
Contacteer:

KIJK EERST IS F BIJ JE STABILISATOR STOKJES!
5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
Christiaan

Bedankt voor de tip Jacques! Is idd niet duur voor deze set.
Ik kijk toch eerst nog even naar die tuinslang optie. En anders misschien toch een schroefset over een tijdje.

Wat dat andere klappere is ben ik ook nog niet achter maar ik vermoed nog steeds een motorsteun. Woensdag wordt m`n nieuwe uitlaat gemonteerd en dan laat ik er nog eens goed naar kijken!

Kwam vandaag wel weer het volgende tegen (N)

[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... G_0372.jpg[/img]

Een stuk van m`n wielkuip heeft zich blijkbaar in m`n veer gevreten...wtf!
Sterk stukje plastic. Hoe groot is de kans dat deze veer gaat breken? Lijkt me niet dat het geen kwaad kan.
Abel
Über-Spammer

lijkt me wel. de kracht is nu onevenredig vedeeld over de veer. op dat smalle stukje staan groteren krachten en die veer gaat op den duur daar echt breken.

wat zegt apex hier over? en hoe is dit mogelijk, dat die veer ze geraakt wordt. dat moet bij orgineel dan toch ook zo zijn?
Steven

Gewoon doorrijden tot ie breekt, zou ik me niet zo'n zorgen over maken, denk dattie eerder breekt op 1 van de uiteinden omdat daar de windingen op elkaar komen. (waardoor de veer ombuigt en dus veel makkelijker kan breken).

Die wielkuip heeft duidelijk niet goed gezeten Abel, das logisch toch? :p
Christiaan

Ik heb Apex een mail gestuurd met het verhaal. Ook over het feit dat de coating van de voorveer af is wat het kraken veroorzaakt. Maar ff afwachten wat zij er van zeggen. Er zit ten slotte 5 jaar garantie op dacht ik.
Tom
Moderator
Car: MB

Maar die slijtplek is (uiteraard) geen garantie. Daar kan Apex natuurlijk niets aan doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

En die slijtplek is ook echt niet het kraken hoor :lol:

Dat komt eerder van dat 'zagende' plastic... Klinkt ook ietwat raar niet, dat plastic harder is dan verenstaal :p
Christiaan

Dat het geen garantie is snap ik :p
De boosdoener is het stuk plastic rechts op de foto. Hier druk ik het opzij maar normaal zit het er vlak op. Ik snap het ook niet dat het het sterker is dan de veer maar er zit daar verder niets in de buurt.

Verder nog geen reactie gehad van apex helaas.
Plaats reactie