Ik heb een variabele turbo voor een prikkie gekocht, maar zit met een vraag.. Op mijn Clio 1.9DTi zit een gewone normale turbo. Nu zat ik te denken om die variabele erop te bouwen. Hij is van een 1.9DCI 120pk Megane 2, garrett A/R42 M53 staat er op de turbo.
Alleen wordt de verstelling geregeld door de rekeneenheid, en dat zit er bij mij niet op.
Weet iemand of ik iets aan die turbo heb om er op vooruit te gaan? En of het mogelijk is om iets met het variabele mechanisme te doen?
Niet-variabele turbo vervangen voor een variabele
-
- Car: Clio III RS Lux 2008
Die turbo zal zeker een verbetering brengen. Aanspreekgedrag wordt beter, maar de grootste winst zit in het feit dat die turbo al bij een lager toerental meer druk kan leveren. Dat betekent meer koppel op lager toerental, en een kleiner (verwaarloosbaar) turbogat. Dit effect wordt deels teniet gedaan doordat deze turbo vermoedelijk een iets grotere turbine heeft. Sowieso is het dus interessant om de A/R's van beide eens te vergelijken.
De sturing is inderdaad wel een ander verhaal. Je kan de VNT actuator drukgestuurd maken op de inlaatdruk, net zoals jouw conventionele wastegate turbo. Ik weet alleen niet of je de turbodruk dan optimaal afgeregeld krijgt. Kwestie van proberen dus. Als de turbo plug and play is, is het de moeite waarde om te proberen. Je moet dan alleen wel zorgen dat je een goede turbodruk meter hebt om de druk goed af te stemmen.
Als jouw huidige DTI een ecu heeft, is het ook slim om meteen de inspuiting wat aan te laten aanpassen. Met die grotere turbo kan je ook het opspoelgedrag beinvloeden door iets meer in te spuiten in de opspoelfase. Verder levert het uiteraard extra koppel en vermogen op als je de inspuiting (zowel hoeveelheid als tijdstip) optimaliseert in het hele toerengebied.
De sturing is inderdaad wel een ander verhaal. Je kan de VNT actuator drukgestuurd maken op de inlaatdruk, net zoals jouw conventionele wastegate turbo. Ik weet alleen niet of je de turbodruk dan optimaal afgeregeld krijgt. Kwestie van proberen dus. Als de turbo plug and play is, is het de moeite waarde om te proberen. Je moet dan alleen wel zorgen dat je een goede turbodruk meter hebt om de druk goed af te stemmen.
Als jouw huidige DTI een ecu heeft, is het ook slim om meteen de inspuiting wat aan te laten aanpassen. Met die grotere turbo kan je ook het opspoelgedrag beinvloeden door iets meer in te spuiten in de opspoelfase. Verder levert het uiteraard extra koppel en vermogen op als je de inspuiting (zowel hoeveelheid als tijdstip) optimaliseert in het hele toerengebied.
-
- Car: Clio III RS Lux 2008
Bedankt hier heb ik wat aan
Maar de verstelling zou neem ik aan wel moeten werken anders zou ik er niet echt veel winst uit halen toch? De flens van de turbo komt op het oog een heel eind overeen met mijn standaard turbo. Alleen twijfel ik aan de uitlaatflens. Ik zal straks gelijk ff gaan googlen voor die VNT actuator 

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de variabele turbo als het
goed is geen wastegate heeft,bij dit soort turbo's wordt de maximale druk geregeld en begrenst door de stand van de schoepenring(variabel)
Je zal dit toch op een manier geregeld moeten krijgen anders zal je de turbo waarschijnlijk opblazen.
Misschien kun je em ook op een bepaalde stand vastzetten.
goed is geen wastegate heeft,bij dit soort turbo's wordt de maximale druk geregeld en begrenst door de stand van de schoepenring(variabel)
Je zal dit toch op een manier geregeld moeten krijgen anders zal je de turbo waarschijnlijk opblazen.
VNT mechanisme kan je op dezelfde manier sturen als een wastegate. In principe doen ze hetzelfde, alleen VNT vraagt een wat fijnere regeling die je het liefst aanstuurt met een kenveld, dus electronisch via de ecu.Jeroen B schreef:Waar je ook rekening mee moet houden is dat de variabele turbo als het