Rick z'n Megane Coupe

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

Hallo allemaal, ik ben Rick, en heb sinds kort een Megane Coupe 1.6 16V. Ik weet het het is niet de snelste auto hier op het forum, maar ik vind het qua vorm wel een mooitje.

Voordat ik mij hier had aangemeld had ik al een beetje stiekem gekeken waar jullie het over hebben hier op het forum. Heb een hoop leuke dingen gezien.

Dus ik ben ook maar begonnen.. Ziehier de standaart Megane:

[img]http://94.100.113.229/544000001-5440500 ... _b1hl.jpeg[/img]

[img]http://94.100.114.75/544000001-54405000 ... _aAFn.jpeg[/img]

[img]http://94.100.113.51/544000001-54405000 ... _sItg.jpeg[/img]

Jah jah, natuurlijk weet iedereen hoe een coupe eruit ziet. Maar goed. Na lang lezen hier op het forum, ben ik erachter gekomen dat een openluchtfilter, slecht is voor je vermogen. Je ga er zelfs op achteruit. Maar aangezien ik er toch al niet zo veel heb, heb ik er toch maar eentje opgezet :grin: puur en alleen maar voor het donkere geluid.

[img]http://94.100.113.221/548000001-5480500 ... _HlMA.jpeg[/img]

Zoals je kan zien heb ik alles orgineel gehouden, alleen de slang afgebroken (kom ik zo op terug) en er een open filter opgezet. Toen hoorde ik dat hij niet zo bar veel herrie maakte. En ik op zoek.. Wat blijkt.. me orginele filter zat nog in zn huisje :lol: (elektricien he :p ) Die er eenmaal uitgehaald, klonk het alweer wat beter.

Maar tot mijn grote schrik paste het geheel niet meer zoals het zat. Toen zag ik de beugel. (tussen me motor en de filter in) Na een beetje meten kwam ik erachter dat als het plaatje aan de andere kant van de beugel zou passen, de hele filter zou gaan passen. Dus na een hele tijd zagen(!) (had geen slijpschijf meer in de slijptol) het plaatje er weer opgeschroefd en de filter past als een tierelier. Alleen kan de slang, van me koelvloeistof, niet meer in de opening van de beugel. Maar hij hangt niet slap ofzo..


Vandaag uit me werk gekomen, ben ik me lelijke "hoedenplank" gaan aanpakken. Een coupe heeft geen plank, maar gewoon stof over het ijzer heen :wink: Na een hoop geklooi en gedoe (o.a. speakers loshalen, die met torks vastzitten en vlak onder het raam zitten) had ik de stof in me hand.
Even wat originele foto's:

Van binnen uit:

[img]http://94.100.114.68/548000001-54805000 ... _MaaY.jpeg[/img]

En van buiten:

[img]http://94.100.113.48/548000001-54805000 ... _ZRmP.jpeg[/img]

Na het spuiten:

[img]http://94.100.114.44/548000001-54805000 ... _E2Uy.jpeg[/img]

En wat moet ik nu... Me pa vind dat ik de kappen van de boxen zo moet laten, en ik denk: zwart die hap. Wat vinden jullie??? Ik spuit in ieder geval de bekleding nog een keer over, want mijn bus was leeg, dus morgen weer een mooie dag om te spuiten.

Voordat jullie vragen gaan stellen :grin: ik wil de stof zwart hebben omdat ik dat beter bij de buitenkant vind passen. Het hemeltje komt ook nog een keer aan de beurt. Als dit mooi staat iig.


Vanavond ga ik naar me zwager, om de lucht toevoer van me filter beter te maken. Hij heeft nog wat turboslangen leggen van zn ouwe R5 GTT. En die gaan we even mooi passend maken. foto's volgen nog.

tot dan
cyberdanny
Berichten: 1753
Lid geworden op: za 2 jul 2005 16:21
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Sittard

Hoi Rick!
Welkom hier op het forum! Leuke Meggie heb je! (Y)
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Hey Rick,

Voor meer info over het zusje van je auto, kijk hier:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... ht=hamberg


Groeten,
Rik :lol:
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Welkom hier.

Begrijp ik het nou goed dat je je originele filterhuis hebt laten zitten en daarna je openluchtfilter aangesloten hebt?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

Jah het filterhuis heb ik laten zitten, maar ik heb de filter zelf eruit gehaald. En omdat het filterhuis zo'n rare vorm heb, heb ik deze laten zitten. Je kan er met geen mogelijkhijd een slang opzetten natuurlijk.

Hier nog een foto van de turboslang van een 5 GTT richting luchtfilter:

[img]http://94.100.113.188/549250001-5493000 ... _4Gb4.jpeg[/img]

Ziet er best leuk uit, maar het is nog geen dicht systeem natuurlijk. Morgen ga ik mijn hoedenplank weer spuiten, want vandaag hoorde ik dat mijn zusje haar rijbewijs heeft gehaald vandaag. Dus reden genoeg om een biertje te drinken. Ik heb haar ook al bijna zover om een Renault te kopen hahaha.

@ cyberdanny: Dank je wel, ik vind hem ook erg mooi :grin:

@rik: Jouw pagina heb ik helemaal gelezen. Ik vind dat je echt een hele mooie wagen heb, maar heb jij er geen last van dat je banden tegen je wielkasten aan beuken als je een drempel op rijd met hoge snelheid??? Ik heb dat met mijn vorige auto gehad. Of los je dat dus op met nieuwe veren en je wielkast verbreden?? En klopt je snelheidsmeter nog met 2 inch grotere velgen?? Want dat klopte bij mij al niet meer na 1 inch groter.
Laatst gewijzigd door slapstick op wo 15 apr 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

hoe bedoel je, geen dicht systeem? trek je nu dus ongefilterde lucht je motor in? of begrijp ik het niet goed?

misschien beter een K&N kitje voor jouw type motor scoren dan?

verder succes met je wagen (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Een originele filterbak heeft altijd een vreemde vorm. Maar dat wil niet zeggen dat je die niet weg kunt halen om je filter op de juiste manier aan te sluiten. Evt. met een adaptorplaat of verloopslang.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

nee orgineel is het hele systeem natuurlijk dicht. Vanaf je gril naar je motor. Maar nu heb ik een opening zitten tussen me slang en luchtfilter. En die luchtfilter zit wel goed vast hoor. Daar komt geen stofje doorheen :)
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

Tom schreef:Een originele filterbak heeft altijd een vreemde vorm. Maar dat wil niet zeggen dat je die niet weg kunt halen om je filter op de juiste manier aan te sluiten. Evt. met een adaptorplaat of verloopslang.
Wat is er mis met het op deze manier aansluiten dan? Zo werkt het toch ook? Alle panelen die ertussen zitten zijn helemaal open, en goed op elkaar aangesloten. Als er nog een betere manier is, wil ik dat graag horen natuurlijk. :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Je moet ook niet hard een drempel op rijden ;) Als je een grotere velg neemt en zorgt dat de wang van de band kleiner is kan je een tellerafwijking voorkomen. Via google zijn wel makkelijke omrekentabellen te vinden.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Voor de banden vraag http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

En luchtfilterhuizen worden meestal speciaal ontworpen voor een optimale ademing van de motor. openluchtfilters ook maar dan universeel, waarbij je ze direct tegen de gasklep monteert.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

Dan ga ik even speuren op het web voor zo'n tabel. Want wat Rik gedaan heeft vind ik echt heel mooi. Maar ik ga hem natuurlijk niet helemaal nadoen :grin: Maar bedankt voor de tip (Y)

Edit: @ tom: Bedankt voor de site. Helemaal geweldig. Ik heb al mooie velgen gezien bij een tuning site maar blijf kijken voor betere natuurlijk. Deze heb ik voorlopig op het oog:

[img]http://www.rjpshop.nl/carstylingoss/ima ... 6Black.jpg[/img]
slapstick
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 apr 2009 13:52

Okee ik zit met een probleem... Ik ben nu al 2 uur aan het uitzoeken welke K&N57i kit ik voor mijn megane coupe moet hebben.

Mijn auto komt uit 2001 (dus megane I), heeft een 1.6 liter motor. Nu kijk ik op http://www.sportfilters.nl en druk ik op 57i performance kits. Kan ik op het volgende scherm me automerk, type, inhoud en jaartijd invullen voor het passende kitje.

Nu zie ik dat de megane I tot 1999 gaat en de megane II vanaf 2002 begint. Het enige wat ik kan vinden is een vervangingsfilter. Bestaan er nu helemaal geen 57i kits voor mijn coupe'tje??
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ik heb nog wel een filter van green voor je liggen ipv een K&N. Deze mag wat mij betreft weg. Ik zal morgen even kijken naar de aanzuigbuis die er bij hoort. Als je intresse hebt hoor ik het well, stuur maar een PM.

Gr.Gerald
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

slapstick schreef:@rik: Jouw pagina heb ik helemaal gelezen. Ik vind dat je echt een hele mooie wagen heb, maar heb jij er geen last van dat je banden tegen je wielkasten aan beuken als je een drempel op rijd met hoge snelheid??? Ik heb dat met mijn vorige auto gehad. Of los je dat dus op met nieuwe veren en je wielkast verbreden?? En klopt je snelheidsmeter nog met 2 inch grotere velgen?? Want dat klopte bij mij al niet meer na 1 inch groter.
Ik heb mijn wielkasten een beetje om laten rollen, zoals je kon zien. De wielen komen zeker nog wel bij sterk inveren tegen deze kasten aan, maar ik rij nooit lomp een drempel over. Maar, het gebeurd zeker nog wel eens dat de wielen de kasten raken.

De huidige banden hebben een sterke wang, zodat het weinig kwaad kan voor de banden. De wielkasten zijn nog in takt, dus die kunnen ook wel tegen een stootje :wink: .

Ik heb geen last van afwijkingen van de snelheidsmeter. Het gaat om de omtrek van de band. Standaard zat er 185-55-15 onder, maar nu dus 205-40-17. Dat komt het meest in de buurt van de originele band, dus de afwijking is minimaal.

Hier zou je hetzelf uit kunnen rekenen: http://www.toyotateambelgium.be/files/b ... ulator.xls


Groeten en veel succes met de verfraaiing (Y) ,
Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Plaats reactie