diff speling Un1 versnellingsbak

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
huub
Contacteer:

hallo,

ik heb net speling geconstateerd op de diff lagers van de bak van mijn alpine :-(
de aandrijfassen kan ik een halve mm op en neer bewegen.

Ik heb al voorzichtig geprobeerd om de lagers wat aan te draaien , echter het lijkt er op dat de handel met locktite gemonteerd is. muurvast dus.
bestaat er een speciale sleutel voor deze moeren?
en waar vindt ik die?

ik heb mijn hele gereedschapverzameling geprobeerd, ik krijg niets echt mooi aan het passen.
aangezien het alu moeren zijn ben ik ook bang dat ik het meteen stuk draai als ik er een beetje kracht op zet.

plan B is zelf een speciaal gereedschap maken , maar dat kan nog een hoop werk worden , al is met maar omdat ik er bij de alpine met geen mogelijkheid bij kom.
dus als iemand zo'n moer heeft liggen houd ik me ook aanbevolen...

groetjes,
hubert
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Het gereedschap is misschien nog verkrijgbaar bij een oude renault dealer/revisiebedrijf? Mijn pa heeft hem ook ooit zo weten te krijgen. Probeer het maar niet met een botte schroevendraaier want dan sla je de moer stuk.
canonballman

Er zit waarschijnlijk geen speling op de lagers, maar op de asjes van de satelieten en misschien een beetje op de aansluiting spiebaan-aandrijfas.

Speling op de asjes is normaal, anders kunnen ze niet draaien.

Kort gezegd: maakt het diff geen herrie: niks aan doen.
Als de keerringen ook niet lekken, overal vanaf blijven, dont fix it if it aint broke.

Met aandraaien van de moer wordt de lagerspeling kleiner, lopen ze eerder in de soep, en hoogstwaarschijnlijk los je er je 'probleem' niet me op. Als het dus al een probleem is...
huub
Contacteer:

Er zit waarschijnlijk geen speling op de lagers, maar op de asjes van de satelieten en misschien een beetje op de aansluiting spiebaan-aandrijfas.

Speling op de asjes is normaal, anders kunnen ze niet draaien.

Kort gezegd: maakt het diff geen herrie: niks aan doen.
Als de keerringen ook niet lekken, overal vanaf blijven, dont fix it if it aint broke.

Met aandraaien van de moer wordt de lagerspeling kleiner, lopen ze eerder in de soep, en hoogstwaarschijnlijk los je er je 'probleem' niet me op. Als het dus al een probleem is...
bedankt voor de waarschuwing, maar je beschrijft precies mijn probleem ,

bij het rijden heb ik een een laag rommelend geluid uit het diff, en door de speling komt de olie in ruime hoeveelheden langs de keerringen uit de bak druppen.
( ja , ik heb de spieen afgekit)

lijkt mij een gevalletje van te veel speling op de lagers.

een plaatselijke renault dealer is aan het proberen nog een tooltje bij renault los te praten , ik ben benieuwd of dat gaat lukken .
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Zoiets heeft mijn pa met zijn 5 turbo. Enkel keerringen vervangen volstaat niet, omdat de assen vaak ook wat zijn ingesleten. Bij zijn assen is er een bus overheen geperst van 0,5mm dikte, en in combinatie met nieuwe keerringen is het lekkage probleem opgelost.
canonballman

In het geval van herrie en lekkage moet je inderdaad wel wat gaan doen ja.

Maar ik betwijfel of je het daarmee oplost, met alleen de lagerspeling verkleinen.

Grote kans dat er meer aan de hand is... lagers kats versleten, tanden ingelopen...
Abel
Über-Spammer

tja het is een un1 bak. dus die liggen helaas niet op iedere straathoek. er staat 1 op marktplaats toevallig ook van en alpine.

suc6, keep'em rolling
:worship:
huub
Contacteer:

ik ben weer ietsje verder , renault levert het gereedschap niet meer.
maar ik mag het tooltje even van mijn renault dealer lenen :worship: , dan kan ik dit week-end proberen er een na te maken.
Grote kans dat er meer aan de hand is... lagers kats versleten, tanden ingelopen...
zou best kunnen, wie weet? ik houd jullie op de hoogte .
eerst ga ik maar eens zorgen dat de ergste speling er uit is , en misschien maar eens een naar een gebruikte renault 21 turbo versnellingsbak gaan zoeken, je weet maar nooit of ik die binnenkort nodig heb.

hubert
ejk

Weet je zeker dat het een UN-1 bak is en niet een 369 (de voorloper)? Wat voor een Alpine is het?

Bij een 369 haal je in elk geval niet de lagerspeling weg met het aandraaien van de kroonmoer. Die zit maar aan één kant namelijk.

De draairichting van een Alpine bak is bovendien anders dan die van een 21 turbo. Hou daar ook rekening mee.

Rammelen is overigens eerder een zekerheid dan een uitzondering bij de 369 bakken. Ik ben nog steeds op zoek naar een oorzaak van mijn gerammel (in 3 bakken).

Grtn,
Erik
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Denk er ook aan dat de UN1 bak van een gta niet hetzelfde is dan die van een gt turbo.
Ik heb beiden nog liggen en ze worden steeds zeldzamer :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
huub
Contacteer:

ik heb ondertussen van de locale renault dealer het tooltje geleend , en de kroonmoer voorzichtig wat strakker gezet.
in ieder geval kan ik de assen niet meer op en neer bewegen , dus dat is alvast een verbetering .
ik heb ook maar meteen nieuwe keerringen er op gezet, nu maar even afwachten of het allemaal een beetje wil helpen.

Weet je zeker dat het een UN-1 bak is en niet een 369 (de voorloper)? Wat voor een Alpine is het?

De draairichting van een Alpine bak is bovendien anders dan die van een 21 turbo. Hou daar ook rekening mee.
@ Ejk

de vorige eigenaar wist me te vertellen dat de bak uit een gta turbo komt , die hebben volgens de info die ik heb kunnen vinden een UN1

Het grootste verschil tussen de renault 21 bakken en de alpine bak is alvast dat de renault 21 bak vijf versnellingen achteruit heeft... :grin:
maar dat is op te lossen
het voordeel van de renault 21 turbo bak is dat hij dezelfde lange overbrenging heeft als mijn huidige bak.
het aanbod aan UN1 bakken lijkt trouwens mee te vallen.
Ik heb een renault 25 V6 bak aangeboden gekregen, die heeft een iets kortere overbrenging,
maar heeft hij ook het latere diff met 4 planeetwielen?

Denk er ook aan dat de UN1 bak van een gta niet hetzelfde is dan die van een gt turbo.
Ik heb beiden nog liggen en ze worden steeds zeldzamer
eh Luco,
wat zijn de verschillen?
is wel leuk spoorzoeken zo , ik heb in de auto al onderdelen van drie verschillende merken ontdekt, en een handvol verschillende renault modellen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

De bak van de turbo zou sterker moeten zijn en heeft andere overbrengingen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-

ingewikkelde zaak, een 310 V6 gebruikt fabriek af een 369. De 21 turbo bak is een UN1-013. Een alpine GTA een UN1-05.

Nou, om gelijk alle kletskoek uit de wereld te helpen;

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ngsbak.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-

ps: een anders draaiende bak kan je makkelijk oplossen. Kroonwiel/pignon omdraaien. Renier kan je daar zeker bij helpen.

edit; ik vergeet telkens wel wat,

Bij de UN1-013 (21 turbo) wordt geopteerd voor een 5de van de 25V6, dies nog net iets langer.
Menno

Dat omdraaien, weet je zeker dat dat bij een UN1 ook werkt??
rev it like a rental
canonballman

Menno schreef:Dat omdraaien, weet je zeker dat dat bij een UN1 ook werkt??
Ja, daar hebben we het over gehad. Jij dacht dat de pignonas uit het midden van het kroonwiel loopt, en dat je daarom de zaak niet kan omdraaien.

Ik heb er een tijdje terug eens naar gekeken, en...

Ik weet het niet meer.. :p

Zal nog eens kijken, maar staat me iets van bij dat de pignonas WEL in het midden loopt, en omdraaien dus wel gaat.
-jo-

jups, die kan je omdraaien :wink:

Kheb onlangs aan de gang geweest met een spik en span nieuwe lotusbak.
Plaats reactie