Europese autoverkoop steeds harder achteruit
14-11-2008 14:36
De vraag naar nieuwe auto’s in Europa keldert steeds meer. ACEA, de Europese branche-organisatie van autofabrikanten, meldt zelfs dat de Europese verkoop in oktober 14,5 procent lager was dan in dezelfde maand vorig jaar. Renault meldde vandaag dat de oktoberverkopen van het merk 14,1 procent lager uitvallen dan in oktober 2007. Het merk verlaagt haar productievolume om de voorraden voor eind 2008 op het niveau van eind 2007 te krijgen.
Over het gehele jaar bezien ligt tot dusver de verkoop in Europa van nieuwe auto’s 5,4 procent lager. Volgens woordvoerder Paul de Waal van BOVAG is de teruglopende verkoop niet alleen maar te wijten aan de kredietcrisis. ‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar Spanje, zie je dat dit land vóór de crisis al te maken had met sterk teruglopende verkopen, maar de crisis versterkt de verkoopdaling wel’, zegt De Waal. Wat betreft de verkoop in Nederland, voorziet De Waal geen dramatische scenario’s: ‘In Nederland zitten we op koers; we komen in 2008 grofweg uit op het aantal dat we hadden voorspeld.’ In samenwerking met onderzoeksbureau Polk becijferden BOVAG en RAI Vereniging een daling van 2,5 procent voor 2009. De Waal: ‘Dat is zeker geen extreme daling. De Nederlandse markt is kennelijk robuuster in vergelijking met andere Europese landen zoals Ierland en Spanje.’
Dit bericht doorsturen
Hoe gaat het met de autoverkopen...
Laatst gewijzigd door Chris op di 21 apr 2009 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
moeten ze maar eens "normale" inruilprijzen hanteren, scheelt misschien.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
volkomen mee eens
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Hoezo ?? Veel aanbod betekend lagere prijzen.
Kwestie van marktwerking.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
hou dan de verkoopprijzen ook lager, ik vind ruim 4 duizend op een auto best veel winst
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik voel waar dit naartoe gaat...
15% was de marge op een Mégane. Daarvan wordt het pand etc betaald, maar ook de toekomstige garantie-aanspraken, die deels voor de dealer zijn. Ik vind het nog niet heel veel eigenlijk.
Voor het idee: de productieprijs van een Logan schijnt 3.000 euro te zijn. Er blijft links en rechts dus wel wat hangen.

Voor het idee: de productieprijs van een Logan schijnt 3.000 euro te zijn. Er blijft links en rechts dus wel wat hangen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Veel autobedrijven hebben al een enorme voorraad aan auto's staan waar ze niet vanaf komen. En voorraad kost over het algemeen gewoon geld. Ze zijn er liever 1 kwijt dan rijk, bahalve wanneer ze er 1 voor een prikkie op de kop kunnen tikken. Lijkt me...
Laatst gewijzigd door Merijn op za 15 nov 2008 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
Mocht je willen dat dat zoveel was....
Eerst eens die belastingen een stuk lager of op een normaal niveau, dan bestaat er een kans dat de verkoop weer normaal wordt
(zo'n 35 % van je aanschafwaarde van een nieuwe auto...
)
Eerst eens die belastingen een stuk lager of op een normaal niveau, dan bestaat er een kans dat de verkoop weer normaal wordt
(zo'n 35 % van je aanschafwaarde van een nieuwe auto...

ik zou 6000,- max. terugkrijgen
voor mijn auto en deze zou de verkoop in gaan voor 10.500,- Ik zou daar een nieuwe Megane kopen van 18.000,-
Ben lachend de zaak uitgelopen
Was een renault dealert die mij hadden gebeld of ik mijn auto wilde inruilen en ik zou een fantastisch inruilbod krijgen wat ik niet zou kunnen weigeren

Ben lachend de zaak uitgelopen

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja bij inruil, alleen vergeten ze dat er ook een groot aanbod nieuw is.Arco schreef:Hoezo ?? Veel aanbod betekend lagere prijzen.
Ze bieden echt belachelijk lage prijzen, dus een slimme consument koopt nu geen nieuwe auto.
slim hoor die marktwerking als je verkoop daalt

zie verhaal thijs, ik heb hetzelfde gehad.
Mee eens.~thijs~ schreef:hou dan de verkoopprijzen ook lager, ik vind ruim 4 duizend op een auto best veel winst

Die 4000 euro is geen pure winst. Daar zit ook garantie, poetsbeurt, pandhuur ed. bij. En elke dag dat een auto stilstaat kost ie ook geld. Dus uiteindelijk houdt de dealer er veel minder aan over dan die 4000 euri.

5 GT Turbo '88 GT5
Wat kost een nieuwe Clio momenteel?! Ze geven die dingen bijna weg tegenwoordig!!~thijs~ schreef:ik zou 6000,- max. terugkrijgenvoor mijn auto en deze zou de verkoop in gaan voor 10.500,- Ik zou daar een nieuwe Megane kopen van 18.000,-

Wat voor (inruil)prijs had jij in gedachten Thijs?!
@ Luco, ik neem aan dat je het over je Patrol hebt?! Blijft toch een "lastige" auto... Had jij die nieuwe Mégane nou nog gekocht?!
bij de occosion dealer krijg ik er tussen de 6500,- en 7500,- voor en bij renaultdealer de Jong zou ik er 9 voor gekregen hebben als ik optijd geweest zou zijn. (auto verkocht)
Nieuwe renault clio is er vanaf 9500,- maar dan heb je echt helemaal niets.
Nieuwe renault clio is er vanaf 9500,- maar dan heb je echt helemaal niets.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
nee niet als er in 9 maanden "ineens" 8k minder voor de patrol gegeven wordt, hij zat bijna 10k onder de gebruikelijke verkoopprijs op internetChris schreef:Wat kost een nieuwe Clio momenteel?! Ze geven die dingen bijna weg tegenwoordig!!~thijs~ schreef:ik zou 6000,- max. terugkrijgenvoor mijn auto en deze zou de verkoop in gaan voor 10.500,- Ik zou daar een nieuwe Megane kopen van 18.000,-
Wat voor (inruil)prijs had jij in gedachten Thijs?!
@ Luco, ik neem aan dat je het over je Patrol hebt?! Blijft toch een "lastige" auto... Had jij die nieuwe Mégane nou nog gekocht?!

en dat werd me toch echt te gek.
Heb er zelfs nog over gedacht om er 1 te kopen voor de dsc, maar daar is die te traag voor en moet je er teveel aan aanpassen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
nee hoor geen gezeur, maar verwacht wel een reeele prijs Tom.Tom schreef:Altijd dat gezeur dat je auto voor meer verkocht wordt dan je er voor terug krijgt (duh). Dan moet je hem lekker zelf verkopen
Niet 10k onder de gemiddelde verkoopprijs op internet.
-
- Contacteer:
Ik weet niet wat een Kangoo automaat met airco van januari '05 doet, maar het lijkt me dat je een hele goeie deal doet als je hem inruilt in maart '09 voor veel meer dan 10K.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Kan, maar hoeft niet.Merijn schreef:Ze willen 'm gewoon niet hebben...En als je dan toch akkoord gaat, weten ze zeker dat ze er flink op verdienen.
Als je als verkoper/handelaar weet dat een bepaald model auto niet te verzilveren is, dan ben je inderdaad voorzichtig met inruil, logisch toch?!
Als een bedrijf een oncourant pakhuis inruilt voor de hoofdprijs, en deze staat maanden of soms jaren te koop, dan is er niemand die je helpt...
De oude eigenaar staat lachend langs de zijlijn... Want die heeft in zo'n geval de zaak van zijn leven gedaan... En dat verhaal hoor je op elke verjaardag weer voorbij komen...

Maargoed, ik bekijk dit topic uit een ander oogpunt dan jullie...

@ Thijs, er zijn ook mensen die dan toch voor zekerheid gaan, en voor een minder luxe maar geheel nieuwe auto gaan...
Auto's, het blijft een slechte investering, maar toch willen we allemaal een knappe kar voor de deur...

@Chris, heb je helemaal gelijk in. Alleen vind ik het krom als een dealer mij belt omdat ze te weinig clio's hebben en de mijne willen hebben en het beste bod willen doen dat ze zo weinig bieden. En renault schrijft echt af als een gek en ga ik er nu voor 1 die minder snel afschrijft
-
- Moderator
- Car: MB
Alle nieuwe auto's schrijven veel af. Kleine wat minder, grote des te meer. De enige manier om echt minder af te schrijven is volgens mij gewoon langer met een auto doen en in nette staat houden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
En een courant model te kopen... Geen 7-serie, geen extreem dikke motoren. Gewoon doorsnee (klein) middenklassertje met een 1.4 - 1.6 van een VAG-merk.
Helaas, maar het is wel zo...
Of je koopt een Enzo... Dan maak je zelfs winst.
Helaas, maar het is wel zo...

Of je koopt een Enzo... Dan maak je zelfs winst.

-
- Moderator
- Car: MB
Dat klopt als je het na een paar jaar wil verkopen. Heb je zo'n ding (apart model, dikke motor, blabla) in wat oudere vorm in nette staat dan draait het weer om. Dan zijn dat juist de waardevolle/vaste auto's.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
Wat ook vaak voorkomt is dat mensen een dikke wagen kopen, laten we zeggen 30k. Die willen ze na een paar jaar inruilen op een auto die nieuw 13k kost, en dus veel minder marge heeft.
Een dealer staat op dit moment ook niet echt te springen om er geld BIJ te doen wanneer je wat inruilt, wat dus realistisch is omtrend lagere boden op je inruilwagen.
Een dealer staat op dit moment ook niet echt te springen om er geld BIJ te doen wanneer je wat inruilt, wat dus realistisch is omtrend lagere boden op je inruilwagen.
Daar gaat je inruilprijs Thijs...

Ik wacht nog even tot het moment dat ze geld toe gaan geven...Renault verkoopt Clio via internet
18-11-2008 12:05
Met een wekenlange teaseractie wil Renault Nederland consumenten in Nederland opwarmen voor de aanschaf van een speciaal actiemodel, dat uitsluitend op woensdag 3 december, en dan alleen via internet, kan worden aangeschaft.
Op vrijdag 14 november is de website http://www.claimjeclio.nl de lucht ingegaan. Belangstellenden kunnen zich hier registreren om uiteindelijk vanaf 3 december een aanbetaling op de auto te kunnen doen. Renault Nederland biedt via met deze actie 50 Renault Clio’s Campus aan met een korting van dik 30 procent. De Clio Online, zoals het actiemodel is gedoopt, is een zwart metallic vijfdeurs 1.2 16V met onder meer airco, stuurbekrachtiging en radio/cd-speler. De auto is te koop voor 10.695 euro inclusief afleveringskosten, wat volgens Renault neerkomt op een korting van 30 procent.
‘Het is een unieke actie omdat het een all-in prijs is, dus zonder bijkomende kosten voor de koper’, zegt productmanager Boudewijn Blok van Renault Nederland. Het is de eerste keer dat Renault zich in Nederland aan een online-actie waagt. ‘We zijn heel benieuwd hoe de resultaten zullen zijn’, zegt Blok. ‘De actie dient niet alleen om die auto’s te verkopen maar ook om een doelgroep te bereiken die het merk Renault nog niet op zijn shopping list heeft staan.’
Voor de actie werkt Renault Nederland samen met drie grote dealers: Stam, Bochane en Mafait.

-
- Über-Spammer
Let op : dit is wel het vorige model Clio. 

faaaaaaaakkkkkkk, das lekker dan.Chris schreef:Daar gaat je inruilprijs Thijs...
Ik wacht nog even tot het moment dat ze geld toe gaan geven...Renault verkoopt Clio via internet
Met een wekenlange teaseractie wil Renault Nederland consumenten in Nederland opwarmen voor de aanschaf van een speciaal actiemodel, dat uitsluitend op woensdag 3 december, en dan alleen via internet, kan worden aangeschaft.
Op vrijdag 14 november is de website http://www.claimjeclio.nl de lucht ingegaan. Belangstellenden kunnen zich hier registreren om uiteindelijk vanaf 3 december een aanbetaling op de auto te kunnen doen. Renault Nederland biedt via met deze actie 50 Renault Clio’s Campus aan met een korting van dik 30 procent. De Clio Online, zoals het actiemodel is gedoopt, is een zwart metallic vijfdeurs 1.2 16V met onder meer airco, stuurbekrachtiging en radio/cd-speler. De auto is te koop voor 10.695 euro inclusief afleveringskosten, wat volgens Renault neerkomt op een korting van 30 procent.
‘Het is een unieke actie omdat het een all-in prijs is, dus zonder bijkomende kosten voor de koper’, zegt productmanager Boudewijn Blok van Renault Nederland. Het is de eerste keer dat Renault zich in Nederland aan een online-actie waagt. ‘We zijn heel benieuwd hoe de resultaten zullen zijn’, zegt Blok. ‘De actie dient niet alleen om die auto’s te verkopen maar ook om een doelgroep te bereiken die het merk Renault nog niet op zijn shopping list heeft staan.’
Voor de actie werkt Renault Nederland samen met drie grote dealers: Stam, Bochane en Mafait.
-
- Über-Spammer
- Car: renault 5gt turbo
- Contacteer:
sommige merken doen dat eigenlijk al, hoorde al van acties met x liter brandstof gratis! bij aanschaf ven een nieuwe auto. In Frankrijk las ik ergens dat dat kon oplopen tot meer dan 1000 literChris schreef:Daar gaat je inruilprijs Thijs...
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
-
- Contacteer:
een kennis van me moet een espace v6 diesel inruilen van nieuw dik 70 d euroJean-Paul-S schreef:Wat ook vaak voorkomt is dat mensen een dikke wagen kopen, laten we zeggen 30k. Die willen ze na een paar jaar inruilen op een auto die nieuw 13k kost, en dus veel minder marge heeft.
ding is geloof 3 of 4 jaar oud en heeft 150d gelopen
reële inruil prijs nu voor die auto is tussen de 7 en 9 duizend euro
das afschrijven !
diegene was ook niet blij dat hij dat aan zijn klant moest vertellen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
... nog niet zo best ...Hoe gaat het met de Europese autoverkoop...
Momenteel is het zelfs zo dat de ene na de andere dealer zijn deur sluit of moet sluiten... Cuboom Renault, Huiden Fiat, Finesse Renault, Otomoto Nissan en zeer recentelijk is natuurlijk het nieuws omtrent Croymans...
Vandaag is er weer een redelijke grote dealer in het nieuws gekomen:
http://www.automotive-online.nl/home/60 ... eance.html
Ik ben erg benieuwd hoe 2009 gaat lopen...
Wil je op de hoogte blijven, kijk dan af en toe eens op:
http://www.automotive-online.nl/
Ik kijk er een beetje met gemengde gevoelens naar. Aan een kant vroeg ik me altijd al af hoe sommige dealers die kastelen toch onderhielden, aan de andere kant moet je je onderscheiden.
Enfin, cliché verhaal he. Kut voor de mensen die er werken, maar ik ben wel overtuigd dat het op termijn weer aan trekt. Dus even houtje bijten allemaal
Enfin, cliché verhaal he. Kut voor de mensen die er werken, maar ik ben wel overtuigd dat het op termijn weer aan trekt. Dus even houtje bijten allemaal

Tom schreef:Niet om het een of ander maar de grote franse auto's staan nu ook niet bepaald bekent om de waardevastheid
Hmm.
Laatste mee geweest nieuwe volvo kopen (2005 model V70)
NIeuwprijs die uitvoering 58.000 euro.
Verkoopprijs nu (ex-lease) 19.000 euro.
Afschrijving in 4 jaar dus: 29.000 euro. Ofwel 7500 per jaar, da's 700 euro per maand down the drain.