Koppelingsprobleem Twingo halfautomaat

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Chriisto_1959
Contacteer:

Hallo Twingo reiders,

Ik ben bloedje nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem van hele vervelende omvang.....
Wij hebben een Twingo Easy uit 1999 1200 CC en deze Twingo is een halfautomaat.
Hij rijdt heel lekker, maar sinds enige tijd komt er een probleem, wat zich steeds vaker voor gaat doen.
Onze auto rijdt op de weg, niets aan de hand, ineens klinken er piepjes en kun je niet meer schakelen, maar de motor blijft draaien, totdat je natuurlijk voor een stoplicht moet stoppen.
Na 15-20 minuten kun je pas weer starten en dan kan je er een hele tijd vanaf zijn en dan ineens komt het weer.
Volgens de dealer zou het de plunjer zijn en deze zou alleen in een set verkrijgbaar zijn, dat kost 2100 euro en het arbeidsloon kost ongeveer 500 euro, dus dat is waanzinnig veel geld, toch?
Mocht iemand dit probleem kennen en vooral de oplossing, dan hoop ik dat die persoon ons snel even iets laten weten.

Ook heb ik iets gehoord over een BDP sensor / vliegwielsensor, dit zou mogelijk ook de oorzaak kunnen zijn, dat vervangen kost ongeveer 40 euro excl. montage, dus dat gaan wij zeker als eerste proberen

Hoop snel een oplossing te vinden.....

Wie o wie...
Het liefste van iemand die ervaring heeft met dit probleem en ook tevens de oplossing heeft gevonden.

Christo
Tom
Moderator
Car: MB

Ik ben bang dat je de enige twingo easy rijder bent hier (en aangezien er niet zoveel van zijn zullen zal er ook niet zoveel aan gesleuteld worden). Weet wel dat je met van die gerobotiseerde (hydraulische) handbakken wel eens aardige kosten kan maken.

Welke plunjer? bedoelen ze eigenlijk?
Hoeveel heeft hij gelopen?
Misschien eens contact opnemen met renoNL. Ik ben het wel met je eens dat dit een zeeeeer groot bedrag is voor onderhoud aan een twingo.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

Kennis van mij had het zelfde probleem, hij heeft hem toen om laten bouwen naar een normale schakelbak.
Dit wordt (volgens hem) meer gedaan.
jacques

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Een collega van mij heeft een clio half automaat en had een probleem. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan een potmeter bij het gaspendaal, die doorgeeft aan de ECU hoe snel het gaspendaal wordt ingetrapt en hier dan op anticipeerd. Voor alle duidelijkheid ik bedoel niet de gasklepstandmelder TPS bij de gasklep.
Dingetje koste 60 euro bij Reno en probleem opgelost. Diagnose kwam niet van Reno.
jacques

Ik heb nog even met mijn collega gesproken en die kwam met de volgende reactie:
Vraag ‘m om meer info omtrent de ‘reactie’ van de auto:
- Gaat ie in de noodloop?
- Welke lampjes in de cockpit gaan branden? Elektronische en/of schakelbak storing?
- Laat ‘m kijken of hij wel een potmeter heeft bij zijn gaspedaal
- Laat ‘m controleren of de stekker goed in de potmeter zelf zit geklikt
Plaats reactie