Problemen aandrijfas Clio RT 1.4

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Gesloten
Nenad1916v

Hallo,

ik was bezig met veerpoten verwissel tussen mijn 2 clio's. Nu zit ik met het probleem dat ik de fussee niet meer vast krijg aan de veerpoot. Het lijkt alsof de aandrijfas te ver uitsteekt. Een tijdje geleden nog lagers vervangen van de Clio en toen had ik geen problemen. Ik heb vanalles geprobeerd maar zonder resultaat. Ik krijg de as niet verder naar binnen. Het gaat om de bijrijderskant. Iemand die me kan helpen? :(

Alvast bedankt.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Nenad1916v schreef:Hallo,

ik was bezig met veerpoten verwissel tussen mijn 2 clio's. Nu zit ik met het probleem dat ik de fussee niet meer vast krijg aan de veerpoot. Het lijkt alsof de aandrijfas te ver uitsteekt. Een tijdje geleden nog lagers vervangen van de Clio en toen had ik geen problemen. Ik heb vanalles geprobeerd maar zonder resultaat. Ik krijg de as niet verder naar binnen. Het gaat om de bijrijderskant. Iemand die me kan helpen? :(

Alvast bedankt.
Meet de afstand tussen de bouten van het fussee eens op bij beide auto's. Er zijn 2 verschilldende maten in omloop namelijk.

HEb zo het idee dat je nu precies tegen dat verschil aan loopt.

Als dat zo is, zou ik kijken dat ik de complete veerpoten incl. fusee van de auto's om zou wisselen.

GR.Gerald
Nenad1916v

Gerald schreef:
Nenad1916v schreef:Hallo,

Alvast bedankt.
Meet de afstand tussen de bouten van het fussee eens op bij beide auto's. Er zijn 2 verschilldende maten in omloop namelijk.

HEb zo het idee dat je nu precies tegen dat verschil aan loopt.

Als dat zo is, zou ik kijken dat ik de complete veerpoten incl. fusee van de auto's om zou wisselen.

GR.Gerald
Ik heb alleen de veren verwisseld. Niet de complete poten. Sorry.
Bij de ene Clio was het zo klaar, nergens problemen mee maar bij de andere dus dit..
Tom
Moderator
Car: MB

Je doet toch iets fout waarschijnlijk. Het is namelijk erg simpel normaal gesproken. Waarom ben je uberhaupt aan je as gekomen voor het vervangen van veren?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nenad1916v

Tom schreef:Je doet toch iets fout waarschijnlijk. Het is namelijk erg simpel normaal gesproken. Waarom ben je uberhaupt aan je as gekomen voor het vervangen van veren?
Ik heb met de as niks gedaan. Heb de veerpoot losgemaakt boven en bij de fusee. Toen ik hem weer terug wou plaatsen wou dat dus niet meer. Verder hem ik niks aan gedaan.
Tom
Moderator

Je schokdemper is nog hetzelfde en je topschotel is hetzelfde????? Dan moet het gewoon passen. Eventueel even krikje onder je draagarm om het geheel iets op te tillen als je die manier van niet passen bedoeld.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Is toevallig je aandrijfas verdraaid? Daarbij net uit de bak geschoten? Laat me raden, het is de bestuurderskant waar dit probleem zich voor doet?

Zo ja, even aan de as draaien zodat deze terug valt in de versnellingsbak. daarna veerpoot vast zetten.

Succes. :wink:
Tom
Moderator

Ik citeer uit de eerste post "het gaat om de bijrijderskant" (0)

En daar kan de as niet zomaar los gaan. Tenzij het borgpennetje eruit ligt (maar dat lijkt me sterk)
Nenad1916v

Tom schreef:Ik citeer uit de eerste post "het gaat om de bijrijderskant" (0)

En daar kan de as niet zomaar los gaan. Tenzij het borgpennetje eruit ligt (maar dat lijkt me sterk)
Ja precies. De pen zit er nog wel in! Dat is het niet. Dan moet het iets zijn in de homokineetkoppeling (of hoe je het noemt).

Ik heb vanalles al geprobeerd... Het gaat inderdaad om de BijrijdersKant.
Tom
Moderator

hoe kan dat dan. Je zegt dat je NIETS hebt gedaan met de as. De centrale wielmoer ben je dus afgebleven neem ik aan. Als je dan ook van je draagarm en fuseekogel afblijft kan er toch nooit iets veranderen??!?
Nenad1916v

Tom schreef:hoe kan dat dan. Je zegt dat je NIETS hebt gedaan met de as. De centrale wielmoer ben je dus afgebleven neem ik aan. Als je dan ook van je draagarm en fuseekogel afblijft kan er toch nooit iets veranderen??!?
Dat klopt... Zeg het maar hoe... |:
Tom
Moderator

heb je een fototje van de plaats van het probleem?
Nenad1916v

Ik kan wel een foto maken jah. Ik zal dat even morgen doen!
Steven
Car: M536

Ook bij de rechteras kun je de binnenste homokineet uit elkaar trekken, das dan gewoon een kwestie van een beetje morren, draaien en weer terugduwen.

Moet je zo kunnen zien, dan staat dat rubber namelijk ook helemaal gestrekt.
Nenad1916v

Steven schreef:Ook bij de rechteras kun je de binnenste homokineet uit elkaar trekken, das dan gewoon een kwestie van een beetje morren, draaien en weer terugduwen.

Moet je zo kunnen zien, dan staat dat rubber namelijk ook helemaal gestrekt.
Ik ben al 2dagen aan het prutsen hiermee! Hoe strak moet deze rubber staan ongeveer? Ik zal er morgen ook wel even een foto van maken! Zie we morgen wel even verder!
Tom
Moderator

Rubber staat niet strak. Zitten ribbels in en zoals Steven zegt is het eigenlijk een kleine tripode die wat kan bewegen.

Maar in 2 dagen had je je auto elkaar kunnen halen en weer terug in elkaar zetten.............Ik denk toch echt dat het een kleinigheidje is.
Laatst gewijzigd door Tom op ma 28 jul 2008 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Nou je moet dus de as tov de homokineet in de bak verdraaien door de klemverbinding van het rubber. Dus je moet em bij de bak in de versnelling zetten en stevig aan die as draaien en duwen. Grote kans dattie erin floept.
Als dat rubber strak staat zie je dat al die ribbels helemaal uitgerekt zijn.
Nenad1916v

Steven schreef:Nou je moet dus de as tov de homokineet in de bak verdraaien door de klemverbinding van het rubber. Dus je moet em bij de bak in de versnelling zetten en stevig aan die as draaien en duwen. Grote kans dattie erin floept.
Als dat rubber strak staat zie je dat al die ribbels helemaal uitgerekt zijn.
Okee bedankt! We gaan morgen weer verder.

Nja ik ben er niet complete dagen mee bezig, gaat om het principe.. :wink:
Nenad1916v

Opgelost. Hij was er uit die homkineet geflikkerd. :)

:slotje2: Wat mij betreft...

Iedreen bedankt voor de reacties! (Y)
Ferdy
Über-Spammer

op verzoek
Gesloten