wastegate vast

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

De wastegate van mijn T3 zit vast.
Heb hem al op zijn kop gezet en vol laten lopen met kruipolie maar hij zit muurvast (S)
Iemand een idee hoe ik hem los kan krijgen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

een andere scoren. deze is duidelijk stuk. is waarschijnlijk vast gefused. heet,druk,en metaal op metaal. dus niet te redden waarschijnlijk.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wegdonderen, zeker als je er kruipolie doorheen hebt gegooid ist helemaal nix meer waard. Er zit namelijk een rubber membraan in...
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

volgens mij heeft hij het over de wastegate, niet over de actuator. Daar zit niks van rubber in, is puur metaal met de klep erop. 5 moertjes loshalen en een andere erop.

Oorzaak is heel waarschijnlijk dat je actuator stang niet loodrecht aan de wastegate verbonden zit waardoor deze een zijwaarste kracht uitoefend en op lange duur vast komt te zitten. Afkoppelen en een klap op geven wil wel een helpen.

Bij sommige T3's zie je dat het verbindingsmechanisme wastegate-actuator lassporen vertoont.

Dat betekent dat de kop afgeslepen is, de klep verwijderd om de stang op te schuren en em weer te plaatsen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

en als je je afvraagt, wat zit ie nou weer te lullen ??

deze heeft een gelijkaardig probleem: geen 5 stud wastegate maar cossie blazer, zelfde principe;

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing073.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing072.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing071.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing070.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing074.jpg[/img]

probleem bij deze was: teveel druk en actuator met veels te strakke veer (-34)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

bij een T3 met 5 studs ziet dat er zo uit als je de wastegate verwijderd:

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... C05925.jpg[/img]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

toch nog iets van de T3 gevonden ! Als ik me niet vergis heb jij die nieuwe turbine van me over genomen...

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... C05809.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... C05808.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... C05804.jpg[/img]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Aardige collectie turbo's heb je daar Jo :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

nou...je verzameld wel wat met de jaren :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Zet een steeksleutel op de hevel, goed inspuiten, eventueel opstoken, en proberen gangbaar te maken. Als dat niet lukt: hevel losslijpen, en de wastegate naar binnen tikken. Dan goed schoonmaken, polijsten, en weer terugmonteren.
rev it like a rental
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Bedankt allen voor de reactie's

Idd Jo, ik bedoel de wastgate en ik heb inderdaad die turbo's van je overgenomen.
Ze liggen alleen ongebruikt in de kast (S)

Een T3, maar dan in de conventionele setup zou wel kunnen maar men praat dan over +- 175 pk, met een giga turbogat, dus dat is gewoon niet op de weg te houden. (S)
Dus toch maar naar t2 of t25, maar nu tijdelijk een orginele setup.

Vanavond het gedeelte losgemaakt waar de wastgate in zit, helaas heb ik die bouten niet meer heel kunnen houden, ben bang dat ik ze ook niet meer uit het huis krijg.
Ik heb nog een donor liggen (ook AT T3) zal eens kijken wat ik daarvan over kan zetten.
Die bouten (noemen ze die studs?) met wat voor klasse kan ik deze vervangen?
Plaats reactie