Piep in muziek

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
DennisT
Moderator

Zoals wel vaker voorkomt icm een versterker, die piep die harder wordt als de motor meer toeren draait. Ik heb de plus langs de linkerkant liggen, de tulp rechts en de massa uit de gordelbevestiging gehaald. Ik heb de tulpkabel al een keer vervangen, toen was de piep weg, maar kwam langzaam toch weer terug.

Nu is mijn vraag, wat moet ik hieraan doen? Een hele nieuwe set erin met zo'n kastje ertussen (interrieur ligt er toch uit) of alleen een nieuw kastje?
anco

of je massa van je radio is niet goed of je 12v geschakeld van je radio naar je versterker deugd niet helemaal meer.. (niet de 12v geschakeld van je voeding radio gebruiken voor 12v geschakeld amp... dan krijg je nl ook die piep..)
Ad van Haperen
Contacteer:

Of de ontstoringscondensator van je motor is naar de eeuwige jachtvelden
DennisT
Moderator

Ad schreef:Of de ontstoringscondensator van je motor is naar de eeuwige jachtvelden
leg uit? Hij deed het eerst in de 5 al, daarna omgebouwd naar de clio maar dezelfde kabels gebruikt en gelijk een piep.
Ad van Haperen
Contacteer:

Als hij het in een andere auto ook deed zal het dat niet zijn, maar een ontsteking geeft een enorme storing en dat word gefilterd door een ontstoringscondensator. Deze zou kapot kunnen zijn.
DennisT
Moderator

Maar kan ik het dan oplossen met nieuwe kabels of zal ik het dan weer krijgen? Zijn deze kabels nu gewoon "kapot" of is er niks mis mee?
Pascal-X
Contacteer:

doe eens een ander massapunt pakken, want je huidige is niet de beste massapunt die je kan gebruiken. je moet zoiezo je massapunt goed kaalschuren zodat het metaal blank is.
DennisT
Moderator

En dan kan het gewoon over zijn? Maar wel raar dat een andere tulp kabel het probleem ff oploste...
Pascal-X
Contacteer:

je zal je tulp kabels wel steeds naar de kl*te helpen door een verkeerde massa. Dit kan of door je radio komen of door een verkeerde centrale massapunt.
DennisT
Moderator

wat kan er mis zijn dan met de radio? betere massa en andere tulpkabel moet iig wel lukken.
Ad van Haperen
Contacteer:

Die condensator is het niet want die is van je auto zelf en zou wel toevallig zijn als dat bij allebij je autos is.

Denk eerder inderdaad dat het een slecht massa punt is en dat hij misschien nu wel massa pakt via de tulp kabels en niet via het massapunt.

Je kunt ook eens proberen je radio een extra massa te geven.
DennisT
Moderator

ga ik dat doen :)
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Wat meestal het probleem verhelpt is de massa helemaal terug trekken naar de accu.

Kan ook zijn de route die je tulp kabels volgen dat die storing oppakken (had dit in een megane type 1 ph1)
Kan ook zijn dat je radio (HU) geen goede massa maakt, kan als gevolg hebben dat je massa sporen van je radio kapot gaan.

1 Crusty oplossing is: aan de mantel van je tulp kabel (de massa!!) een massa draadje maken naar het frame van je radio.

2e maar dure oplossing is Audio System amp kopen die hebben er standaard al ontstoring voor 'dynamo ruis' zoals ide piep heet weg te halen.

Dynamo ruis is vooral een probleem in moderne auto's omdat er al zoveel electronica in zit die massa lussen kan veroorzaken.

Suc6
Plaats reactie