[GTTurbo] 'Back to the 80's'
In dit topic zal ik alle veranderingen in de eerste post zetten.
Het gaat om mijn Renault Super5 GTTurbo. Het is een 1989-er die op kenteken zwart is, maar ooit in Blue Sport blauw is overgespoten.
Ik heb hem gekocht van Benoit uit Eindhoven. Daarvoor is ie van Bart GTT uit eindhoven geweest, daarvoor van iemand uit Utrecht en daarvoor van Patrick B uit Maastricht.
Het doel is eerst APK erop en dan rustig alle kleine dingetjes maken. De afkeurpunten zijn:
- beide krikpunten;
- uitlaat niet gasdicht;
- onvoldoende remkracht achterzijde;
- niet werkende kentekenverlichting;
- en nog wat onbenullige dingen.
Goede foto's volgen. Dit zijn twee foto's van 5gt.nl:
[img]http://www.5gt.nl/images/395fb0bba309f7 ... e-3835.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/d691850550065b ... f-3833.jpg[/img]
Kleine update april 2008
Zo, op dit moment is het volgende vervangen: fusee kogels, stuurstangkogels, remblokjes voorzijde, thermostaat, olie, filters (olie en lucht), kleppen gesteld (met nieuwe pakking), originele uitlaat eronder, en nog wat kleine dingen.
Cosmetisch zijn er gele peertjes ingekomen en witte knipperlampglaasjes.
Maar nu is met het op druk zetten van het koelsysteem mijn kachelradiator lek geraakt. Dus weer wat werk...
Koni geel ligt klaar, net als nieuwe veerpootlagers...
Update begin mei 2008
De kentekenverlichting is weer in orde. Wat bleek; de complete kabelboom tussen de achterklep en de chassis was helemaal over. Alle draadjes waren door. Is na ca. 20 jaar toch het een en ander een beetje broos geworden.
En de gele Koni's (Phase 1) zitten eronder.
Update 15 mei 2008
Hoera! Sinds vandaag weer APK! Voor het eerst sinds 21 november 2007.
Bij deze twee foto's van de Alpine tourtocht van CRS. Aan het begin was ie wel nog mooi gepoetst.
[img]http://www.5gt.nl/images/8dd6733a8b54d4 ... d-4005.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/0578824f4c0b8f ... c-4013.jpg[/img]
Update eind Juli/begin Augustus
Omdat de koppeling bleef plakken bij 'sportief' rijden als ik van de 2 naar de 3 schakelde, maar de hele zooi vervangen:
Versterkte koppeling (plaat, drukgroep en druklager) van MB en de bak vervangen voor een andere JB3 uit de berging. Tevens een nieuwe koppelingskabel, 75 graden thermostaat, lagere temperatuur thermocontact en spuitstukpakking.
Het gaat om mijn Renault Super5 GTTurbo. Het is een 1989-er die op kenteken zwart is, maar ooit in Blue Sport blauw is overgespoten.
Ik heb hem gekocht van Benoit uit Eindhoven. Daarvoor is ie van Bart GTT uit eindhoven geweest, daarvoor van iemand uit Utrecht en daarvoor van Patrick B uit Maastricht.
Het doel is eerst APK erop en dan rustig alle kleine dingetjes maken. De afkeurpunten zijn:
- beide krikpunten;
- uitlaat niet gasdicht;
- onvoldoende remkracht achterzijde;
- niet werkende kentekenverlichting;
- en nog wat onbenullige dingen.
Goede foto's volgen. Dit zijn twee foto's van 5gt.nl:
[img]http://www.5gt.nl/images/395fb0bba309f7 ... e-3835.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/d691850550065b ... f-3833.jpg[/img]
Kleine update april 2008
Zo, op dit moment is het volgende vervangen: fusee kogels, stuurstangkogels, remblokjes voorzijde, thermostaat, olie, filters (olie en lucht), kleppen gesteld (met nieuwe pakking), originele uitlaat eronder, en nog wat kleine dingen.
Cosmetisch zijn er gele peertjes ingekomen en witte knipperlampglaasjes.
Maar nu is met het op druk zetten van het koelsysteem mijn kachelradiator lek geraakt. Dus weer wat werk...
Koni geel ligt klaar, net als nieuwe veerpootlagers...
Update begin mei 2008
De kentekenverlichting is weer in orde. Wat bleek; de complete kabelboom tussen de achterklep en de chassis was helemaal over. Alle draadjes waren door. Is na ca. 20 jaar toch het een en ander een beetje broos geworden.
En de gele Koni's (Phase 1) zitten eronder.
Update 15 mei 2008
Hoera! Sinds vandaag weer APK! Voor het eerst sinds 21 november 2007.
Bij deze twee foto's van de Alpine tourtocht van CRS. Aan het begin was ie wel nog mooi gepoetst.
[img]http://www.5gt.nl/images/8dd6733a8b54d4 ... d-4005.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/0578824f4c0b8f ... c-4013.jpg[/img]
Update eind Juli/begin Augustus
Omdat de koppeling bleef plakken bij 'sportief' rijden als ik van de 2 naar de 3 schakelde, maar de hele zooi vervangen:
Versterkte koppeling (plaat, drukgroep en druklager) van MB en de bak vervangen voor een andere JB3 uit de berging. Tevens een nieuwe koppelingskabel, 75 graden thermostaat, lagere temperatuur thermocontact en spuitstukpakking.
Laatst gewijzigd door Rob op ma 18 aug 2008 20:00, 11 keer totaal gewijzigd.
Tussenprojectje
Ik heb een setje Ronal velgen op de kop getikt voor de GTT. Het zijn 6J 14" ET38 velgen uit 1984! Ik weet alleen het type niet
Het plan is om de banden eraf te halen, alle lak eraf, randje polijsten en dan een setje 195/40R14 of 195/45R14 bandjes erom.
Nu alleen hopen dat ik er Clio 16v remmen in kwijt kom.
[img]http://img357.imageshack.us/img357/8420 ... einea5.jpg[/img]
Dit is het enige plaatje dat ik kon vinden op internet van deze velgen:
[img]http://img440.imageshack.us/img440/7412/ronalye9.jpg[/img]
Wegens aanschaf van een 1984-er VW Polo gaat het velgen project naar de VW.
Ik zal wel tzt posten hoe het geworden is.
Ik heb een setje Ronal velgen op de kop getikt voor de GTT. Het zijn 6J 14" ET38 velgen uit 1984! Ik weet alleen het type niet
Het plan is om de banden eraf te halen, alle lak eraf, randje polijsten en dan een setje 195/40R14 of 195/45R14 bandjes erom.
Nu alleen hopen dat ik er Clio 16v remmen in kwijt kom.
[img]http://img357.imageshack.us/img357/8420 ... einea5.jpg[/img]
Dit is het enige plaatje dat ik kon vinden op internet van deze velgen:
[img]http://img440.imageshack.us/img440/7412/ronalye9.jpg[/img]
Wegens aanschaf van een 1984-er VW Polo gaat het velgen project naar de VW.
Ik zal wel tzt posten hoe het geworden is.
Laatst gewijzigd door Rob op ma 18 aug 2008 19:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gaaf dat je weer aan een GTT gaat beginnen!
[img]http://www.5gt.nl/images/bbcd01e3d05d50 ... bf-258.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/dbd4d22816f1af ... 4-1193.jpg[/img]
Hou je de cabrio erbij?!
Dit topic gaan we zeker in de gaten houden.

[img]http://www.5gt.nl/images/bbcd01e3d05d50 ... bf-258.jpg[/img]
[img]http://www.5gt.nl/images/dbd4d22816f1af ... 4-1193.jpg[/img]
Hou je de cabrio erbij?!
Dit topic gaan we zeker in de gaten houden.

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
zie ik daar williams stickers?
zou kunnen, ik zie ze ook
Immer wieder die verdammte Holländer
De cabrio staat op dit moment geschorst gestald. Maar ik heb hem nog steeds ja.Chris schreef:Gaaf dat je weer aan een GTT gaat beginnen!![]()
Hou je de cabrio erbij?!
Dit topic gaan we zeker in de gaten houden.
Geert schreef:zie ik daar williams stickers?
Sterker nog; het zijn Williams stickers. Ze zitten er blijkbaar al een tijdje op want echt lekker gingen ze niet eraf.-Ray- schreef:zou kunnen, ik zie ze ook
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
al irl gezien en zelfs naast gezeten
. mooi bakkie!

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Super,
weer een binnen de club
Alleen die kleur....

weer een binnen de club


Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Aha een topic.
tis een leuk gebakje,
niet stiekum met de roller eroverheen gaan he
facom klepsteltooltje ligt trouwens nog bij mij in de garage...
succes ermee!
tis een leuk gebakje,
niet stiekum met de roller eroverheen gaan he
facom klepsteltooltje ligt trouwens nog bij mij in de garage...
succes ermee!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Veel (sleutel)-plezier ermee. 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Goed bezig!Rob schreef: want echt lekker gingen ze niet eraf.
Lekkende carterplug
Ik heb van het weekend de olie (en het filter) vervangen. Omdat het Cleon blokje een beetje lekte langs de caterplug, heb ik meteen maar een nieuwe caterplug en uiteraard ook een nieuw ringetje 'gestoken'. Een carterplug met gewoon een 6-kant moer erop ipv dat gekke gat waar alleen een deurklink in past.
Maar nu lekt dat kreng nog steeds langs de carterplug. Hoe vast draaien jullie de carterplug? Of heeft iemand nog tips om dit lekken op een andere manier op te lossen?
Ik heb van het weekend de olie (en het filter) vervangen. Omdat het Cleon blokje een beetje lekte langs de caterplug, heb ik meteen maar een nieuwe caterplug en uiteraard ook een nieuw ringetje 'gestoken'. Een carterplug met gewoon een 6-kant moer erop ipv dat gekke gat waar alleen een deurklink in past.
Maar nu lekt dat kreng nog steeds langs de carterplug. Hoe vast draaien jullie de carterplug? Of heeft iemand nog tips om dit lekken op een andere manier op te lossen?
Jij bedoelt dat de schroefdraad los zit tov het carter? Zo erg is het niet.CChris schreef:het zou zomaar eens kunnen dat hij aan de binnenkant meedraait.........maar de enige manier om daar achter te komen is je carter er onder vandaan tjoppen
Maar ik heb ook bij voorgaande Renaults (F-type motoren en Cleon blokjes) gehad dat die lekken. Vandaar mijn vraag hoe strak jullie deze dichtdraaien.
En aan de nieuwe plug zal het, denk ik, niet liggen. Maar ik zal Chris' raad eens opvolgen en met kit in de weer gaan.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Was de draad van die niet originele plug wel exact! hetzelfde als de originele? Voor een euro of 2 koop je een nieuwe plug meen ik (of in de buurt van 2 euro) en voor een tientje koop je een goed passende sleutel van een A-merk (en dat is geen deurklink). En vastdraaien doe je niet extreem (dus gewoon lekker aandraaien maar niet 100NM trekken). Er zit immers een ring tussen om voor een afdichting te zorgen 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
wie heeft trouwens een artikelnummer van zon dop voor die carterplug? ik heb via brezan al een dop bestelt van midlock, dat was de maat voor een renault maar op de een of andere manier paste die niet...hij was te groot....
ik ben er nog niet aan toegekomen om onder de auto met een schuifmaat de maat op te nemen, dus vandaar mijn verzoek of iemand een artikelnummer voor mij heeft?
my gtt needs fresh oil!
oh ja gewoon on-topic, tussen carter en afdichtring een beetje kit met de hand aanbrengen moet voldoende zijn!
anders monteer er een andere carterpan met slingshot onder!

ik ben er nog niet aan toegekomen om onder de auto met een schuifmaat de maat op te nemen, dus vandaar mijn verzoek of iemand een artikelnummer voor mij heeft?
my gtt needs fresh oil!
oh ja gewoon on-topic, tussen carter en afdichtring een beetje kit met de hand aanbrengen moet voldoende zijn!
anders monteer er een andere carterpan met slingshot onder!

Rob schreef:Jij bedoelt dat de schroefdraad los zit tov het carter? Zo erg is het niet.CChris schreef:het zou zomaar eens kunnen dat hij aan de binnenkant meedraait.........maar de enige manier om daar achter te komen is je carter er onder vandaan tjoppen
Maar ik heb ook bij voorgaande Renaults (F-type motoren en Cleon blokjes) gehad dat die lekken. Vandaar mijn vraag hoe strak jullie deze dichtdraaien.
En aan de nieuwe plug zal het, denk ik, niet liggen. Maar ik zal Chris' raad eens opvolgen en met kit in de weer gaan.
Carter zelf gewoon krom/deuk in aanlegrand door slecht ringetje gebruiken o.i.d.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik los dat weleens op met dat witte waterleidingtape... 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
die witte tape gebruiken die je normaal bij water/gasleidingen gebruikt wil helpen.
Giveg
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
2 dingen
koop een fatsoenlijke sleutel 30 a 40 euro max
en bestel gewoon ff een originele plug
in plaats van te gaan hobby bobby'en
koop een fatsoenlijke sleutel 30 a 40 euro max
en bestel gewoon ff een originele plug
in plaats van te gaan hobby bobby'en
nieuw ringetje, en dan een koperen, niet zo'n dubbelvouw-prulding.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Neem je bij reno een ringetje mee voor een allu-carter dan krijg je idd een allu ringetje met een rubbertje in het midden. Die gebruik ik al jaren, werkt prima. Ze kunnen nooit veel kosten die dingen (en ik krijg je meestal gewoon bij een filter)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
kweet het weer, teflon tape....Patrick L. schreef:die witte tape gebruiken die je normaal bij water/gasleidingen gebruikt wil helpen.
juiste ring is erg belangrijk .ik heb het zelfde
probleem gehad.
ik werk bij vw en heb gewoon een ring gepakt die er op leek,maar je moet er gewoon eentje
bij de dealer halen .die van renault knijt zichzelf dicht bij het aandraaien van je plug.
leuke gt trouwens
probleem gehad.
ik werk bij vw en heb gewoon een ring gepakt die er op leek,maar je moet er gewoon eentje
bij de dealer halen .die van renault knijt zichzelf dicht bij het aandraaien van je plug.
leuke gt trouwens
