Renault 19 16V

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Hallo,

Ben terug van weggeweest, sinds ik bij Opel ben gaan werken, een men clio 1.5l DCI geruild heb voor een Astra 1.6l 16V is het bij mij een beetje stil geweest met Renault. Was enkel nog bezig met Opel Vivaro's (zelfde als Renault traffic) en men Mégane 1.9l DTI.

Vanaf vandaag komt daar verandering in, want heb voor een zeer goed prijsje een R19 16V uit 1991 gekocht. Hier en daar zijn er een paar plekjes roest aan, de velgen zitten vol krasse en er zijn happen uit, de banden zijn zo goed als versleten, het interieur is afgeleefd en de motor heeft er al meer dan 2 ton opzitten.

Het doel: Interieur volledig uitbreken, wat nog goed is verkopen, rolkooi derin, motor uiteendoen en reviseren, en dan racen maar :D (rallycross).

Foto's volgen later nog.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ben benieuwd (Y)
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

weer een nieuw projectje om te lezen (Y)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

En hier zijn de foto's:

[img]http://img182.imageshack.us/img182/1373/dsc04310jj6.jpg[/img]
Het instrumentenpanneel werkt dus nog volledig, wat mij al een pak werk bespaart met metertjes in te bouwen


[img]http://img301.imageshack.us/img301/6038/dsc04297iy2.jpg[/img]
Hij is mss wel afgeleefd, maar 't is en blijft toch mooi zo een R19

[img]http://img131.imageshack.us/img131/2991/dsc04298dv7.jpg[/img]

[img]http://img116.imageshack.us/img116/8760/dsc04299ir4.jpg[/img]

[img]http://img182.imageshack.us/img182/4649/dsc04300ml0.jpg[/img]

[img]http://img204.imageshack.us/img204/2549/dsc04301rt7.jpg[/img]

[img]http://img151.imageshack.us/img151/7072/dsc04304db4.jpg[/img]
De motor, waar ik de kelk van menne astra al opgestoke heb, die erop zat was te hard vervuild om nog prober te krijgen. Als ik er een vind binnenkort mss terug de originele filter



[img]http://img337.imageshack.us/img337/2458/dsc04308sb2.jpg[/img]
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Daarstraks alles in orde gebracht om op de baan te komen, en der eens een uitgebreide testrit mee gedaan, en de wagen rijd nog perfect, de motor ga ik nog even dicht laten, hij draait zo soepel als het zijn kan, en hij trekt nog goed door. De temperatuur komt niet hoger dan 85° (nagemeten met temperatuurmeter met vloeistoffen).

Wat ik voorlopig ga doen is een nieuwe distributieriem, een uitgebreid onderhoud, en dan zien wat hij doet tijdens het racen, als de motor het goed blijft doen, zo rijden totdat de koppeling weg is en dan een koperen steken.

Nu zit ik ook met enkele vragen:

-Is het mogelijk om 13" velgen te steken (vooral vooraan, eventueel met een ander fuseelichaam en remschijf en klauw te zetten)?
-Passen de veerpoten van een diesel?
-Passen de cardans van een diesel, of welke andere cardans zouden er kunnen passen? (want dat zijn dingen die je altijd in reserve moet hebben).
-Welke versnellingsbakken passen er allemaal?
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Een kleine update van de situate, een beejte zitten nadenken over hoe ik het ga doen en al begonnen met het onderhoud.

-de voortrein word compleet vervangen, subframe, draadarmen, fuseelichamen, veerpoten,... dan gaat hij hoger van de grond komen te staan en kan ik 13 duimers steken.

Natuurlijk, dan heb ik uiteindelijk een serieus pak aan onderdelen liggen, eerst was het de bedoeling deze te verkopen, maar na 3 veel te korte dagen met de 16V te rijden ben ik volledig overtuigd, ik gan uitkijken naar een phase 1 die nog in goede staat is om mee op de gewone weg te rijden :p reserve stukken genoeg dan :D

Enkele gebreken ik ik aan de mijne al ontdekt heb:
-de dorpels beginnen te rotten (nog niet erg, en kan ook niet veel kwaad in mijn geval)
-de dwarsbalk vanonder ongeveer ter hoogte van de achterbank is rot, daar word een buis tegengelast.
-olielekken aan de keerring van de krukas, mss ook van 1 van de nokkenassen, en de pakking van het kleppendeksel
-olielek aan de boite :p

Allemaal niet zo erg dus :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Een advies. Check regelmatig het olieniveau in de boite (versnellingsbak).
Als het te laag staat is het snel afgelopen. Ik vul zelf ieder jaar ca 0.5 liter bij.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

uhu, is een gekend fenomeen, ga ook maar een ruime stock reseveboiten aanleggen denk ik, want die dingen gaan volgens mij snel stuk gaan op de cross (maat van me heeft op zijn peugeot der al 3 stuk gerejeden op 4 jaar tijd)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Wat voor scooterremmen komen eronder dan met 13"? En wat voor subframe en dergelijke ga je gebruiken? Zet dat ding gewoon op het circuit man, daar is die auto veel beter voor geschikt (te maken). 13" is voor acceleratie neem ik aan? Een williams bak is korter dan 16V. Is de JC5014. Verder passen alle JB3 en JC5 bakken (mechanisch dan, verhoudingen en koppel capaciteit is een ander verhaal.

Maar anyway, altijd leuk om renaults te zien die gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn: gassen! :-)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

bwa ik zou wel op circuit gaan rijden, maar deze 19 is te hard afgeleefd. In feite is deze rijp voor de sloop, maar dat kan ik hem ook niet aandoen he :)

subframe zoek ik de laten steken, komen gewoon veerpoten en fuseelichamen van een diesel op.
Bij onze diesel die we indertijd hadden (onder tussen vervangen door een megane 1 phase 2) zater er ook 13'ers onder dus dat moet lukken. Vanachter weet ik het nog niet, kan zijn dat daar 13'ers op passen, maar mag ook 14 zijn.
13" is voor acceleratie, en om smallere banden te kunnen steken, in het veld gaat het er zowat omgekeerd aan toe dan op de weg :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

met 14 inch kan je de huidige remmen behouden, dus dat zou ik zeker doen.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

uhu achteraan 14" dan en vooraan 13" vanachter komt er toch maar 1 tappenband, en 1 gewone.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat is een tappenband?
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

euh een band voor mee in het veld te kunnen rijden, kan voor het moment niet op het correcte nederlandse woord komen :)

maargoed kleine update:
via een vriend aan een koperen koppeling geraakt voor een spotprijsje, moet enkel nieuw koper laten opleggen.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

jacques schreef:Wat is een tappenband?
Waarschijnlijk wordt hier een "noppenband" bedoeld, een band die dus waarschijnlijk voor de Cross genoeg grip bied in het zand :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

koperen koppeling? Ik neem aan dat je sinterbrons bedoeld.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

jacques schreef:koperen koppeling? Ik neem aan dat je sinterbrons bedoeld.
zou ook kunnen, maar iedereen noemt dat hier een koperen koppeling dusja.

ja noppenband/tappenband da's alle 2 hetzelfde :p
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb nog een goede, amper gebruikte sinterplaat koppeling liggen. Als je interesse hebt moet je maar even een PM sturen.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Even een update van waar ik mee bezig geweest ben:


[img]http://img329.imageshack.us/img329/1792/dsc04312kp1.jpg[/img]

De achterbumper en de plastieken dorpels eraf gehaald

[img]http://img296.imageshack.us/img296/112/dsc04314io4.jpg[/img]

Hmmm hier zit wat roest aan precies :p

[img]http://img223.imageshack.us/img223/4973/dsc04339pq5.jpg[/img]

Ook het overbodige aan de voorkant moest weg, de flanken komen wel terug na de laswerken

[img]http://img394.imageshack.us/img394/531/dsc04357zj9.jpg[/img]

[img]http://img394.imageshack.us/img394/1016/dsc04363lk2.jpg[/img]
Ook het interieur moest deraan geloven.

[img]http://img502.imageshack.us/img502/1006/dsc04368bf7.jpg[/img]
En al die stukken komen uit slechts 1 auto, en in de andere kelders ligt er nog vanalles :p

[img]http://img187.imageshack.us/img187/391/dsc04370jn9.jpg[/img]
Klaar voor het echte werk, de motor eruit halen

[img]http://img410.imageshack.us/img410/3392/dsc04384zx0.jpg[/img]
Terwijl mijn werkopzichter alles goed in het oog houd (en zolang hij in de auto zit loopt hij niet in de weg :p )

[img]http://img444.imageshack.us/img444/9545/dsc04377fb7.jpg[/img]

[img]http://img329.imageshack.us/img329/4199/dsc04381ew2.jpg[/img]

En de motor ligt eruit

[img]http://img296.imageshack.us/img296/636/dsc04388jk6.jpg[/img]

Ook maar even de boite eraf gedaan

Ondertussen is de auto weg naar een maat van me voor de rolkooi erin te laten lassen, terwijl kan ik nieuwe dichtingen en distributieriem op de motor steken.

Het demonteren is vrij goed verlopen, behalve de linkse spoorstangkogel, deze hem ik wegens gebrek aan een chappentrekker stuk moete slagen om hem eruit te krijgen. Maar de bedoeling is toch dat er een stuurhuis zonder servo inkomt.
Dnns
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 20:14
Locatie: Arnhem.

Je pakt het gelijk groots aan toppie ! (Y)
De laatste foto links onderin je nieuwe blok voor in de 19 ? :p
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Dnns schreef:Je pakt het gelijk groots aan toppie ! (Y)
De laatste foto links onderin je nieuwe blok voor in de 19 ? :p
haha nee, dat komt uit een BoerenMestWagen :p heb er zo zelfs nog een 2de liggen, vraag me niet wanneer die ooit terug in die wagen gaan liggen, vermoed ergens half volgende eeuw ofzo :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Gaat me wel aan het hart. Ik probeer zolang mogelijk met mijn R19 te rijden.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

jacques schreef:Gaat me wel aan het hart. Ik probeer zolang mogelijk met mijn R19 te rijden.
geloof me, dat wou ik ook wel doen, maar de carrosserie laat dat niet meer toe.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

ondertussen staan de werken even stil, de motor is in orde om der terug in tegaan, maar diegene die men rolkooi gaat lassen is te ziek om eraan te beginnen dus zit ik klem. Met een beetje geluk heb ik hem tegen volgend weekend terug, maar de bedoeling was dat hij tegen maandag terug draaide. Ben nu dan maar bezig met wat toebehoren enz te kopen.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Hallo iedereen :) Ff vermelden dat ik en men R19 nog leef.

Der zijn de nodige vertragingen gebeurd in de opbouw, maar door op het laatste moment is hij nog klaar geraakt voor zijn eerste race. Nu ja, dat dacht ik toch.

Alles ging goed toen hij afwas, totdat hij de vrachtwagen opmoest. Ik wou hem uit mijn garage rijden, rechterachterwiel geblokkeerd. Raar, want 2 uur daarvoor reed hij nog. Maargoed wiel eraf, was een stukje hout op de een of de andere manier tussen gekomen, wiel er terug op, en richting vrachtwagen.
Ik wil hem op die vrachtwagen rijden, en hij valt stil terwijl hij dat in dat geval niet zou mogen.
Maargoed, mij gedacht was op dat moment dat ik gewoon te weinig gas gaf, dus wat meer gas geven hij ging erop.

Dan aangekomen, ter plaatse overnacht, met de auto droog in de tent, was wel nodig met de hevige regen.
Maargoed, de volgende dag naar de technische keuring, wagen goedgekeurd, ga een testronde rijden, en dat ding loopt voor geen meter, moest overal terug naar eerste. en in de modder viel ik terug naar 20KM/h Dacht eerst dat hij mijn traktorbanden die ik nodig had wegens veel te veel modder niet kon trekken, maar van dat gedacht was ik snel af.

Maargoed de eerste 2 van de 3 Reeksen wel kunne uitrijden, maar telkens de laatste plaats. De oorzaak hadden we al wel gevonden, 2 defecte bougie's (waren nochtans vernieuwd), dus heb de hele tijd op 2 cilinders moeten rijden. Vlak voor het begin van de derde reeks kwam men sponsor dan toch aan met nieuwe bougie's, gewone met maar 1 elektrode, maar toen ging hij.

Moest in de derde reeks als laatste starten, iedereen verwachte dat ik weer als een slak ging kruipen, maar ze hadden het mis, mijn R19 schoot als een raket tussen de andere wagens door, en na de eerste bocht lag ik in derde positie, een lichtere peugeot 205 1.9l gti ging ik zonder problemen voorbij, en kon met gemak een kadet met 20XE motor (meer dan 150PK) bijhouden. Maar dan in de 4de ronde ging het mis, werd aangereden, de carosserie van men 19 hield nog vrij goed stand, maar die andere wagen kwam ff onder mij door (stond op 2 wielen), en raakte men bodemplaat. 2 bochten verder is deze dan helemaal losgescheurd en heeft een benzine leiding doorgesneden en 't was over and out.

Al bij al mag ik niet klagen, het was de eerste race, zowel voor piloot als wagen :p en toen hij eenmaal in orde was zag ik dat dit beestje genoeg kracht heeft. Dus nu begin ik terug moet zeer goede moed hem klaar te stomen tegen 8 augustus.

hetgeen er nu gedaan word:
-benzineleidingen binnen in de auto leggen
-iets zien uit te vinden om de bodemplaat heel te houden
-uitdeuken
-mijn stoel recht zetten :p (staat scheef, maar de tijd om hem recht te zetten was er niet meer)
-De waterleidingen fatsoeneren, nu staan er wat darmen op die op wat oude motoren stonden die ik heb liggen wegens tijdgebrek om nieuwe flexibele te gaan kopen.

En wat het remmen betreft, ik heb het geriskeerd van de remmen van een clio 1 diesel te steken, zodus pasten er 13" velgen op. En het remmen zelf ging nog zeer goed, een beetje harder duwen, maar ik heb snelheden van 130 behaald, en net voor de bocht geremd en dat verliep allemaal goed.

Foto's volgen later.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

potver, heb je daar geen plaatjes van? Is toch ook wel kicke :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Hallo iedereen :) Ff vermelden dat ik en men R19 nog leef.

Der zijn de nodige vertragingen gebeurd in de opbouw, maar door op het laatste moment is hij nog klaar geraakt voor zijn eerste race. Nu ja, dat dacht ik toch.

Alles ging goed toen hij afwas, totdat hij de vrachtwagen opmoest. Ik wou hem uit mijn garage rijden, rechterachterwiel geblokkeerd. Raar, want 2 uur daarvoor reed hij nog. Maargoed wiel eraf, was een stukje hout op de een of de andere manier tussen gekomen, wiel er terug op, en richting vrachtwagen.
Ik wil hem op die vrachtwagen rijden, en hij valt stil terwijl hij dat in dat geval niet zou mogen.
Maargoed, mij gedacht was op dat moment dat ik gewoon te weinig gas gaf, dus wat meer gas geven hij ging erop.

Dan aangekomen, ter plaatse overnacht, met de auto droog in de tent, was wel nodig met de hevige regen.
Maargoed, de volgende dag naar de technische keuring, wagen goedgekeurd, ga een testronde rijden, en dat ding loopt voor geen meter, moest overal terug naar eerste. en in de modder viel ik terug naar 20KM/h Dacht eerst dat hij mijn traktorbanden die ik nodig had wegens veel te veel modder niet kon trekken, maar van dat gedacht was ik snel af.

Maargoed de eerste 2 van de 3 Reeksen wel kunne uitrijden, maar telkens de laatste plaats. De oorzaak hadden we al wel gevonden, 2 defecte bougie's (waren nochtans vernieuwd), dus heb de hele tijd op 2 cilinders moeten rijden. Vlak voor het begin van de derde reeks kwam men sponsor dan toch aan met nieuwe bougie's, gewone met maar 1 elektrode, maar toen ging hij.

Moest in de derde reeks als laatste starten, iedereen verwachte dat ik weer als een slak ging kruipen, maar ze hadden het mis, mijn R19 schoot als een raket tussen de andere wagens door, en na de eerste bocht lag ik in derde positie, een lichtere peugeot 205 1.9l gti ging ik zonder problemen voorbij, en kon met gemak een kadet met 20XE motor (meer dan 150PK) bijhouden. Maar dan in de 4de ronde ging het mis, werd aangereden, de carosserie van men 19 hield nog vrij goed stand, maar die andere wagen kwam ff onder mij door (stond op 2 wielen), en raakte men bodemplaat. 2 bochten verder is deze dan helemaal losgescheurd en heeft een benzine leiding doorgesneden en 't was over and out.

Al bij al mag ik niet klagen, het was de eerste race, zowel voor piloot als wagen :p en toen hij eenmaal in orde was zag ik dat dit beestje genoeg kracht heeft. Dus nu begin ik terug moet zeer goede moed hem klaar te stomen tegen 8 augustus.

hetgeen er nu gedaan word:
-benzineleidingen binnen in de auto leggen
-iets zien uit te vinden om de bodemplaat heel te houden
-uitdeuken
-mijn stoel recht zetten :p (staat scheef, maar de tijd om hem recht te zetten was er niet meer)
-De waterleidingen fatsoeneren, nu staan er wat darmen op die op wat oude motoren stonden die ik heb liggen wegens tijdgebrek om nieuwe flexibele te gaan kopen.

En wat het remmen betreft, ik heb het geriskeerd van de remmen van een clio 1 diesel te steken, zodus pasten er 13" velgen op. En het remmen zelf ging nog zeer goed, een beetje harder duwen, maar ik heb snelheden van 130 behaald, en net voor de bocht geremd en dat verliep allemaal goed.

Foto's volgen later.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Riël Notermans schreef:potver, heb je daar geen plaatjes van? Is toch ook wel kicke :)
haha :p ben der mee bezig, maar van in actie heb ik weinig foto's aangezien mijn maten ook aan het rijden waren of druk bezig hun auto's in orde te zetten op te herstellen en dergelijke.

Was ik ook nog vergeten zetten, in de testronde had mijn koppelingspedaal het ook begeven |: Maargoed, na 5 minuten geknutsel was dat opgelost, de koppeling voelde dan wel heel raar aan, maar hij schakelde terug soepel en slipte niet door.
Plaats reactie