Te hogen CO waarde APK

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
wookie

Hey,

Ik heb een clio uit 91 met het volgende probleem : Mijn co waarde is te hoog. Als de auto net gestart wordt, is de waarde in de 0,4 naarmate de auto even heeft gedraaid wordt de waarde in de tussen de 0,8 0,7. Ik heb altijd gereden zonder katalysator, deze zit er alleen onder voor de keuring.

Mijn auto loopt ook niet meer lekker stationair, hij schommelt (zonder kat was dit erger!) misschien dat het een verband kan hebben :)

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?

Bedankt! :)
Martin
Frits Clio 16v

Even een rondje flink knallen, zodat hij goed warm is voordat je de co gaat meten.
Als je lambdasonde het gewoon doet en je kat is niet al te verrot moet het dan wel goedkomen.
wookie

Frits Clio 16v schreef:Even een rondje flink knallen, zodat hij goed warm is voordat je de co gaat meten.
Als je lambdasonde het gewoon doet en je kat is niet al te verrot moet het dan wel goedkomen.
Dat heb ik al gedaan
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

klinkt als lucht lekkage ergens (valse lucht)
meer zuurstof in de uitlaat dus lambda sonde zeeft signaal te arm door en gaat verrijken
-PAZ-
Über-Spammer

Wat is de lambda waarde die je meet als je C.O. te hoog is??
R5GTT. Drive it like you stole it
Jean-Paul-S
Über-Spammer

als ik me niet vergis is jouw ecu van achterberg, dat scheelt ook wel. ik had destijds een standaard ecu eraan gehangen en toen was alles ok :)
willow

weet die garage dat je auto uit '91 komt...bij mij dachten ze dat ie uit '95 kwam omdat ie toen is ingevoerd...en toen hebben ze het co gemeten op 3000 toeren....als je auto ouder is dan 1993 mogen ze het co testen terwijl die stationair draait.
wookie

willow schreef:weet die garage dat je auto uit '91 komt...bij mij dachten ze dat ie uit '95 kwam omdat ie toen is ingevoerd...en toen hebben ze het co gemeten op 3000 toeren....als je auto ouder is dan 1993 mogen ze het co testen terwijl die stationair draait.
Ja hebben em stationair gemeten, toen die wat warmer was nog te hoog. Vorig jaar compleet zelfde motorisch er wel doorheen :~
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Het kan ook je lamda sensor zijn. Echter dat verklaard niet direct het slechte stationair lopen, en je kat is hier ook geen oorzaak voor.

wellicht zijn het 2 problemen. Enerzijds je kat/lamda en anderzijds je stappenmotor of iets anders in het luchttraject :)
wookie

Ik heb er vandaag even naar gekeken en eerst goed warmgereden. Hij liep slecht stationair zoals gewoonlijk.

Toen heb ik een paar een (vacuum?)slang van het spruitstuk afgehaald. Ging die hoog stationair lopen maar stelde zichzelf bij. Zo liep die netter stationair.

Op de inlaat bij de gaskabel, kan je de gashendel iets doordrukken waardoor deze contact maakt en een soort zoem geluid gaat maken. Hierdoor werd het toerental heel laag. Ook hier stelde mijn auto zich bij naar een goed stationair toerental.

Nu liep ie een tijdje goed, maar na een half uur het stationair toerental weer schommelen en continu bijstellen.

Mijn inlaat is vrij vies, veel zwarte aanslag.

Mijn advies bij een automaterialen zaak ; Inlaat schoonmaken met remreiniger, lambda doorlaten meten.
wookie

Hey!

Ik heb de inlaat eraf geschroefd, en die is vies :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Hier schoongemaakt ;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto loopt goed en stabiel stationair, gas is soepeler.

Ik heb nog een vraagje : Waar is het rode onderdeeltje voor ? Het regelt iets met de toeren. Ik heb deze teruggezet zodat de auto netjes stationair liep :)
cinqidriver

de auto is geen co meting nodig, geef dit aan bij APK, en de keurmeester zal er vanaf zien.

mij CO was vorig jaar ook niet goed, en toen zei hij dat een auto na 93' hieraan moet voldoen.

heb ff tegen hem gezegd dat hij aan de andere zijde van deel 1 moet kijken.

ingevoerde auto in 95, en bouwjaar is 91, dus hoeft hier niet aan te voldoen.
Plaats reactie