Ik heb weinig autokennis dus daarom even hier de vraag. Mijn Laguna start meestal supergoed. Sleutel omdraaien en DIRECT starten. Laatste 2 weken opeens wat problemen. Soms wil ie niet aanslaan. Garage zei BDP-sensor stuk. Geloof ik graag en dinsdag gaat ie ook voor een uitgebreide beurt inclusief nieuwe distributieset.
Maar nu de accu. Ik rij weinig dat verklaard wat, maar gaat een accu ook praktisch 'opeens' dood? Soms draaide de startmotor wat moeizaam rond. Vorige week zaterdag stap ik in de auto en geen kik. Dus accu eruit en opgeladen. Heb 'm nog eens nagemeten met een voltmeter (zegt me niks hoor maar die had ik nog liggen). Toen kwam daar -uit mijn hoofd- iets van 12,6 Volt uit (na 3 uur opladen). Dat vond ik nogal raar want het is toch een 12V accu? Deze week weinig gereden, maar starten ging redelijk. Donderdag voor het laatst op stap geweest (ong. 20Km). Moest ik zaterdagochtend weg doet ie niks meer. De startmotor maakte denk ik een halve omwenteling (1 zucht) en toen niks meer. 's middags weer geprobeerd, alleen maar een 'klik'. Heb nu de accu er maar weer uitgehaald en zal 'm proberen op te laden.
Nu ik 'm eruit heb en eerst even doormeet meet ik 11,71 volt. Is dat nu te weinig? Of is er iets anders aan de hand nu ie niet wil starten, of is het toch echt de accu.
Ik hoop dat een van jullie er iets zinnig over kan vertellen.
Laguna I 1999, 97.000 Km, Accu 50Ah
Laguna I, Accu (50Ah) 11,71 Volt. Dood?
Accu is zeer waarschijnlijk rot idd, bij het starten zou hij ongeveer 14v moeten geven.
Denk ook dat je accu rot is, bij Brezan hebben een speciaal apperaat waarmee ze je accu kunnen testen of hij kapot is.
Ze meten dan eerst je accu en daarna bootsen ze een start motor na, dan weet je mketeen of je accu kapot is!!
Ze meten dan eerst je accu en daarna bootsen ze een start motor na, dan weet je mketeen of je accu kapot is!!
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
O.k. Ik begrijp dus dat 11,71 Volt veel te weinig is.
Jammer, die beurt a.s. dinsdag wordt dus nog wat duurder. Zal dus ook wel een nieuwe accu bijkomen. Jammer.
Maakt het trouwens uit of je weinig rijdt? Ik rij zoŽn 7.000 km per jaar. Erg weinig dus, en dan ook nog eens vaak korte stukjes van zoŽn 10Km. Of moet dat voor een GOEDE accu niet uitmaken?
Jammer, die beurt a.s. dinsdag wordt dus nog wat duurder. Zal dus ook wel een nieuwe accu bijkomen. Jammer.
Maakt het trouwens uit of je weinig rijdt? Ik rij zoŽn 7.000 km per jaar. Erg weinig dus, en dan ook nog eens vaak korte stukjes van zoŽn 10Km. Of moet dat voor een GOEDE accu niet uitmaken?
Bij het aanspringen van de auto zou de dynamo ca. 14 volt moeten leveren en dit zou je kunnen meten met lopende motor op de accupolen.alexs schreef:Accu is zeer waarschijnlijk rot idd, bij het starten zou hij ongeveer 14v moeten geven.
Maar het lijkt erop dat je accu inderdaad gewoon versleten is. Als je de motor gestart krijgt (accu nog 1x opladen?) en dan de spanning meet over de polen bij lopende motor (eventueel even naar 2000 toeren), dan moet hij zo'n 14V zijn. Dit betekend, dat de dynamo de accu inderdaad bij laadt.
Is dit niet zo en meet je gewoon de accuspanning (of véél te veel, ca. 18v), dan is je dynamo of zijn spanningsregelaar stuk.
Allemaal niet écht spannend, en kan gebeuren.
Maar de accu, tja, daar is het weer de tijd van het jaar voor hoor

De dynamo heeft niet zo heel veel tijd nodig om verbruikte 'startstroom' weer bij te vullen, dus ik denk niet dat jouw specifiek gebruik van de auto hier een invloed op zal hebben. Wel is LANG stil staan wel een belasting, (de auto soms een week niet gebruiken) Maar ook weersinvloeden, temperatuuschommelingen etc ( warm weer! In de zomer slijt je accu erg hard, in de winter betaal je de prijs hiervoor

Voor een accu moet je gewoon een bepaalde levensduur in acht nemen. Ga uit van gemiddeld zo'n 4 jaar.