Koppakking lek Twingo??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Merin

Ok, ik zit dus met een probleem, mijn verwarming van me Twingo werd niet echt heel warm meer. Dus ben ik even gaan kijken.
Toen ik kneep in de slangen naar de kachelradiateur stond er behoorlijk wat druk op dus ik wat harder indrukken. De druk werd minder en de kachel werd ook weer wat warmer (dus die moet ik uitspoelen).
Maar nu.... ik had de dop van het reservoir afgehaald om te kijken hoe de koelvloeistof er uit zag. Dit was wel ok, maar.... nu komt het, ben ik dus vergeten die dop er weer op te doen |: |: |: |:

Ik dus volgende dag naar me werk rije, kom ik daar, allemaal stoom onder de motorkap vandaan. :@
Hele reservoir leeg en ik hoorde het ook borrelen, ik werd al wat bezorgd. Maar toch, ik heb het koelsysteem weer gevuld en ontlucht op de radiateur (een andere kon ik niet vinden). Nu word de kachel wel weer goed warm en de bovenste radiateur slang ook wel, maar bij de waterpomp blijven ze koud.

Ook als ik de oliepeilstok er uit haal, stoomt het een beetje en is de olie heel dun (echt waterig).

Nu denk ik zelf dat het een lekke koppakking is, maar kan het (hopelijk) iets minder kostbaars zijn?
Petertje5

als je koppakking lek is zul je dat merken doordat je motor steeds te warm wordt en je je koelvloeistof steeds moet bijvulen..als dit niet het geval is zal ik zelf eerst ff olie en oliefilter gaan verversen aangezien deze veel te warm zij geworden..
Haas
Car: Megane RS

koelwater bijvullen, ontluchten en een compressietest laten doen :)
Merin

Ok, ik ben vandaag even bezig geweest.
Heb inmiddels de koelvloeistof weer bijgevuld en ontlucht. Hij koelt nu wel weer (bij waterpomp ook weer warm), hij word ook niet echt warm, de koelfan gaat gewoon aan en blijft niet onnodig lang draaien.

Wel is de olie nog wat waterig en toen ik even gereden had, de olievuldop er af gehaald en er kwam behoorlijk wat stoom af.
Maar gek genoeg is het peil van de koelvloeistof niet gezakt.

Ik ga de olie maar even verversen en dan kijken hoe het er uit ziet als ik een tijdje gereden heb.
Haas

compressietest te veel werk? :~
Merin

Haas schreef:compressietest te veel werk? :~
Haha nee dat niet, alleen heb geen tester bij de hand ;)

Of is zon ding ding die je bij de lokale autoboer kan kopen wel ok? á 10 euri?
Haas

gewoon ff langs een garage rijden. nu ga je olie verversen, stel datie dadelijk kapot is, kun je dat weer wegkieperen... Zonde van de centen misschien? Zoek nou eerst eens of er iets kapot is en zo ja, wat, voor je vanalles gaat vervangen, die je problemen echt neit gaan verhelpen....
Merin

Haas schreef:gewoon ff langs een garage rijden. nu ga je olie verversen, stel datie dadelijk kapot is, kun je dat weer wegkieperen... Zonde van de centen misschien? Zoek nou eerst eens of er iets kapot is en zo ja, wat, voor je vanalles gaat vervangen, die je problemen echt neit gaan verhelpen....
Hmm daar heb je een punt inderdaad ;)
Morgen dan maar even langs de plaatselijke garage.
Plaats reactie