Aandrijfas/versnellingsbak probleem?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Paramike

Hallo,

Bij het repareren van de stuurspeling in de stuurkolom van mijn clio viel het mij op dat mijn aandrijfas beweegt als het wiel draait. 'Ja duh' ;) Maar ik bedoel dat hij een circulaire beweging maakt ergens in de buurt van de versnellingbak. Ook lekt de bak aardig wat olie (plaats niet helemaal bekend, want hij is totaal nat). Is hier nu een keering lek, of toch iets ernstigers?

Groeten,

Michiel
Steven
Car: M536

Renaultbakken staan erom bekend dat ze nog wel es wat kunnen lekken, ze hebben zelfs bakken standaard afgeleverd met lekbakje hehe :klop:

Beste is ff een wasbox met een motorwash-functie zoeken (zijn de meeste wel) en ff flink met die straalspuit onder op die bak mikken. Tis een beetje hengelen, maar zo kun je de bak aardig schoon krijgen en dus zien waar het vandaan komt.

Vaak is het wel de keerring, wat sowieso geen slechte is om gewoon de bakolie te verversen en een treatment tube van Wynns erbij te kieperen, das zo'n lapmiddeltje wat beter schakelen belooft en lekkages beweerd af te dichten. Werkt niet super, maar wel een beetje is mijn ervaring (Y)

En met circulaire beweging bedoel je neem ik aan de bestuurderskant as in de bak die uit het lood zit en dus niet recht de bak ingaat?
Als de auto opgekrikt is, zit de as er niet recht in en zal ie ws. gaan slingeren omdat het een 3 klauw ophanging is. Zolang jij geen vreemde trillingen voelt is er nix aan de hand.
Paramike

Ok, bedankt. Ik was me al zorgen aan het maken ;)

Wat jij beschrijft is inderdaad precies wat er gebeurde: auto opgekrikt, wiel gedraaid, as maakt circulaire beweging.

De auto trilt wel hier en daar, maar volgens mij heb ik een velg die niet helemaal recht meer is rechtsvoor. Verder schakelt de bak prima.

Ik zal inderdaad de bak eens afspoelen en kijken waar hij lekt.

Groeten,

Michiel
Tom
Moderator
Car: MB

is het wel bakolie? krukaskeerring wil ook wel eens gaan lekken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie