Vervangen distributie scenic 1.6 16v

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beste kenners,

voor het vervangen van de distributie is het best tricky bij zo'n 1.6 16v. Je blokkeert de krukas met die speciale tool. Maar hoe weet je, dat de tool er goed in zit? heeft iemand een plaatje hiervan (schematisch).

Verder moet die krukasbout eigenlijk vervangen he (als je m na meet en hij is 'te lang'), maar beter gewoon altijd vervangen.

Naja, ik probeer het iemand uit te leggen dat die wel die goeie pin moet hebben en geen 'boortje', of heeft iemand hier andere truuks? :p


Thanx.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nee gewoon de echte tool gebruiken
de poelies staan er spieloos op dus onheroepelijk ga je de fout in
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maar weet jij hoe je 'voelt' dat de echte tool er goed in zit? Vaak kun je de krukas nog bewegen, of moet dat echt niet kunnen (ook niet 1 kant op?)
...

toevallig een nummer van die tool? :p Ik heb m zelf wel, maar de persoon waar t om gaat niet en van mij naar hem gaat niet lukken.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Heb daar op het werk wel documentatie van kan wel effe kijken voor je evt.

Bij bepaalde motoren zit er een gat in een kruk-wang en bij andere typen moet je de krukwang tegen de pin aandraaien. Om de nokken-assen op tijd te zetten moet je aan de bakzijde die 2 doppen eruit halen en dan kan je zo zien of ze vlak en dus optijd staan.

En idd het kruk-as tandwiel is spie loos dus effe goed opletten daar (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja volgens mij moet je idd de krukwang ertegenaan draaien , maar ben niet zeker.

En niet zeker = niet prettig starten :lol:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

en volgens mij blokkeer je ook de nokkenassen met een tool zo ff uit me hoofd
en niet vergeten het waterpompje te vervangen he
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik heb wel al eens zo een 1.6 16v gedaan en ik dacht dat er daar juist een gat in de kruk-wang zat.

Maar kan je niet gewoon zuiger 1 boven zetten (effe bougie eruit) en en controleren met merkteken op vliegwiel en weet je ook dat je goed staat met de kruk-as
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:en volgens mij blokkeer je ook de nokkenassen met een tool zo ff uit me hoofd
en niet vergeten het waterpompje te vervangen he


Die blokkeer je idd ook met een special tool. Die 2 plastic doppen eruit en dan kan je daar een soort van beugel in steken zodat beide nokken-assen op hun punt blijven staan
R5GTT. Drive it like you stole it
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

De krukwang valt zeker weten tegen de bdp stift! Voordat ik dat de krukaspoelie monteer draai ik de krukas nog ff voor de zekerheid naar rechts....
De nokkenassen worden idd ook blokkeert omdat er nergens een spie inzit!

Succes ermee, het is kutwerk als je het voor 't eerst doet, zeg ik er maar ff bij.... :D
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

je haalt het luchtfiltdeel weg, dan de 2 doppen eruit...

je draait de motor zo dat je het speciale gereedschap in de 2 nokkenassen zetten kunt.

dan zit je motor vast, nu gebruik je het speciale gereedschap (of boortje)om de krukas tegen te houden.

merk voor de zekerheid het vliegwiel, door het gat van je bak,
of bij een automaat aan de onderzijde van je vliegwiel.

dan kan de poulie eraf, zorg dat je bij het losdraaien van de bout,
het vliegwiel even tegenhoud met bv grote schroevendraaier door gat vd bak.

anders heb je nog kans dat je krukas verdraaid en dit willen we natuurlijk niet he... :lol:

rest lukt wel denk ik, vergeet je wp niet zoals al eerder werd vermeld...

suc6 met de handjes de 1e keer... :bang:

bij het monteren van de krukaspoule even je merkteken controleren,
krukas heeft ook GEEN spie... (Y)
ik word er zoo moei van.
Plaats reactie