Onze pas aangeschafte Twingo uit '94 maakt na het warmlopen (na ca. 20 min. bbk rijdend) een tikkend geluid wat, naar mijn idee komt uit het motorblok.
Wat zou dat kunnen zijn? De kleppen? Is het zorgwekkend?
Bvd.
Twingo maakt tikkend geluid
een gok van iemand die voor zichzelf een gokje wil wagen: kleppen stellen?
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Het verschil tussen tikkende kleppen of een defect kruk of drijfstanglager is wel goed te horen..
een kapot gelopen drijfstanglager of krukasaslager maakt meestal meer een TOKTOKTOK geluidje voornamelijk onder belasting en komt echt onder uit de motor.
Een dergelijke klepspeling komt echt uit de cilinderkop en tikt echt.. als het een kruk of drijfstanglager is dan kom je daar vanzelf wel achter als je er nog even mee doorrijd.. dan komt er vanzelf wel een keer een drijfstang door het onderblok heen
een kapot gelopen drijfstanglager of krukasaslager maakt meestal meer een TOKTOKTOK geluidje voornamelijk onder belasting en komt echt onder uit de motor.
Een dergelijke klepspeling komt echt uit de cilinderkop en tikt echt.. als het een kruk of drijfstanglager is dan kom je daar vanzelf wel achter als je er nog even mee doorrijd.. dan komt er vanzelf wel een keer een drijfstang door het onderblok heen

-
- Car: Laguna II 2.0 T 205
zelf denk ik de kleppen stellen, had laatst ook zo'n geval op t werk, en helemaal omdat ie begint nadat de motor warmer wordt
succes!
succes!
Kleppen stellen en dan weer eens luisteren. Helpt waarschijnlijk geen moer, want van de drie die er hier thuis staan en de andere twee in de straat tikken ze allemaal. Zit in dat oude type blok. Das charme, niks mis mee 
-
- Car: Laguna II 2.0 T 205
Klopt ook wel weer... een beetje tikkeren doen die Renault 8 kleppers allemaal wel wat.... M'n Rsi had 't ook wel wat..
Mja 't kan nooit geen kwaad, kleppen stellen...
Mja 't kan nooit geen kwaad, kleppen stellen...
Allemaal bedankt voor de reacties!
Ik laat hem binnenkort toch even nakijken. Als het wel een echt probleem is, is het in ieder geval opgelost.
Het tikkende geluid lijkt een klein beetje op het geluid van een dieselmotor wanneer deze koud is.
Ik laat hem binnenkort toch even nakijken. Als het wel een echt probleem is, is het in ieder geval opgelost.
Het tikkende geluid lijkt een klein beetje op het geluid van een dieselmotor wanneer deze koud is.