Ik ben een 5 gt turbo phase1 aan het restaureren en krijg het complete dashboard er niet uit. Ik zie aan de linker en rechter portierzijde een klem zitten. Volgens mijn buurman zijn zwager moet je deze los maken en kun je de dashboard er zo uit trekken. Wie heeft raad.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Hoi
Volgens mij moet je nog 4 bouten losmaken rond het kachel huis (waar het verwarmingselement ook in zit).
Op de hoeken zit het inderdaad met klemmen vast. Dit is een R11 ervaring van mij, maar R5 zal niet veel anders zijn dnek ik
suc6
Volgens mij moet je nog 4 bouten losmaken rond het kachel huis (waar het verwarmingselement ook in zit).
Op de hoeken zit het inderdaad met klemmen vast. Dit is een R11 ervaring van mij, maar R5 zal niet veel anders zijn dnek ik
suc6
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Er zitten inderdaad 4 bouten, en twee klemmen aan de zijkant van het dashbord.
Verder zitten er ook nog 3 klemmen aan de achterzijde van het dashbord.
Het kost behoorlijk wat kracht om het dashbord eruit te halen en meestal breken de klemmen af. Bij mij wel in ieder geval, maar ik heb nieuwe gehaald op de sloop.
Het is dus wel te doen, maar wel een klere werk.
succes
Verder zitten er ook nog 3 klemmen aan de achterzijde van het dashbord.
Het kost behoorlijk wat kracht om het dashbord eruit te halen en meestal breken de klemmen af. Bij mij wel in ieder geval, maar ik heb nieuwe gehaald op de sloop.
Het is dus wel te doen, maar wel een klere werk.
succes
<font color=blue>Die 3 klemmen aan de kant van de raam-luchttoevoerroosters (langwerpige dingen 25cm bij 1,5cm) zijn het lastigst.... deze zitten bij de voorruit, 1 in het midden en 1 links, ca 5cm links van het linker rooster en 1 rechts ca 5 cm recht van het rechter rooster.
Uit ervaring van mijzelf is het het makkelijkste om via de tellerpanneel het dashboard OMHOOG en naar je toe te trekken, zo haal je het dashboard van de linker klem af, dan doe je de middelste klem (omhaag met dat dashboard en naar je toe!) dan de rechter klem, omhoog duwen en naar je toe.
Als he moeizaam gaat kan je die raam-toevoerlucht dingen verwijderen met een schroevendraaier (ff onder steken). Dan kan je via het dit gat met je vingers erin (ahhh lekker) het dashboard omhoog en naar je toe trekken.
Kijk ook ff goed naar de stuurkolom en de kachelradiateur (deze heb ik los van het dashboard gehaald (staalkabeltjes en elect.connectors aan de achterzijde en paar schroeven)
Doe het met 2 man, wel zo handig. Kan 1 het dashboard ondersteunen en 1 er aan trekken (niet ondersteunen kan leiden tot doormiddenbreken van het dashboard, is zo lelijk....)
Nou probeer maar....
JeTab
Uit ervaring van mijzelf is het het makkelijkste om via de tellerpanneel het dashboard OMHOOG en naar je toe te trekken, zo haal je het dashboard van de linker klem af, dan doe je de middelste klem (omhaag met dat dashboard en naar je toe!) dan de rechter klem, omhoog duwen en naar je toe.
Als he moeizaam gaat kan je die raam-toevoerlucht dingen verwijderen met een schroevendraaier (ff onder steken). Dan kan je via het dit gat met je vingers erin (ahhh lekker) het dashboard omhoog en naar je toe trekken.
Kijk ook ff goed naar de stuurkolom en de kachelradiateur (deze heb ik los van het dashboard gehaald (staalkabeltjes en elect.connectors aan de achterzijde en paar schroeven)
Doe het met 2 man, wel zo handig. Kan 1 het dashboard ondersteunen en 1 er aan trekken (niet ondersteunen kan leiden tot doormiddenbreken van het dashboard, is zo lelijk....)
Nou probeer maar....
JeTab
Inderdaad. Doe het aub met 2 man. Ik heb dat van mij maandag eruit en weer erin gebouwd in mijn eentje. Was geen pretje, maar na een paar keer oefenen lukt het toch wel enigzins. 1ste keer toen ik mijn dashboard van mijn blauwe gt heb eruit gehaald was ik ook met 2 man. heeft me 12 uur gekost en het dashboard was daarna ook nog kapot. Dus doe het met 2 man en dan heel voorzichtig
succes
succes