[R5 1.4i] hoog stationair lopen
een vriend van me heeft een r 5 1.4 injectie en hij loopt als hij warm wordt erg hoog stationair, hij heeft geen toerenteller dus weet niet wat precies maar toch wel richting de 2000 rpm. We hebben al uit voorzorg de pakking tussen het inlaatspruitstuk en de injectie opbouw vervangen, dit hielp niet, je hoort ook een soort gefluit ergens achter het blok. Ik zat zelf te denken aan de spruitstuk pakking maar daar komt het gefluit niet vandaan, het komt van lager en meer naar achter.
Het is de tussenpakking 100% zeker,als je zegt dat ie te hard stationair loopt en hij fluit.
Spruitstuk demonteren.Het uit-en inlaatspruitstuk zit aan elkaar geschroeft,daar zit een pakking tussen en die lekt/fluit)
Pakking kost maar een paar euro.
Spruitstuk demonteren.Het uit-en inlaatspruitstuk zit aan elkaar geschroeft,daar zit een pakking tussen en die lekt/fluit)
Pakking kost maar een paar euro.
Verwijder eerst eens die stappenmotor, het komt ook nog wel eens voor dat deze te hoog blijven hangen. Deze duwt de gasklep open. Druk m eens hard omlaag en kijk of het toerental zakt? Als je m verwijderd loopt ie wellicht niet stationair, maar weet je wel of dat helpt.
Ik haal ze dan eens open, en draai m met de hand terug, en monteer m weer.
Ik haal ze dan eens open, en draai m met de hand terug, en monteer m weer.
Isane,de spruitstukpakking dat is het gedeelte tussen het blok en het uitlaatspruitstuk (die heb je,langwerpig met 8 grote gaten).De tussenpakking die zit tussen de 2 spruitstukken in.Dus het spruitstuk demonteren,dan leg je het spruitstuk op een werkbank en dan kun je de inlaat en de uitlaat van elkaar splitsen (met 4 bouten) en daar tussen zit de bekende tussenpakking.
Kun je hier iets mee?

Kun je hier iets mee?
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
- Locatie: Gemert
- Contacteer:
Jaaaah ook ik heb dat probleem al een tijd! Mijn 5 lijkt wel een vliegmachine!!!
Maar... Ik heb al enkele keren (!!!) die pakking tussen het blok en het spruitstuk vervangen, en ook al een keer die pakking net onder de gasklep. De eerste keer was het hoog stationair probleem weg!
Daarna moest de koppakking vervangen worden en heb ik die uitlaatpakking laten zitten, die was pas nieuw hihi... maar dat gaf problemen, dus toch maar vervangen. Dat werkte ook... een tijdje...
Nu is het weer mis. Vorige week heb ik wederom die spruitstukpakking vervangen. Het is wel verbeterd, maar het probleem is er nog wel!!! Hij fluit nu ook, dat heeft ie nog nooit gedaan...
Ik heb alle 12 boutjes er uit gehaald, beide oppervlakken echt super glad geschuurd en ....... met mijn haastige kop niet gechecked of het allemaal recht was. Het spruitstuk heb ik er heel voorzichtig weer op gezet zodat ik de oppervlakken en de pakking niet beschadigd heb hierbij.
Ik had het er in 1 stuk afgehaald: alleen de uitlaat los (2 bouten met veer van onder uit), de benzine slangen, wat vacuum slangen, de gaskabel en de kabelboom los en natuurlijk die 12 boutjes op het blok... Succes verzekerd dacht ik, nou, mooi niet!!! Het is wel minder nu, maar nog steeds niet goed!!
Nou dacht ik dat het spruitstuk misschien krom getrokken is toen mijn motor heet gelopen is en de koppakking naar de gort was. Kan dat?? Of is dat onzin? Hij is toen wel echt zeer heet geweest en best lang ook (ja ik moest toch echt naar huis... Ja dat is erg lomp ja, ik weet het...)... Nou geloof ik niet echt dat een inlaat daar nou zo heet van wordt, de uitlaat daarentegen weer wel....
Ik heb een beetje getest of ik het lek kon vinden door met remreiniger op de verbindingen van het inlaatspruitstuk en de motor te spuiten, en dan slaat hij soms (bijna) af. Dat doet hij als ik in de buurt van de 2e cilinder-inlaat-buis (vanuit de rechterkant van de motor geteld, dus NIET vanuit de versnellingsbakzijde). Ik kan niet echt zien waar het lek zit, omdat je niet exact op de pakking kunt spuiten. Ik zou het zo geloven als de spruitstukpakking wel dicht is nu. Het lijkt ook of de remreiniger eerst een beetje moet stromen om in de inlaat terecht te kunnen komen....
[edit]
blablabla allemaal mooi en aardig...
Ik weet inmiddels dat het de pakking was onder de inlaat, en boven het uitlaatspruitstuk. De EGR pakking zal ik maar zeggen. Die was dus lek, en daar zoog hij valse lucht.
Voor de duidelijkheid:
- er zit een pakking tussen het blok en beide spruitstukken (12 boutjes)
- er zit een pakking tussen het gasklephuis, en het inlaatspruitstuk (4 moertjes op draadeinden, makkelijk los te halen van boven. Kwestie van luchtfilter er af, wat slangetjes los en die 4 boutjes. Dan kan heel je gasklep er al af, en daar zit die pakking onder.)
- en er zit een pakking tussen in en uitlaatspruitstuk. (4 boutjes van onder, twee langere en twee korte. Om de pakking fatsoenlijk te vervangen moet je de spruitstukken van de motor af halen). Deze pakking was bij mij nog lek en moet ook zeker dicht zijn!! (Tenzij je het gasklephuis er af pakt en dat gat voorin wat naar beneden gaat dicht maakt, wat ik dus gedaan heb haha... dan is die pakking nog steeds niet dicht, maar zuigt ie geen egr meer aan en dus ook geen valse lucht!!)
dus...
doet er uw voordeel mee...
Groetjes Joost
Maar... Ik heb al enkele keren (!!!) die pakking tussen het blok en het spruitstuk vervangen, en ook al een keer die pakking net onder de gasklep. De eerste keer was het hoog stationair probleem weg!
Daarna moest de koppakking vervangen worden en heb ik die uitlaatpakking laten zitten, die was pas nieuw hihi... maar dat gaf problemen, dus toch maar vervangen. Dat werkte ook... een tijdje...
Nu is het weer mis. Vorige week heb ik wederom die spruitstukpakking vervangen. Het is wel verbeterd, maar het probleem is er nog wel!!! Hij fluit nu ook, dat heeft ie nog nooit gedaan...
Ik heb alle 12 boutjes er uit gehaald, beide oppervlakken echt super glad geschuurd en ....... met mijn haastige kop niet gechecked of het allemaal recht was. Het spruitstuk heb ik er heel voorzichtig weer op gezet zodat ik de oppervlakken en de pakking niet beschadigd heb hierbij.
Ik had het er in 1 stuk afgehaald: alleen de uitlaat los (2 bouten met veer van onder uit), de benzine slangen, wat vacuum slangen, de gaskabel en de kabelboom los en natuurlijk die 12 boutjes op het blok... Succes verzekerd dacht ik, nou, mooi niet!!! Het is wel minder nu, maar nog steeds niet goed!!
Nou dacht ik dat het spruitstuk misschien krom getrokken is toen mijn motor heet gelopen is en de koppakking naar de gort was. Kan dat?? Of is dat onzin? Hij is toen wel echt zeer heet geweest en best lang ook (ja ik moest toch echt naar huis... Ja dat is erg lomp ja, ik weet het...)... Nou geloof ik niet echt dat een inlaat daar nou zo heet van wordt, de uitlaat daarentegen weer wel....
Ik heb een beetje getest of ik het lek kon vinden door met remreiniger op de verbindingen van het inlaatspruitstuk en de motor te spuiten, en dan slaat hij soms (bijna) af. Dat doet hij als ik in de buurt van de 2e cilinder-inlaat-buis (vanuit de rechterkant van de motor geteld, dus NIET vanuit de versnellingsbakzijde). Ik kan niet echt zien waar het lek zit, omdat je niet exact op de pakking kunt spuiten. Ik zou het zo geloven als de spruitstukpakking wel dicht is nu. Het lijkt ook of de remreiniger eerst een beetje moet stromen om in de inlaat terecht te kunnen komen....
[edit]
blablabla allemaal mooi en aardig...
Ik weet inmiddels dat het de pakking was onder de inlaat, en boven het uitlaatspruitstuk. De EGR pakking zal ik maar zeggen. Die was dus lek, en daar zoog hij valse lucht.
Voor de duidelijkheid:
- er zit een pakking tussen het blok en beide spruitstukken (12 boutjes)
- er zit een pakking tussen het gasklephuis, en het inlaatspruitstuk (4 moertjes op draadeinden, makkelijk los te halen van boven. Kwestie van luchtfilter er af, wat slangetjes los en die 4 boutjes. Dan kan heel je gasklep er al af, en daar zit die pakking onder.)
- en er zit een pakking tussen in en uitlaatspruitstuk. (4 boutjes van onder, twee langere en twee korte. Om de pakking fatsoenlijk te vervangen moet je de spruitstukken van de motor af halen). Deze pakking was bij mij nog lek en moet ook zeker dicht zijn!! (Tenzij je het gasklephuis er af pakt en dat gat voorin wat naar beneden gaat dicht maakt, wat ik dus gedaan heb haha... dan is die pakking nog steeds niet dicht, maar zuigt ie geen egr meer aan en dus ook geen valse lucht!!)
dus...
doet er uw voordeel mee...
Groetjes Joost