1.6 16V van 65 kW naar 82 kW

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mabi

Goedenavond,

Weet iemand of het mogelijk is, en zo ja hoe, om een 1.6 16V van 65 kW (90 pk) naar 82 kW (110 pk) te brengen?

De achtergrond achter deze vraag is dat ik pakweg 2 maanden geleden een uit Duitsland geimporteerde Modus 1.6 16V heb aangeschaft.
Onwetend dat er (in Duitsland) 2 versies van de 1.6 16V bestaan ging ik ervan uit dat het een 82 kW versie betrof. Nadere bestudering na de aanschaf leert dat het een 65 kW versie is; deze heeft overigens wel meer koppel bij lage(re) toerentallen.
Op zich rijdt de wagen goed ben alleen benieuwd of deze op originele wijze op te peppen is.
Ik heb vanzelfsprekend ook Renault Duitsland gevraagd, maar deze kwamen niet verder dan het verplichte antwoord: 'doe maar niet joh. Is goed zoals ie is.' Gingen verder ook niet inhoudelijk op de vraag in.

Iemand trouwens een idee waarom er in Duitsland 2 versies van de 1.6 16V bestaan en geen 1.4 16V?

B.v.d.

Martijn
Haas
Car: Megane RS

ligt er uberhaupt een 1.6 in? Kortom niet genept door verkoop als zijnde een 1.6 en lag er geen 1.4 in? Zo'n verschil in peekaas is fabriekaf gewoon onzin in mijn ogen.....

(1.6 8v is niet geleverd in Modus toch?)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

daar zat ik ook aan te denken... zou wel de 90 pk verklaren (I)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Mabi

Ben 100% zeker dat ik niet besodemieterd ben; heb gewoon zelf niet opgelet.
De Fahrzeugbrief meldt dat de auto een 1.6 16V met 65 kW heeft. De informatie op de Duitse Renault site bevestigd e.e.a. Hieruit blijkt dat er in Duitsland 2 versies van de 1.6 16V te koop zijn: 65 kW en 82 kW. Van de 1.2 16V zijn er zelfs 3 versies.
De 1.4 16V komt in Duitsland niet voor in de prijslijst. De reden hiervan ken ik niet (iemand een idee?).

Ditzelfde geldt overigens voor de Clio 3.

Ik meen op een Duitse site iets gelezen te hebben wat erop kan duiden dat de 65 kW versie een kleiner gasklephuis heeft waarmee het vermogen begrensd wordt; klinkt iemand dit bekend in de oren?

B.v.d
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

geen idee.. maar het klinkt mij niet logisch, want in duitsland betaal je toch belasting naar aanleiding van je cc's? niet je KW's?
Riël
Über-Spammer

jep
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

Klopt, er is idd een tamme versie van die 1.6 motor. Kan je eens een foto van bovenop de motor sturen?
rev it like a rental
Mabi

Menno,

Ik heb je een e-mail met foto gestuurd.

Ben helaas een te grote digibeet om deze hier te posten. Wellicht kun jij deze posten zodat iedereen mee kan genieten...

B.v.d.

Martijn
Glekke
Contacteer:

Weet niet precies hoe het zit met nieuwere renault types...
Maar bij ons in garage (ja VW :p ), worden de 90 pk versies gewoon met de computer naar 110 pk gebracht... gaat dan om een 1900 diesel als ik me niet vergis... Is dus een elektronische begrenzer ofzo...
Maar zoals ik zei, weet niet hoe dit bij renault zit...
Menno

Heb de foto's gezien, maar de motor zit wel errug weggestopt, lastig te zien.

Maaruh, ik gok dat de motoren qua hardware identiek zijn, en het vermogensverschil in de software zit. Bijv door de gasklep niet helemaal open te sturen. (mits er een elektrische gasklep op zit, dat kan je wel checken). Met een voltmeter of drukmeter zou je kunnen controleren of ie werkelijk op deze manier begrensd word. Volgende stap is dan op zoek naar 'snelle' software :)
rev it like a rental
Madmaus

Ik heb zoiets ook wel gehoord.
Een vriendin van mij had een megane 1.6 16v de 110 pk versie. En haar vader werkt heeft een renault garage, en zij wist mij te vertellen dat haar vader haar megane een keertje heeft terug gezet, omdat ze er te hard mee reed :lol: .

Dat verhaal leek mij eigelijk onzin, maar nu ik dit lees zou het best wellis kunnen.
Tom
Moderator
Car: MB

tja, met een fiat panda kun je je eigen ook dood rijden.................
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Menno schreef:Heb de foto's gezien, maar de motor zit wel errug weggestopt, lastig te zien.

Maaruh, ik gok dat de motoren qua hardware identiek zijn, en het vermogensverschil in de software zit. Bijv door de gasklep niet helemaal open te sturen. (mits er een elektrische gasklep op zit, dat kan je wel checken). Met een voltmeter of drukmeter zou je kunnen controleren of ie werkelijk op deze manier begrensd word. Volgende stap is dan op zoek naar 'snelle' software :)
Maar als zo'n gasklep maar half open gaat, loopt dat niet totaal oneconomisch, en dus weer totaal tegen de principes van de moderne motorbouw in?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie