wat zijn de voor delen van een turbo tov een compressor en andersom
en is een compressor te combineren met een turbo op een turbo moter?
compressor/ turbo
VW doet dat ook met de nieuwe Polo.Danny van Duren schreef:... en is een compressor te combineren met een turbo op een turbo moter?
gr sander
Laatst gewijzigd door Sander op di 17 apr 2007 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ow god, je krijgt toch geen rare ideeen he? 
ff kort door de bocht....
Compressor:
+Bij lage toeren al laaddruk, dus veel koppel onderin zonder turbogat
-Veel aandrijfverlies aan de krukas, zo'n ding draait behoorlijk zwaar
Turbo:
-Een turbogat omdat de compressor eerst op moet spinnen
+Geen aandrijfverlies (hooguit wat stromingsverlies/tegendruk) waardoor je vaak hoge vermogens kunt halen met veel koppel bovenin.
Combineren, ja dat kan... kleine compressor met grote turbo wordt nogal eens gebruikt (Lancia Delta EVO3 of nieuwere polo 1.4T bijv.) Nadeel blijft nog steeds die compressor die veel vermogen slurpt.
Bij sommige dragracers met bigass turbos gebruiken ze onderin een compressor met magnetische koppeling die ze bijv. bij 4000 toeren loslaten waarna de dikke turbo het overneemt via een bypass. Maarja das wel de serieuzere tuning.
Denk niet dat je het lekker wegkrijgt onder de kap van een 5

ff kort door de bocht....
Compressor:
+Bij lage toeren al laaddruk, dus veel koppel onderin zonder turbogat
-Veel aandrijfverlies aan de krukas, zo'n ding draait behoorlijk zwaar
Turbo:
-Een turbogat omdat de compressor eerst op moet spinnen
+Geen aandrijfverlies (hooguit wat stromingsverlies/tegendruk) waardoor je vaak hoge vermogens kunt halen met veel koppel bovenin.
Combineren, ja dat kan... kleine compressor met grote turbo wordt nogal eens gebruikt (Lancia Delta EVO3 of nieuwere polo 1.4T bijv.) Nadeel blijft nog steeds die compressor die veel vermogen slurpt.
Bij sommige dragracers met bigass turbos gebruiken ze onderin een compressor met magnetische koppeling die ze bijv. bij 4000 toeren loslaten waarna de dikke turbo het overneemt via een bypass. Maarja das wel de serieuzere tuning.
Denk niet dat je het lekker wegkrijgt onder de kap van een 5

-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
Steven schreef:Ow god, je krijgt toch geen rare ideeen he?
ff kort door de bocht....
Compressor:
+Bij lage toeren al laaddruk, dus veel koppel onderin zonder turbogat
-Veel aandrijfverlies aan de krukas, zo'n ding draait behoorlijk zwaar
Turbo:
-Een turbogat omdat de compressor eerst op moet spinnen
+Geen aandrijfverlies (hooguit wat stromingsverlies/tegendruk) waardoor je vaak hoge vermogens kunt halen met veel koppel bovenin.
Combineren, ja dat kan... kleine compressor met grote turbo wordt nogal eens gebruikt (Lancia Delta EVO3 of nieuwere polo 1.4T bijv.) Nadeel blijft nog steeds die compressor die veel vermogen slurpt.
Bij sommige dragracers met bigass turbos gebruiken ze onderin een compressor met magnetische koppeling die ze bijv. bij 4000 toeren loslaten waarna de dikke turbo het overneemt via een bypass. Maarja das wel de serieuzere tuning.
Denk niet dat je het lekker wegkrijgt onder de kap van een 5
dat gaat passen dat weet ik zeker heb al foto`s ergens op de pc staan
alleen weet nie meer of de turbo er nog op zat

en een vriend van me heeft nog een goede compressor van een slk liggen kan ik voor een leuk prijsje overnemen. alleen zal dan mijn stuurbekrachtiging moeten komen te vervallen dus wil wel zeker weten dat het kan in combinatie van turbo
waar ook een andere voor in de plaats komt

en ja ik weet het ik lijk wel gek

Laatst gewijzigd door Danny van Duren op di 17 apr 2007 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
Kun je dan niet beter een compressor pakken van bijvoorbeeld een mini cooper s 
Die is volgens mij ook niet zo heel groot en ze staan regelmatig voor weinig te koop door aanschaf van Works kitjes.
Er zijn voor de mini ook kitjes te koop om een turbo bij de compressor erbij te zetten.
Misschien doen ze hem hier ook voor weinig weg: http://websitemaker.kennisnet.nl/chevyz282/

Die is volgens mij ook niet zo heel groot en ze staan regelmatig voor weinig te koop door aanschaf van Works kitjes.
Er zijn voor de mini ook kitjes te koop om een turbo bij de compressor erbij te zetten.
Misschien doen ze hem hier ook voor weinig weg: http://websitemaker.kennisnet.nl/chevyz282/
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Klinkt wel gaaf...maar of het een goed idee is weet ik niet
Trouwens de 1.4T zat als eerste in de golf en is nu leverbaar voor de golf, polo en touran
maar dat zijn details..... 

Trouwens de 1.4T zat als eerste in de golf en is nu leverbaar voor de golf, polo en touran


wat ik (idd ook had begrepen) is dat een compressor is voor de lage toeren en een turbo voor de hoge toeren, wel lekker hoor allebei...
Ik heb een keer (vorig jaar) mee mogen varen met een RIB (rubber boot) met een 350 pk sterke diesel motor (inboard) deze had een compressor voor de lage toeren en een turbo voor de hoge toeren.... maar oh oh wat ging dat ding SNEL
Ik heb een keer (vorig jaar) mee mogen varen met een RIB (rubber boot) met een 350 pk sterke diesel motor (inboard) deze had een compressor voor de lage toeren en een turbo voor de hoge toeren.... maar oh oh wat ging dat ding SNEL

Heerlijk weer een franse auto
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
de 1.4 van VW doet het ook goed met 170 PK 
