lekke koppakking, en pakking van in/uitlaatspruitstuk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
bartuitlauwe
Contacteer:

Hi,

Ik heb een Renault 19 1.4
Bij mijn auto is de pakking van het in/uitlaat spruitstuk lek.
Deze moet voor de APK vervangen worden.
Ook lekt hij bij de koppakking een beetje.

Dit wil ik dan ook gelijk verhelpen.

Ben zelf redelijk handig maar heb nog nooit een koppakking vervangen.

Omdat het een klein motortje is heb je onder de motorkap de nodige ruimte. Maar zou dit graag doen in samenwerking met iemand die dit al de nodige keren heeft gedaan.
Wie heeft er zin en tijd en wil dit tegen uiteraard een gepaste vergoeding met me maken.

Alvast bedankt.
Riël
Über-Spammer

Heb er geen tijd voor, maar ik denk dat het je zeker zelf wel zal lukken! Je kan gewoon niet veel fout doen, de kop hoeft in jouw geval ook niet gevlakt.
Paar tips die je van hier wel mee kan krijgen en gaan met die banaan, denk dat je 't in een dagje gedaan krijgt, zeker als je al meldt dat je handig bent.

Je hebt een C-motor he, dus geen geklooi met distributie e.d. Fijn werken!
bartuitlauwe
Contacteer:

Jep klopt,

Ik heb een ketting inplaats van een distributie-riem.

Maar de kop moet er toch ook weer met de juiste volgorde op?
eerst de ene bout met zoveel kracht en daarna de volgende.

Ik hoor graag wat tips en adviezen hiervoor.
Riël
Über-Spammer

Met een vraagbaak lukt t altijd, maar ik zal kijken of ik je zsm even een verhaaltje schrijf hoe en wat.

Koelvloeitsof effe aflaten.
Het komt er op neer, en jij hebt een makkelijke auto dan een gtt, dat je kleppendeksel en slangen van de kop verwijderd, het uitlaatspruitstuk los maakt van de uitlaat, eventuele stekkerverbindingen op de kop losneemt, gaskabel los, en dan de 10 kopbouten losdraait. dan niet meteen de kop eraf nemen maar 1x even 'schuiven' zodat ie niet plakt, niet dat er een cilinderbus mee omhoog komt.

Dan is t eigenlijk de boel wat schoon maken, pakkingresten verwijderen, nieuwe pakking ertussen, kop er weer op, nieuwe bouten gebruiken, en deze inderdaad op de juiste volgorde (van de middelste bout van de onderste rij in soort 'spiraalbeweging' de bouten langsgaan) aantrekken op het goede moment. MOet je wel even een momentsleutel hebben.

Dan alles monteren, en motor even warmrijden. De C-motor moet, nadat hij even warm is geweest, daarna nog 1x nagetrokken worden.

Ook stel je dan meteen je kleppen opnieuw.

Op zich klinkt het erger dan het is, maar feit blijft, je komt er bij een C-motor goed bij en je hoeft vrij weinig te demonteren, je kan de kop er afhalen met de 2 spruitstukken er nog op, dan kun je op de werkbank op je gemak nieuwe pakkingen ertussen zetten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie