berekenen radiator formaat voor een charge cooler

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mark 5t
Contacteer:

eigenlijk dus een simpele vraag .

hoe bereken ik de het formaat van de radiator voor een charge cooler?

antwoord zal wel niet eenvoudig zijn :)
Bart V

Dat hangt af van de bedrijfsomstandigheden. Je moet dus boven tafel krijgen hoeveel lucht je gaat aanzuigen, en hoeveel laaddruk je gaat gebruiken. Aan de hand hier van zou je kunnen uitrekenen wat de temperatuurstijging door compressie is t.o.v de buitentemperatuur. (delta T). Aan de hand van de gewenste luchttemperatuur die je uiteindelijk wilt hebben voor de inlaatklep kan je berekenen hoeveel je de lucht moet afkoelen, en dus hoeveel koelcapaciteit je nodig hebt. Als je de oppervlakten en soortelijke warmte weet van de cooler, en de soortelijke warmte en het volumedebiet van de koelvloeistof kan je redelijk uitrekenen hoeveel je daarvan nodig hebt om die temperatuursdaling te halen. Zoals je zelf al vermoedde is dat niet 2 regeltjes rekenwerk. Misschien kan je eens informeren bij bedrijven, je hebt kans dat zij gewoon met ervaringsgetallen werken voor het formaat cooler aan de hand van laaddruk en luchthoeveelheid.
mark 5t
Contacteer:

ja ik hoor het al is dus niet eenvoudig :(

ik heb namelijk het idee om eeen originele gtt intercooler tot charge cooler om te bouwen.

radiator en tankje heb ik daarvoor al en de IC verlassen dat kan ik zelf prima doen.

heb geen idee wie daar voor te bellen trouwens.
Menno

ff logisch nadenken, paar aannames doen, en ff uitschrijven.

On the other hand: uiteindelijk plaats je toch gewoon wat je kwijt kunt :)
rev it like a rental
mark 5t
Contacteer:

ja jij hebt daar misschien wel een leuk idee over maar ik heb geen flauw benul over hoe ik dat zou moeten gaan aanpakken of uitrekenen cq schrijven.

ach daarom zal jij ook wel voor dat TV programma gekozen zijn en ik niet :lol:

ik knoei gewoon maar wat aan :D
Plaats reactie