Hallo,
Ik heb een vreemde situatie met mijn Clio 1.5 DCI uit 2001 met 115.000 km.
Bij het stevig optrekken gaan de volgende lampjes branden:
-STOP
-Voorgloei/electronica storing
-Koelvloeistof temp te hoog (knippert)
Wanneer ik het gas loslaat, gaan de lampjes vrij snel weer uit....
Ik merk niets aan het vermogen van de motor, is gewoon prima.
Ik heb het luchtfilter vervangen, echter zonder resultaat.
koelvloeistof nivo is nomaal, bij koude motor.
Ook heb ik vandaag alle 4 de gloeibougies vervangen, waren alle 4 stuk.
Dit had echter geen resultaat.
Heet iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken ?
groeten en alvast bedankt.
Frank
Bij stevig optrekken: diverse controlelampjes branden ??
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
eerst laten uitlezen
dan pas verder kijken
is er in het koelsysteem de laatste tijd wat vervangen?
dan pas verder kijken
is er in het koelsysteem de laatste tijd wat vervangen?
Bedankt voor jullie replies.
Ik heb de Clio nu 1 jaar en bij aankoop is de distri-riem vervangen.
Verder niets aan gebeurd.
Kan het zijn dat er een verstopping in het koelsysteem zit of dat de vloeistof vervangen moet worden ?
Wanneer de lampjes aangaan is de koelwatertemp. normaal.
Ik zal zsm laten uitlezen.
Ik heb de Clio nu 1 jaar en bij aankoop is de distri-riem vervangen.
Verder niets aan gebeurd.
Kan het zijn dat er een verstopping in het koelsysteem zit of dat de vloeistof vervangen moet worden ?
Wanneer de lampjes aangaan is de koelwatertemp. normaal.
Ik zal zsm laten uitlezen.
Kan ook een los contact aan de sensor zijn.
Denk dat als je m uitleest zoals sven zegt, ziet welke sensor moeilijk doet.
Denk dat als je m uitleest zoals sven zegt, ziet welke sensor moeilijk doet.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
wat kan als er iets in het koelsysteem is gebeurd ...
is dat er lucht in zit
dan kan je een luchtbel veroorzaken in de ruimtes waar de sensoren zit
of een tekort aan koelvloeistof doet ook van die rare dingen
maar daar lijkt het nu niet op
is dat er lucht in zit
dan kan je een luchtbel veroorzaken in de ruimtes waar de sensoren zit
of een tekort aan koelvloeistof doet ook van die rare dingen
maar daar lijkt het nu niet op
Hoi,
Heb de storing laten uitlezen:
Motorcode: K9K-700/704
Storing: 4232
Mogelijke oorzaken:
- Onderbreking/korstsluiting/weerstand in stroomcircuit
- geen/slechte spanningsverzorging
- Spanning voor de computer deugt niet
- diesel inspuitventiel deugt niet
- computer stuk
Dus....
De garagist vertelde mij dat ze de Clio, via een modem kunnen koppelen aan een systeem op afstand waar dan een ingenieur de motorgegevens kan bekijken en bewerken. Zo kunnen ze dan gedetailleerd aangeven waar de mogelijke storing zich bevindt.
Dus dat doe ik dan maar binnenkort.
Nu heb ik gezien dat er muizen zitten of zaten op de isolatie van de motorkap...daar vond ik een handvol eikeltjes.
Er kan natuurlijk ook ergens een kabeltje doorgeknabbeld zijn...
2b continued...voor de geinteresserden
gr.
Frank
Heb de storing laten uitlezen:
Motorcode: K9K-700/704
Storing: 4232
Mogelijke oorzaken:
- Onderbreking/korstsluiting/weerstand in stroomcircuit
- geen/slechte spanningsverzorging
- Spanning voor de computer deugt niet
- diesel inspuitventiel deugt niet
- computer stuk
Dus....
De garagist vertelde mij dat ze de Clio, via een modem kunnen koppelen aan een systeem op afstand waar dan een ingenieur de motorgegevens kan bekijken en bewerken. Zo kunnen ze dan gedetailleerd aangeven waar de mogelijke storing zich bevindt.
Dus dat doe ik dan maar binnenkort.
Nu heb ik gezien dat er muizen zitten of zaten op de isolatie van de motorkap...daar vond ik een handvol eikeltjes.
Er kan natuurlijk ook ergens een kabeltje doorgeknabbeld zijn...
2b continued...voor de geinteresserden
gr.
Frank
Tuurlijk, laat de resultaten maar weten!
En iets van muizen, is zeker mogelijk!
En iets van muizen, is zeker mogelijk!
Het blijkt dat 1 van de brandstofinspuitventielen iets lekt waardoor er dus drukverlies optreedt. Dit wordt gemeten en dus geeft computer een storingsmelding.
Oplossing:
Niet 1, maar alle 4 vervangen...kosten 750 euro......help....
Greetz,
Frank
Oplossing:
Niet 1, maar alle 4 vervangen...kosten 750 euro......help....
Greetz,
Frank
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma 9 apr 2007 15:13
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Lekken de rubbertjes niet ??? anders die gewoon vervangen
lekkende rubbertjes zijn nooit leuk ...Nelis_1987 schreef:Lekken de rubbertjes niet ??? anders die gewoon vervangen
het schijnt dat de ventielen per heden alleen per 4 geleverd worden.
Garage vertelde dat als je er 1 vervangt de andere ook binnen de korste keren ook gaan lekken.
Het is trouwens niet een kwestie van een rubbertje....
het drukverlies zit in het ventiel zelf en de gelekte brandstof wordt via de reourleiding gewoon weer naar de tank teruggevoerd.
Door een setje van 4 flesjes aan te sluiten op de 4 retourleidingen kan je na een tijdje zien in welk flesje meer diesel zit dan de andere.
1 flesje was duidelijk voller dan de andere 3...dus dat ventiel is kaduuk.
Wel raar...na 110.000 km al !
Garage vertelde dat als je er 1 vervangt de andere ook binnen de korste keren ook gaan lekken.
Het is trouwens niet een kwestie van een rubbertje....
het drukverlies zit in het ventiel zelf en de gelekte brandstof wordt via de reourleiding gewoon weer naar de tank teruggevoerd.
Door een setje van 4 flesjes aan te sluiten op de 4 retourleidingen kan je na een tijdje zien in welk flesje meer diesel zit dan de andere.
1 flesje was duidelijk voller dan de andere 3...dus dat ventiel is kaduuk.
Wel raar...na 110.000 km al !
Dit gebeurd wel vaker hoor, er zijn zelfs auto's die compleet stil vallen als de ecu verschil in druk opmerkt. Heb er tijdje terug vervangen bij een landrover, en dat ding had nog maar 60.000 gelopen.
R5GTT. Drive it like you stole it