Bij stevig optrekken: diverse controlelampjes branden ??

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

Hallo,
Ik heb een vreemde situatie met mijn Clio 1.5 DCI uit 2001 met 115.000 km.

Bij het stevig optrekken gaan de volgende lampjes branden:
-STOP
-Voorgloei/electronica storing
-Koelvloeistof temp te hoog (knippert)

Wanneer ik het gas loslaat, gaan de lampjes vrij snel weer uit....
Ik merk niets aan het vermogen van de motor, is gewoon prima.

Ik heb het luchtfilter vervangen, echter zonder resultaat.
koelvloeistof nivo is nomaal, bij koude motor.
Ook heb ik vandaag alle 4 de gloeibougies vervangen, waren alle 4 stuk.
Dit had echter geen resultaat.

Heet iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken ?

groeten en alvast bedankt.
Frank
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

lijkt mij een elektrische storing
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

eerst laten uitlezen
dan pas verder kijken
is er in het koelsysteem de laatste tijd wat vervangen?
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

Bedankt voor jullie replies.

Ik heb de Clio nu 1 jaar en bij aankoop is de distri-riem vervangen.
Verder niets aan gebeurd.

Kan het zijn dat er een verstopping in het koelsysteem zit of dat de vloeistof vervangen moet worden ?

Wanneer de lampjes aangaan is de koelwatertemp. normaal.

Ik zal zsm laten uitlezen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kan ook een los contact aan de sensor zijn.
Denk dat als je m uitleest zoals sven zegt, ziet welke sensor moeilijk doet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

Harstikke bedankt voor de replies und viele grusse aus Rhede (D)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wat kan als er iets in het koelsysteem is gebeurd ...
is dat er lucht in zit
dan kan je een luchtbel veroorzaken in de ruimtes waar de sensoren zit
of een tekort aan koelvloeistof doet ook van die rare dingen
maar daar lijkt het nu niet op
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

Hoi,
Heb de storing laten uitlezen:

Motorcode: K9K-700/704
Storing: 4232

Mogelijke oorzaken:
- Onderbreking/korstsluiting/weerstand in stroomcircuit
- geen/slechte spanningsverzorging
- Spanning voor de computer deugt niet
- diesel inspuitventiel deugt niet
- computer stuk

Dus....

De garagist vertelde mij dat ze de Clio, via een modem kunnen koppelen aan een systeem op afstand waar dan een ingenieur de motorgegevens kan bekijken en bewerken. Zo kunnen ze dan gedetailleerd aangeven waar de mogelijke storing zich bevindt.
Dus dat doe ik dan maar binnenkort.

Nu heb ik gezien dat er muizen zitten of zaten op de isolatie van de motorkap...daar vond ik een handvol eikeltjes.
Er kan natuurlijk ook ergens een kabeltje doorgeknabbeld zijn...
2b continued...voor de geinteresserden

gr.
Frank
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tuurlijk, laat de resultaten maar weten!

En iets van muizen, is zeker mogelijk!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

Het blijkt dat 1 van de brandstofinspuitventielen iets lekt waardoor er dus drukverlies optreedt. Dit wordt gemeten en dus geeft computer een storingsmelding.

Oplossing:

Niet 1, maar alle 4 vervangen...kosten 750 euro......help....

Greetz,
Frank
Nelis_1987
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 9 apr 2007 15:13
Locatie: Almere
Contacteer:

Lekken de rubbertjes niet ??? anders die gewoon vervangen
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Nelis_1987 schreef:Lekken de rubbertjes niet ??? anders die gewoon vervangen
lekkende rubbertjes zijn nooit leuk ...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Waarom zou je ze allemaal vervangen? Gewoon de lekkende vervangen, en kijken of je probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

TheoV schreef:
Nelis_1987 schreef:Lekken de rubbertjes niet ??? anders die gewoon vervangen
lekkende rubbertjes zijn nooit leuk ...
:lol:
FrankyBoy
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 feb 2007 22:00

het schijnt dat de ventielen per heden alleen per 4 geleverd worden.
Garage vertelde dat als je er 1 vervangt de andere ook binnen de korste keren ook gaan lekken.
Het is trouwens niet een kwestie van een rubbertje....
het drukverlies zit in het ventiel zelf en de gelekte brandstof wordt via de reourleiding gewoon weer naar de tank teruggevoerd.

Door een setje van 4 flesjes aan te sluiten op de 4 retourleidingen kan je na een tijdje zien in welk flesje meer diesel zit dan de andere.
1 flesje was duidelijk voller dan de andere 3...dus dat ventiel is kaduuk.

Wel raar...na 110.000 km al !
MisterX
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 9:38
Car: R26R

Is inderdaad aan de vlugge kant,maar het verhaal klopt wel wat jij verteld.
is de juiste methode.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Dit gebeurd wel vaker hoor, er zijn zelfs auto's die compleet stil vallen als de ecu verschil in druk opmerkt. Heb er tijdje terug vervangen bij een landrover, en dat ding had nog maar 60.000 gelopen.
R5GTT. Drive it like you stole it
Plaats reactie