Problemen met koud weer? stationair slecht en afslaan...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Slebber

Goeiemorgen,

Ik heb sinds gisteren wat problemen met mijn 19 16v. Mijn toerental blijft stationair slingeren tussen ongeveer 700 en 1500 toeren. In het begin is het slingeren niet zo erg, maar hij blijft verder 'opslingeren'. Ik heb al wat rondgekeken op het forum, en ben van plan om in het weekend mijn luchtschuif schoon te maken. Kan het hiermee te maken hebben?

Vanochtend had ik nog een probleem. Starten ging goed, ik zet m'n achterruitverwarming en radio aan en rij naar achteren. Ik wil vooruit rijden en terug sturen, is m'n stuurbekrachtiging opeens uitgevallen (N) . Een moment daarna begint het lampje van de accu te branden en valt m'n motor uit. Daarna weer gestart, geen probleem, slaat gelijk aan. Echter gelijk weer hetzelfde probleem, accu lampje branden, toeren zakken weer in. Door gas bij te geven bleef hij lopen. Nadat hij weer afgeslagen was heb ik m'n achterruitverwarming en radio uitgezet en weer gestart. Hierna bleef hij wel draaien, maar weer zo slingerig. Het rare vind ik dat hij totaal geen moeite heeft met starten. Kan dit probleem ook te maken hebben met die luchtschuif?
Menno

Klinkt allemaal wel heel erg als een vuile/vastzittende/kapotte luchtschuif.
rev it like a rental
Petrolboy

Is de accu nog goed? en anders de dynamo misschien?
Omdat je na een aantal stroomverbruikers wel goed kan rijden..... en i.v.m. dat acculampje ;).
Zoiets had ik namelijk toen m'n dynamo de geest had gegeven.
Xabre
Car: 19 16V

Menno schreef:Klinkt allemaal wel heel erg als een vuile/vastzittende/kapotte luchtschuif.
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... schuif.jpg[/img]

ff uit elkaar slopen en helemaal schoonmaken kan nooit kwaad, zijn meestal pikzwart van de drabberige ranzigheid van binnen
Slebber

Ik heb net een flink stuk gereden en nergens last van gehad |: Zelfs geen slingerend toerental bij stationair draaien. Het lijkt me ook niet dat het de accu/dynamo is, aangezien ik totaal geen problemen heb met het starten zelf. Hij slaat bijna gelijk aan. Het lijkt dus willekeurig te gebeuren (of aan de hand van kou?).

Ik ga dus iig van het weekend die luchtschuif eens goed schoonmaken, en dan hoop ik dat het daar mee opgelost is. Bedankt voor de hulp iig! :biertjuh:
Slebber

heb vanmiddag m'n luchtschuif schoongemaakt. Hij was totaal niet vies, dus bleek ook niet de oorzaak te zijn. De auto blijft nu zelfs 2000 toeren stationair lopen.

EDIT: het 2000 toeren stationair lopen heb ik opgelost, had de luchtschuif niet goed in elkaar gezet :roll: Heb weer een stuk gereden, hij leek stationair weer goed te lopen, maar het lastige is dat dit hiervoor ook al af en toe het geval was

Heb ook even de TPS sensor doorgemeten. De weerstand verandert netjes met de gaskleppositie, dus die lijkt het ook nog te doen. Heb ook nog even de lamba sensor losgetrokken, maar maakte ook niks uit.

Het lijkt ook niet uit te maken of de motor warm of koud is. De ene keer loopt hij bij een koude motor perfect stationair, de andere keer slingert hij als een gek.

Iemand nog ideeen verder?
Plaats reactie