Voorlichten regelen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 12 dec 2006 10:22
Hoi, ben nieuw hier en heb een kleine vraag hoedat ik mijn lichten kan regelen van mijn clio, heb laatst een kleine, lichte frontale botsing gehad en sindsdien staan mijn lichten wat naar onder gericht. Heb geen zin om naar de garage te gaan want waarschijnlijk kan ik dit zelf ook wel effe bijregelen. Betreffende Clio2, mei 1999, on stage versie, 1.9D
thanks voor de eventuele info.
T
thanks voor de eventuele info.
T
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
koplampen afstellen kan meestal aan de unit zelf met een rond knopje. Je hebt hiervoor speciaal gereedschap maar met een klein schroevendraaiertje kan het ook. Ga echter gewoon effe naar de garage! als je wat vaker bij een garage komt doen ze dit zeker voor niets en anders geef je de monteur 5 euro ofzo. Daar doe je heel NL een groot plezier mee. Mensen met verkeerd gestelde koplampen 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
en als het tegenzit is jouw frontpaneel scheef
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Mee eens...je heb ook mensen die zelf hu lampjes vervangen en ze er dan verkeerd inzetten (hoe krijgen ze het voor elkaarTom schreef:koplampen afstellen kan meestal aan de unit zelf met een rond knopje. Je hebt hiervoor speciaal gereedschap maar met een klein schroevendraaiertje kan het ook. Ga echter gewoon effe naar de garage! als je wat vaker bij een garage komt doen ze dit zeker voor niets en anders geef je de monteur 5 euro ofzo. Daar doe je heel NL een groot plezier mee. Mensen met verkeerd gestelde koplampen

Ik zou ook gewoon ff langs een garage rijden...en als ze er toch gewoon geld voor willen hebben ga je naar de buren....

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
het normaal afstellen van koplampen stelt geen fuck voor.
ik doe het ook thuis, daarvoor hoef je echt niet voor naar een garage. kwestie van de lichten tegen de garagedeur te laten schijnen en zo af te stellen, werkt prima/
ik doe het ook thuis, daarvoor hoef je echt niet voor naar een garage. kwestie van de lichten tegen de garagedeur te laten schijnen en zo af te stellen, werkt prima/
en de hoogte dan? Of meet je dat ff.... 

ja, maar er zit wel een verschil in de boel afstellen als je er 10 m vanaf staat of 1... kortom, als je dat afstellen noemt..
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik stel die dingen nu al jaren zelf af, heb nog geen problemen gehad met de meting bij de apk en met tegenliggers.
en zolang dat werkt, vind ik het prima. met een beetje inzicht is dat makkelijk zo in te stellen
en zolang dat werkt, vind ik het prima. met een beetje inzicht is dat makkelijk zo in te stellen
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
wat een crap zeg. Dus jij bent ook één van die lekker Nederlanders die te beroerd zijn hun lampen fatsoenlijk af te stellen. Een lamp stel je overigens niet alleen op hoogte af (meestal met verschilllende percentages per auto "inclinatiewaardes"), maar de straling richting berm ook. Ik ga iig geen koplampen met de hand afstellen op een garage deur. In mijn ogen ben je dan dom bezig (zeker omdat ze het als service op heel veel plaatsen gratis voor je willen doen)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
wat een crap zeg. Dus jij bent ook één van die lekker Nederlanders die te beroerd zijn hun lampen fatsoenlijk af te stellen. Een lamp stel je overigens niet alleen op hoogte af (meestal met verschilllende percentages per auto "inclinatiewaardes"), maar de straling richting berm ook. Ik ga iig geen koplampen met de hand afstellen op een garage deur. In mijn ogen ben je dan dom bezig (zeker omdat ze het als service op heel veel plaatsen gratis voor je willen doen)
zo is dat

ga even lekker naar de dealer, zij maken je het zoals het staat voorgeschreven. vergelijk het met de doktor.... je gaat toch ook niet zelf medicijnen uitzoeken en gewoon wat doen, je doet wat word voorgeschreven door de doktor

dus even naar de autodoktor gaan

So... Duidelijke praatTom schreef:wat een crap zeg. Dus jij bent ook één van die lekker Nederlanders die te beroerd zijn hun lampen fatsoenlijk af te stellen. Een lamp stel je overigens niet alleen op hoogte af (meestal met verschilllende percentages per auto "inclinatiewaardes"), maar de straling richting berm ook. Ik ga iig geen koplampen met de hand afstellen op een garage deur. In mijn ogen ben je dan dom bezig (zeker omdat ze het als service op heel veel plaatsen gratis voor je willen doen)


En idd, dat gekut met die koplampen is gewoon fucking irritant...
Zouden ze zwaar moeten straffen


Koplamp van mn twingo stond overigens te laag, ringetje eronder en weer klaar voor de APK

(Owkey, nog een paar kleine dingetjes en dan is ie echt klaar

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
ja precies..
als ze op je uitlaat letten die 2db te hard gaat, 2km te hard rijd, dan let ook maar op de stand van de lampen
wellicht een nieuw idee om de staatskas nog meer te spekken
-> regels zijn regels <-
als ze op je uitlaat letten die 2db te hard gaat, 2km te hard rijd, dan let ook maar op de stand van de lampen

wellicht een nieuw idee om de staatskas nog meer te spekken

-> regels zijn regels <-
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Jacco Osté schreef:So... Duidelijke praatTom schreef:wat een crap zeg. Dus jij bent ook één van die lekker Nederlanders die te beroerd zijn hun lampen fatsoenlijk af te stellen. Een lamp stel je overigens niet alleen op hoogte af (meestal met verschilllende percentages per auto "inclinatiewaardes"), maar de straling richting berm ook. Ik ga iig geen koplampen met de hand afstellen op een garage deur. In mijn ogen ben je dan dom bezig (zeker omdat ze het als service op heel veel plaatsen gratis voor je willen doen)![]()
![]()
En idd, dat gekut met die koplampen is gewoon fucking irritant...
Zouden ze zwaar moeten straffen![]()
Koplamp van mn twingo stond overigens te laag, ringetje eronder en weer klaar voor de APK
(Owkey, nog een paar kleine dingetjes en dan is ie echt klaar)
ga even doen also dat bijzonder moeilijk is om lampen fatsoenlijk af te stellen

het stelt geen fuck voor man.
Zoals ik zei: ik stel die dingen nu al jaren zelf af, en elk jaar bij de apk als die lichtbak ervoor staat hoeft er nooit wat aan te gebeuren.
raar hoor....................
moeilijk is het id niet, maar er is een breed gebied waar tussen de lamp mag staan bij de apk en dat kan jij met beun/garage deur techniek niet zien. dus als je de lampen echt netjes en goed wilt stellen zul je er toch echt een kast voor moeten zetten
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
ikke wel, woon vlakbij maastricht
... iemand nog zuidelijker?

Erik Olijnsma schreef:Jacco Osté schreef:So... Duidelijke praatTom schreef:wat een crap zeg. Dus jij bent ook één van die lekker Nederlanders die te beroerd zijn hun lampen fatsoenlijk af te stellen. Een lamp stel je overigens niet alleen op hoogte af (meestal met verschilllende percentages per auto "inclinatiewaardes"), maar de straling richting berm ook. Ik ga iig geen koplampen met de hand afstellen op een garage deur. In mijn ogen ben je dan dom bezig (zeker omdat ze het als service op heel veel plaatsen gratis voor je willen doen)![]()
![]()
En idd, dat gekut met die koplampen is gewoon fucking irritant...
Zouden ze zwaar moeten straffen![]()
Koplamp van mn twingo stond overigens te laag, ringetje eronder en weer klaar voor de APK
(Owkey, nog een paar kleine dingetjes en dan is ie echt klaar)
ga even doen also dat bijzonder moeilijk is om lampen fatsoenlijk af te stellen
het stelt geen fuck voor man.
Zoals ik zei: ik stel die dingen nu al jaren zelf af, en elk jaar bij de apk als die lichtbak ervoor staat hoeft er nooit wat aan te gebeuren.
raar hoor....................

Zie je mij ergens zeggen dat het moeilijk is? Nee, idd

Ik bedoel alleen dat ze zwaarder zouden moeten straffen op verkeerd afgestelde verlichting

Het is namelijk zoveel moeite om ff naar de garage te rijden om ze af te laten stellen

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Ach neem xonos, dan stellen ze zichzelf automatisch.....
Een klant van me kreeg een waarschuwing van een agent die verblind werd door een X5 koplamp.....
"ja mevrouw, hoogst irritant, u moet direct naar de dealer om ze af te laten stellen..."
Jammer hoor, automatisch stellend..., dus helaas nix aan te doen

Een klant van me kreeg een waarschuwing van een agent die verblind werd door een X5 koplamp.....
"ja mevrouw, hoogst irritant, u moet direct naar de dealer om ze af te laten stellen..."
Jammer hoor, automatisch stellend..., dus helaas nix aan te doen

ja, dus? ik kom ook de apk door met 2 rotte dorpels, fuseekogels enz... Alsof dat de maatstaf is of iets goed is of nietErik Olijnsma schreef:ga even doen also dat bijzonder moeilijk is om lampen fatsoenlijk af te stellen
het stelt geen fuck voor man.
Zoals ik zei: ik stel die dingen nu al jaren zelf af, en elk jaar bij de apk als die lichtbak ervoor staat hoeft er nooit wat aan te gebeuren.
raar hoor....................

Er zit bij mij zo'n mooi knopje voor in het dashboard. Geef m een zwieper en alles kijkt vanzelf omhoog of omlaag.
M'n R19 had dit niet, dus die had ik even naar een dijkje gereden (bij nacht)
Midden op de weg gezet, en beide lampen even een nette afstelling gegeven. Overigens kun je ze alleen omhoog of omlaag stellen voor zover ik weet. Dus als ze niet de berm in schijnen, is er een anders probleem!!
Als je denkt dat ie goed staat, loop je even een paar passen vooruit en bekijk je koplampen.
M'n R19 had dit niet, dus die had ik even naar een dijkje gereden (bij nacht)
Midden op de weg gezet, en beide lampen even een nette afstelling gegeven. Overigens kun je ze alleen omhoog of omlaag stellen voor zover ik weet. Dus als ze niet de berm in schijnen, is er een anders probleem!!
Als je denkt dat ie goed staat, loop je even een paar passen vooruit en bekijk je koplampen.
ook zelfstellende xenonlampen zijn handmatig te verstellen hoor.Ivo van Achthoven schreef:Ach neem xonos, dan stellen ze zichzelf automatisch.....![]()
Een klant van me kreeg een waarschuwing van een agent die verblind werd door een X5 koplamp.....
"ja mevrouw, hoogst irritant, u moet direct naar de dealer om ze af te laten stellen..."
Jammer hoor, automatisch stellend..., dus helaas nix aan te doen
die regelt alleen maar , als je gaat beladen, net zoals wij met het wieltje kunnen.
dus nu even terug naar die X5 mevrouw, bullshit, gewoon beter afstellen die zooi en gewoon bekeuren dus...
ik word er zoo moei van.
Werkelozen met een honkbalknuppel langs de weg zettenMurray schreef:Met 'n hamertje de lampjes stuktikken. Doet niemand meer kwaad
Wat ik ook mateloos irritant vind zijn mensen die met 1 komplamp blijven rijden. Tis net of je een motorfiets tegemoet rijdt.

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
ja, door mezelf.Tom schreef:ik hoop dat de mensen hier in het zuiden van het land wel hun lampen af laten stellen.............
Ieder iewat getraind oog (maw, die een goed lichtbeeld 1x gezien heeft) stelt lampen gewoon af.
Wil je het zelf behoorlijk strak doen,
Ga 5 meter van de muur staan met de koplampen.
Meet hoogte van je eigen lampen.
Plak op die hoogte een stukje tape.
Mik de onderste lichtgrens 5cm onder die lijn.
(Lichtval wettelijk 1cm per meter).
Controle:
Lichtlijnen duidelijk zichtbaar, er mag geen verstrooiing zijn. Verstrooien gebeurt meestal door een roestige reflector, dit is afkeur.
Bermverlichting moet rechts zitten ! (passagierskant)
Lichtbeeld:
____/ ____/
Je bent nogal scheel als je niet ziet dat je linkerlamp naast je schijnt of de rechter de lucht in

uiteraard is een kast Finetuning maar het is onzin te zeggen dat de mensen die er geen kast voorzetten anderen verblinden

is ook een apk eis dat hij het het afstellen/aflezen van de koplamp hoogte de hoogte regeling in de hoogste stand staatTom schreef:die knop is er niet om je lampen af te stellen, die is er voor om bij volle belading de lampen iets lager te stellen. Hij moet op nul staan om hem af te stellen
R5GTT. Drive it like you stole it
nou...denkd at er een hoop blinden rondrijden....Riël Notermans schreef: Je bent nogal scheel als je niet ziet dat je linkerlamp naast je schijnt of de rechter de lucht in![]()

zal morgen vor de gein ff tellen hoeveel ik er tegenkom op een stuk van 65 km. En dan praat ik neit over gare 309's enz, maar ook leasebakken die de maan willen verlichten

als je er idd op gaat letten rijden er echt heel veel auto's rond met verkeerd afgestelde verlichting en niet werkende lampen. sta er nog altijd van te kijken hoevaak mensen lampen verkeerd steken als ze zelf effe een lampje wisselen, h4 of h7 lampen onderste boven erin



Laatst gewijzigd door -PAZ- op do 14 dec 2006 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
kunnen mensen dat uberhaupt zelf dan? een lamp verwisselen 
en dan bedoel ik niet erin frotten, maar monteren zoals deze is bedoeld

en dan bedoel ik niet erin frotten, maar monteren zoals deze is bedoeld

nee de meeste niet, daarom zitten ze er vaak ook maar half in gepropt, en dan maar klagen dat ze slecht licht hebben
. word bij nieuwe auto's trouwens steeds meer een hoeren werk om er even een nieuwe koplamp in te steken


R5GTT. Drive it like you stole it
Dat kan best kloppen maar dat zegt niets over het feit dat je zo'n bak moet hebben bij het afstellen, maar over het feit dat er uberhaupt afgesteld moet wordenHaas schreef:nou...denkd at er een hoop blinden rondrijden....Riël Notermans schreef: Je bent nogal scheel als je niet ziet dat je linkerlamp naast je schijnt of de rechter de lucht in![]()
![]()
zal morgen vor de gein ff tellen hoeveel ik er tegenkom op een stuk van 65 km. En dan praat ik neit over gare 309's enz, maar ook leasebakken die de maan willen verlichten

heb ook niet gezegd dat je perse zo'n kast nodig hebt, maar elke halve zool denk zelf zijn lampen maar af te kunnen stellen, terwijl ze 9 van de 10 x geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en waar ze op moeten letten.. Daarom zeg ik, als je niet weet wat je aan het doen bent, laat het dan doen of rijd alleen overdag, maar ga niet zelf lopen prutsen en experimenteren 

Maar dan ook niet meteen ervanuit gaan dat iemand zit te prutsen als ie geen kast gebruikt 
