Schokdemperhoes

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
phollegien

Ik heb een probleem met mijn Twingo (1994).
Om de schokbreker (en tussen de vering) linksachter zit een een rubberen hoes die inveert wanneer de auto veert. Deze kraakt steeds wanneer de auto inveert. Ik ben erachter gekomen dat de hoes langzaam naar beneden zakt. Rechts is dat niet. Als ik hem weer omhoog schuif/draai is het weer stil. Mijn vraag:
Hoort deze niet vast te zitten?! Iemand enig idee? En hoe nu verder? Schokdempers en veren zijn prima overigens. B.v.d. Peter.
Tom
Moderator
Car: MB

lijkt me idd dat deze vast hoort te zitten (zie de andere kant :smoke: ). Als deze naar beneden zakt zal hij dus niet meer mee kunnen veren aangezien hij dan onder vast zit. Gevolg is dat het dunne deel van de demper (wat normaal vast zit aan deze hoes) gaat schuiven door het gat waar hij aan vast hoort te zitten. Kijkt even of je de hoes op de een of andere manier weer boven vast kan zetten! Kijk eventueel aan de andere kant van de auto hoe het hoort te zitten en verzin er een oplossing voor.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
phollegien

Het is echter zo dat ik die hoes al meerdere malen omhoog heb geschoven. Zelfs een keer echt fatsoenlijk door het achterwiel eraf te halen. Dan blijft het weer een tijdje stil. Maar na verloop van tijd hoor ik het weer en dan is ie dus weer gezakt.
Mijn belangrijkste vraag is dan ook eigenlijk: wordt het dan tijd voor een nieuwe? Ik denk het wel, want hij zou toch op zijn plek moeten blijven zitten. Bedankt voor je snelle reactie tot dusver! Peter.
Tom
Moderator

tuurlijk moet hij op zijn plaats blijven zitten. Ik weet alleen niet of je die hoezen los kunt bestellen en zo ja of deze dan te vervangen zijn zonder heel de schokdemper te demonteren. Hier kun je dus even naar informeren. En vast zetten met een (goede) soort kit of ty-rap misshien. Uiteraard op een plaats waar deze geen functie van de achterwielophanging of wiel kan belemmeren of beschadigen
phollegien

Bedankt voor je meedenken. Zal eens informeren.
Groet,
Peter.
Marcel J.

Klinkt als een stofhoes van de schokdemper, zijn los te krijgen. Voor montage moet normaal de schokdemper voor gedemonteerd worden. Zit der voor te zorgen dat geen vuil de schokdemper beschadigd, waardoor deze dan gaat lekken. Maar ik kan mij vergissen...
phollegien

Hoi Marcel,
Denk dat ik het zelf ook wel kan lijkt me?
Marcel J.

Kan me weer vergissen, maar zit de veer niet om de schokdemper?! Dan moet je normaal toch al een veerspanner hebben om het klusje te klaren. Is zeker zelf te doen hoor, lijkt me niet veel werk. Alleen "beetje" opletten voor de veer!!
Abel
Über-Spammer

veren spanner en een grote ringsluetel en een inbus sleutel dat is wat je nodig hebt. Meestal zit die bovenste moet erg vast maar zal wel lukken denk ik.

Als je de veerpoot demonteerd en de stof hoes mee neemt naar een garage willen ze die er heus wel voor een zacht prijsje voor je opzetten, Misschien mag je het zelf doen.

Suc6
phollegien

Je vergist je zeker niet. De veer zit om de demper en daartussen in zit die rothoes. Die kan ik handmatig wel steeds omhoog schuiven, maar die vertikt het om te blijven zitten.
Tom
Moderator

je krijgt de hoes er waarschijnlijk niet vanaf zonder de veer te demonteren.
Abel
Über-Spammer

Tom schreef:je krijgt de hoes er waarschijnlijk niet vanaf zonder de veer te demonteren.
Zeker weten. Eraf in kleine stukjes misschien wel :wink: Maar er op 100% zeker dat de veer/topschotel er af moet
Plaats reactie