Clio 16v voor trackdays
Ik ben een Clio 16v bj.92 aan het klaarstomen om wat trackdays mee te doen. Een eerste test is redelijk goed meegevallen in Bitburg tot er een darmpje van de koeling begeven heeft.
De motor heeft 212000 km op de teller maar presteert nog goed. Hij is ooit open geweest denk ik...
Het interieur is redelijk leeg op 2 kuipjes van Sparco na.
Hebben jullie nog tips om mijn auto te verbeteren? Motorisch, remmen, wegligging, veiligheid...
Groetjes
Kim
De motor heeft 212000 km op de teller maar presteert nog goed. Hij is ooit open geweest denk ik...
Het interieur is redelijk leeg op 2 kuipjes van Sparco na.
Hebben jullie nog tips om mijn auto te verbeteren? Motorisch, remmen, wegligging, veiligheid...
Groetjes
Kim
Foto's posten lukt blijkbaar niet zo goed
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
even de foto uploaden bij http://www.imageshack.us 

Er zit dot5 remolie op en OPM remblokjes. Schijven zijn nog origineel, eerst verslijten want ze zijn nog tamelijk nieuw.
Groetjes
Groetjes
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
is al het interieur er al uit? dus ook echt alle bekleding en hemel enzo?
hoe is de staat van de ophanging, veren schokdempers etcetera?
wellicht kun je voor je eigen veiligheid een kooi erin bouwen
hoe is de staat van de ophanging, veren schokdempers etcetera?
wellicht kun je voor je eigen veiligheid een kooi erin bouwen

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
voor de remmen zou ik bij de volgende keer een maatje grotere schijven nemen. Eventueel met andere klauwen. Stalen remleidingen helpt ook wel wat en kost niet veel geld. Voor het onderstel een schroefsetje kopen van een A-merk, dat verschil is enorm (vind ik) met origineel).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Kim is die corsa van jou? Vervelend kenteken voor sommige mensen.
http://users.telenet.be/kimsonrally/pic ... _2_014.jpg
Is het de bedoeling dat je ook ooit rally gaat rijden met clio, of alleen circuit . (eran dagen)?
http://users.telenet.be/kimsonrally/pic ... _2_014.jpg
Is het de bedoeling dat je ook ooit rally gaat rijden met clio, of alleen circuit . (eran dagen)?
Het interieur is er al uit, ik kan nog enkele dingen verwijderen...J-P-S schreef:is al het interieur er al uit? dus ook echt alle bekleding en hemel enzo?
hoe is de staat van de ophanging, veren schokdempers etcetera?
wellicht kun je voor je eigen veiligheid een kooi erin bouwen
Kooi komt mss nog, zal ervan afhangen of hij het een beetje volhoudt en het de moeite is om de investering te doen.
Groetjes
Nee, dat was een gehuurde wagen... Bij jullie is dat idd mss een uitdagende plaatantoine schreef:Kim is die corsa van jou? Vervelend kenteken voor sommige mensen.
http://users.telenet.be/kimsonrally/pic ... _2_014.jpg
Is het de bedoeling dat je ook ooit rally gaat rijden met clio, of alleen circuit . (eran dagen)?

Het is niet de bedoeling er een rallywagen van te maken, daarvoor is hij niet goed genoeg meer vrees ik... Ik heb er maar 750eur aan gegeven in een redelijke staat...
Groetjes
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
dan lijkt het me geen superbetrouwbare auto voor dat geld, tenminste dan komen er toch wat kwaaltjes naar boven lijkt me. is de distributie vervangen, staat van banden, roest?
Dat verwacht ik ook wel...
Roest aan de achterschermen, distributie net vervangen, banden geen probleem (bandenzaak thuis).
Motor lekt een beetje olie, hij "zweet" aan de dichtingen en de versnellingsbak lekt ook...
Hij heeft in Bitburg 250 km beulwerk overleefd dus zo heel slecht is ie niet
Groetjes
Roest aan de achterschermen, distributie net vervangen, banden geen probleem (bandenzaak thuis).
Motor lekt een beetje olie, hij "zweet" aan de dichtingen en de versnellingsbak lekt ook...
Hij heeft in Bitburg 250 km beulwerk overleefd dus zo heel slecht is ie niet
Groetjes
goed onderstel, goede remmen, kooi erin, interieur eruit en slick's erop
lees anders eens een aantal project topic's door over het bouwen van een circuit auto, daar kan je ook wel wat info vinden denk ik


lees anders eens een aantal project topic's door over het bouwen van een circuit auto, daar kan je ook wel wat info vinden denk ik

R5GTT. Drive it like you stole it
Zo heb ik idd al een aantal ideetjes opgedaan maar ik had graag nog enkele specifieke clio ideeën aangezien het toch nogal speciale wagens zijn (lees moeilijk om aan te werken
)
Groetjes
Groetjes
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
er rijden er een aantal met zelf opgebouwde clio's in de zac
die hebben info genoeg, ze zitten alleen niet op dit forum
dus moet je in maart eens naar een wedstrijd gaan kijken, dan zijn ze er vast wel
die hebben info genoeg, ze zitten alleen niet op dit forum
dus moet je in maart eens naar een wedstrijd gaan kijken, dan zijn ze er vast wel

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Wat bedoel je met "zac"Luco/Alpine-racer schreef:er rijden er een aantal met zelf opgebouwde clio's in de zac
die hebben info genoeg, ze zitten alleen niet op dit forum
dus moet je in maart eens naar een wedstrijd gaan kijken, dan zijn ze er vast wel

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ah bedankt. Ik ben van België daarom dat ik deze competitie niet kende...
Groetjes
Groetjes
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
er zijn er twee of drie die helemaal zelf een clio hebben opgebouwd, waarvan er 1 bij achterberg heeft gewerkt (bekende clio tuner)
die kan heel veel info voor je hebben
ik denk dat de eeste wedstrijd weer op zolder is in 2007
die kan heel veel info voor je hebben

ik denk dat de eeste wedstrijd weer op zolder is in 2007
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ah dat is mss wel eens interessant! De naam achterberg zie ik hier dikwijls terugkomen, was bekend materiaal voor deze wagentjes blijkbaar.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
klopt ja. hij bouwde een van de betere motoren voor de clio cup. hierbij werden alle onderdelen op gelijk gewicht gebracht en paste men een ander motormanagement toe. volgens mij is het blok voor de rest standaard, een dergelijk blok loopt echt veel sneller dan een standaard gechipt blok
de prijs van achterberg wil je denk ik niet weten. het resultaat is super, maarja het kost wel een bom duiten
een blok van hem is te herkennen aan de blauwe kleur zoals op de onderstaande foto's:
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000329.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000290.JPG[/img]
dat een motor na die tijd lekt is wel redelijk normaal. verbruikt hij veel olie of valt dat wel mee? wellicht kun je het hele zaakje een keer uitbouwen als je echt met deze auto blijft rijden. dan kun je het overwegen om het te reviseren en eventueel te laten tunen.
voor vragen met in en uitbouwen van blok en bak mag je altijd vragen
de prijs van achterberg wil je denk ik niet weten. het resultaat is super, maarja het kost wel een bom duiten

een blok van hem is te herkennen aan de blauwe kleur zoals op de onderstaande foto's:
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000329.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000290.JPG[/img]
dat een motor na die tijd lekt is wel redelijk normaal. verbruikt hij veel olie of valt dat wel mee? wellicht kun je het hele zaakje een keer uitbouwen als je echt met deze auto blijft rijden. dan kun je het overwegen om het te reviseren en eventueel te laten tunen.
voor vragen met in en uitbouwen van blok en bak mag je altijd vragen

kok motorsport blok schijnt nog beter te zijn is mij verteld.
kok schijnt de goeroe geweest te zijn op dit gebiedt en achterberg heeft het allemaal nagedaan met name in grote hoeveelheden en commercieel.
is mij verteld door iemand die in een clio cup team gesleuteld heeft vroeger.
kok schijnt de goeroe geweest te zijn op dit gebiedt en achterberg heeft het allemaal nagedaan met name in grote hoeveelheden en commercieel.
is mij verteld door iemand die in een clio cup team gesleuteld heeft vroeger.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
En zoek Bart V is op op dit forum, hij komt waarschijnlijk vanzelf wel een keer langs hier. Zodra het over het circuit gaat is hij er meestal vrij vlot bij. Hij kan ook de adapterplaten voor RS schijven en RS klauwen leveren.
Dingen die ik aan mijn 19 heb gedaan, werkt allemaal ook bij een clio.
- Interieur leegslopen (gratis)
- rolkooi erin (als je wat handige vrienden cq kennisen hebt kost dit nog geen 100 euro...)
- 4 punt gordels
- goede kuipstoelen (de standaard stoelen zijn leuk voor op de weg, voor op het circuit echter veeeel te slap)
- Slicks!!!
- Ferodo DS3000 remblokken (met volgende race 280mm schijven en RS klauwen)
- verlagen (kan heel goedkoop, setje veren voor 50 euro voor voor, voor achter een hele hoop geduld en WD40. En tot 4cm is het nog wel te doen met originele dempers, alhoewel koni geel natuurlijk veeel beter is, maar ook veel duurder.
- negatief camber op de voorwielen (kost je een uurtje werkt om de bovenste gaten van je veerpoten naar binnen toe uit te vijlen. -2,5 gaat probleemloos bij mij, meer wordt lastig, maar andere redden meer negatief. Dit is echt een hele grote verbetering!!
Bart heeft nog plannen om de draagarmen te verbreden zodat je meer spoorbreedte aan de voorkant hebt. Maar in geval van een clio kun je dan beter eerst een 19 subframe monteren, en laat ik er daar nog 1 van hebben met draagarmen en stabi (bij interesse ff PM) En zit zelf met (nog erg vage) ideeen om iets te maken om naast het camber ook het caster in te kunnen stellen.
Dingen die ik aan mijn 19 heb gedaan, werkt allemaal ook bij een clio.
- Interieur leegslopen (gratis)
- rolkooi erin (als je wat handige vrienden cq kennisen hebt kost dit nog geen 100 euro...)
- 4 punt gordels
- goede kuipstoelen (de standaard stoelen zijn leuk voor op de weg, voor op het circuit echter veeeel te slap)
- Slicks!!!
- Ferodo DS3000 remblokken (met volgende race 280mm schijven en RS klauwen)
- verlagen (kan heel goedkoop, setje veren voor 50 euro voor voor, voor achter een hele hoop geduld en WD40. En tot 4cm is het nog wel te doen met originele dempers, alhoewel koni geel natuurlijk veeel beter is, maar ook veel duurder.
- negatief camber op de voorwielen (kost je een uurtje werkt om de bovenste gaten van je veerpoten naar binnen toe uit te vijlen. -2,5 gaat probleemloos bij mij, meer wordt lastig, maar andere redden meer negatief. Dit is echt een hele grote verbetering!!
Bart heeft nog plannen om de draagarmen te verbreden zodat je meer spoorbreedte aan de voorkant hebt. Maar in geval van een clio kun je dan beter eerst een 19 subframe monteren, en laat ik er daar nog 1 van hebben met draagarmen en stabi (bij interesse ff PM) En zit zelf met (nog erg vage) ideeen om iets te maken om naast het camber ook het caster in te kunnen stellen.
zelf een kooi maken krijg je niet goedgekeurd
niet doen dus!
beter een FIA goedgekeurde aanschaffen van SPARCO , OMP , DEVIL.
daar mag je dan zeker mee het circuit op.

niet doen dus!
beter een FIA goedgekeurde aanschaffen van SPARCO , OMP , DEVIL.
daar mag je dan zeker mee het circuit op.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
19 16v draagarmen, stabi stang en andere assen volstaan ook. echter dan moet je je schokbrekers uitvijlen of gewoon een setje goeie passend voor een williams kopen.Bart heeft nog plannen om de draagarmen te verbreden zodat je meer spoorbreedte aan de voorkant hebt. Maar in geval van een clio kun je dan beter eerst een 19 subframe monteren, en laat ik er daar nog 1 van hebben met draagarmen en stabi (bij interesse ff PM) En zit zelf met (nog erg vage) ideeen om iets te maken om naast het camber ook het caster in te kunnen stellen.
maar dit loopt al snel in de kosten op. eerst eens veilig maken die clio

Bart v weet absoluut het meeste hierover. ik vind dit een leuk topic om te volgen, kunnen er af en toe wat plaatjes en berichtjes bij van de vorderingen

-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Voor vrij rijden is dat ook helemaal niet nodig. Als je in een competitie gaat rijden is dat een heel ander verhaal.mark 5t schreef:zelf een kooi maken krijg je niet goedgekeurd![]()
niet doen dus!
beter een FIA goedgekeurde aanschaffen van SPARCO , OMP , DEVIL.
daar mag je dan zeker mee het circuit op.
Je moet het ook niet door de eerste beste jan lul die weet hoe je lasapparaat spelt laten lassen. En ook goed nadenken welk materiaal je gebruikt en hoe je hem in elkaar zet. Ik durf je te verzekeren dat als ik op het circuit over de kop ga dat ik er zo goed als onbeschadigd uit kom. (voor rally is het niet genoeg, maar voor track day's meer dan genoeg)
PAZ is ook een circuit 19 aan het preparen en maakt ook zelf een rolkooi die absoluut veilig is. Heeft er ook foto's van in z'n topic staan.
Maar eerst maar eens zorgen dat je auto veilig is mbt gordels, stoelen, rolkooi en remmen voordat je andere dingen aan gaat pakken.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
waar blijven de plaatjes:P?
zelf een kooi maken ziet leuk uit, maar ik heb ook al andere meningen en feitelijke gevolgen gezien. kooien die echt stukgingen tijdens een crash. ik wil toch echt geen stijgerpijp door me heen hebben tijdens een crash
zelf een kooi maken ziet leuk uit, maar ik heb ook al andere meningen en feitelijke gevolgen gezien. kooien die echt stukgingen tijdens een crash. ik wil toch echt geen stijgerpijp door me heen hebben tijdens een crash

-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Je moet ook inderdaad geen stijgerpijp gebruiken, (naadloos koudgetrokken buis) en hem gewoon opbouwen volgens de KNAF specificaties, waarin ook materiaal staat voorgeschreven.J-P-S schreef:waar blijven de plaatjes:P?
zelf een kooi maken ziet leuk uit, maar ik heb ook al andere meningen en feitelijke gevolgen gezien. kooien die echt stukgingen tijdens een crash. ik wil toch echt geen stijgerpijp door me heen hebben tijdens een crash
Knaf rolkooi specs
En de enige crash die ik heb gezien met een auto die een rolkooi zelf had gemaakt heeft het zeker zijn leven gered. Maar op een of andere manier gaan auto's zonder kooi eerder over de kop. Met circuitdagen nu al zeker een stuk of 5 auto's zonder kooi met de verkeerde kant boven zien liggen. Was trouwens een 19 die aan het eind van het rechte stuk van zolder hard dwars ging, grindbak in happen, en drie keer hard rollen. Bart heeft er een film van, volgens mij heb ik die ook nog. Staat/stond op pc van m'n ouders, waar ik ff niet bij kan. Houden jullie tegoed.
heb dat filmpje ook al gezien, was met rode?? 19 dacht ik. das ook een goed voorbeeld waarom je nooit zonder rolkooi op circuit moet gaan. ofja in elk geval nooit helemaal op de limit rijden
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Inderdaad een rode 19. Die gasten hebben nu een blauwe phase I met 2.0 liter en kw schroefset. En ze rijden nog steeds als dwazen, echt ervan geleerd hebben ze dus niet. Villuummmpje
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Das van Thomas Autotechniek, daar heeft hessel zn 19 gekocht/in onderhoud! 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ach als iemand voor 500 euro zijn leven op het spel wil zetten door er een zelfgemaakte kooi in te zetten moeten ze dat lekker zelf weten.
ik zal het nooit doen
ik zal het nooit doen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Tenslotte zal iemand die lasser van z'n beroep is, de voorgeschreven materialen gebruikt, en ze op de voorgeschreven manier verwerkt een rolkooi met de stevigheid van een pakje boter produceren... Profi, merkkooien zullen wellicht beter zijn, maar dat maakt GOED zelf gemaakte kooien niet gelijk K*T.Luco/Alpine-racer schreef:ach als iemand voor 500 euro zijn leven op het spel wil zetten door er een zelfgemaakte kooi in te zetten moeten ze dat lekker zelf weten.
ik zal het nooit doen
Heb al vaker zo'n discussie met iemand gehad. En vindt het nogal dubbelzinnig als iemand zit te mauwen dat je te beroerd ben om 'even' 500 euro uit te geven voor een kooi met een merkje omdat een andere gelijk dodelijk is, wel op straat met een 5-je rond rijdt. Ik bedoel geef dan ff 10.000 meer uit en koop een auto die niet gelijk je doodskist wordt bij een aanrijding.....