te hoog toerental

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
starlabel

hallo
heb vorige week een clio 1.6 16 v gekocht
rij goed
alleen als je him s'morgens start gaat de toerental naar de 2500 3000 toeren en na paart minutjes is het rond de 700 en zo blijft ie de hele dag dan heb ik de hele dag geen last meer van
naar de dealer gebracht zeggen ze dat ie ergens vals lucht trekt ok zei ik waar dan zeggen ze kan door de spruitstuk of de gasklep of hij noemde nog wat maar ben het al vergeten zo kwaad was ik
zegt ie ja we kunnen alles vervangen en als het goed is is de probleem opgelost ......
als het goed is zo niet kost me dat 600 eries en nog steeds de probleem
dus kom ik hier terecht en hoop dat iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn de auto trekt en loopt goed voor de rest
lang verhaal maar hoop dat iemand iets weet bedankt alvast
Laatst gewijzigd door starlabel op wo 15 nov 2006 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

adem in adem uit, interpunctie :smile:

Waarom ben je zo kwaad dan ?

Zit er geen garantie meer op de auto ?
Maus

Heb je tijdens de proefrit dan niets gemerkt?
starlabel

nee hij was warm
en heb de auto particulier gekocht
kwaad omdat ze niet precies weten wat er aan de hand is 600 is een hoop geld om te gokken toch
Riël
Über-Spammer

Ja, het is belachelijk.

Een lekkage kunnen ze sowieso goed traceren. Luiheid van de dealer (N). Zoek een goede universele garage en ga daar eens vragen.

Overigens geloof ik niet zo in de valse lucht stelling gezien ie bij warme motor wel gewoon goed loopt.
starlabel

Riël schreef:Ja, het is belachelijk.

Een lekkage kunnen ze sowieso goed traceren. Luiheid van de dealer (N). Zoek een goede universele garage en ga daar eens vragen.

Overigens geloof ik niet zo in de valse lucht stelling gezien ie bij warme motor wel gewoon goed loopt.
en zeggen dat als je zo door blijft rijden dat ie kapot gaat de blok dat geloof ik niet aangezien ie echt goed loopt
ik weet niet wat ik er mee moet
gewoon doorrijden denk ik dan maar
Bart V

Zou goed kunnen dat de koelvloeistoftemperatuur (koudestartsensor) niet zo best meer is. Die zorgt er voor dat de motor koud oa verhoogd gaat lopen. Dit is simpel na te meten, en bij een dealer kunnen ze zo zien of dit de oorzaak is.
starlabel

Bart V schreef:Zou goed kunnen dat de koelvloeistoftemperatuur (koudestartsensor) niet zo best meer is. Die zorgt er voor dat de motor koud oa verhoogd gaat lopen. Dit is simpel na te meten, en bij een dealer kunnen ze zo zien of dit de oorzaak is.
er is vorige jaar nieuwe kop op gemonteerd en deze zomer nieuwe dinamo en sindsdien doet ie het zei de vorige eigenaar (heb him gebeld)
maar aangezien hij na een paar minuten (3/4)weer goed stationair loopt heeft ie het zo gelaten
maar als de blok mee kapot kan gaan vind ik het wel jammer is zo fijn auto voor de rest
ghp

Ik weet niet wat er onder de kap van je wagen zit, maar zou het een automatische choke kunnen zijn die zich vergaloppeert?

Het zou me straf verwonderen dat valse lucht aanzuigen voor een hoger toerental kan zorgen.
starlabel

ghp schreef:Ik weet niet wat er onder de kap van je wagen zit, maar zou het een automatische choke kunnen zijn die zich vergaloppeert?

Het zou me straf verwonderen dat valse lucht aanzuigen voor een hoger toerental kan zorgen.
als ie nou de hele tijd zou doen maar dit is echt paar minutjes
ghp

Ja, zo werkt een choke: wanneer de motor koud is.
starlabel

ghp schreef:Ja, zo werkt een choke: wanneer de motor koud is.
ja ok maar niet tot 3000 toeren dacht ik
Riël
Über-Spammer

Als ie zich vergallopeerd wel :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
starlabel

Riël schreef:Als ie zich vergallopeerd wel :p
ok wat moet ik dan doen?>
ghp

Het is moeilijk antwoorden met een mond vol tanden.

Ik heb geen verstand van automatische chokes, maar bij de manuele was er een moertje waarmee het toerental bij geopende (omgekeerd eigenlijk, als je de choke gebruikt sluit je eigenlijk iets) choke kon ingesteld worden.

Er zal hier wel iemand zijn die weet hoe het er onder de motorkap van jouw Clio aan toe gaat, veronderstel ik?
Riël
Über-Spammer

Bart V schreef:Zou goed kunnen dat de koelvloeistoftemperatuur (koudestartsensor) niet zo best meer is. Die zorgt er voor dat de motor koud oa verhoogd gaat lopen. Dit is simpel na te meten, en bij een dealer kunnen ze zo zien of dit de oorzaak is.
Riël schreef: Luiheid van de dealer (N). Zoek een goede universele garage en ga daar eens vragen. Overigens geloof ik niet zo in de valse lucht stelling gezien ie bij warme motor wel gewoon goed loopt.
starlabel

heb de auto na 6 uurtjes weer gestart leek net dat ie wou opstijgen alles deed schudden
paar minutjes later loopt het goed
vaag toch ??
hoop echt dat iemand een oplossing hebt
baal ervan
eeenmaal goed dan blijft het goed
wat moet ik ermee
ghp

Zoeken op het internet naar een oplossing voor je probleem, tiens!

Als je wilt dat iemand anders het doet, bezorg dan wat preciese informatie over je motor. Misschien is je chassisnummer voldoende om de rest te vinden.
starlabel

ghp schreef:Zoeken op het internet naar een oplossing voor je probleem, tiens!

Als je wilt dat iemand anders het doet, bezorg dan wat preciese informatie over je motor. Misschien is je chassisnummer voldoende om de rest te vinden.
is een 1600cc uit 2001 16 v
weet ook niet wat ik meer moet opschrijven
Riël
Über-Spammer

Waar woon je?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
starlabel

Riël schreef:Waar woon je?
nijmegen
0641644909
ghp

starlabel schreef:

De (eerste!!) helft van je chassisnummer, dat vroeg ik toch?? De exacte CC?? Jullie hebben in Nederland toch ook inschrijvingsformulieren?
starlabel

ghp schreef:
starlabel schreef:

De (eerste!!) helft van je chassisnummer, dat vroeg ik toch?? De exacte CC?? Jullie hebben in Nederland toch ook inschrijvingsformulieren?
sorry
vf1cb0t0f23569562

1598 cm3

79 KW
clio 16v
ghp

Ik heb gisteren vergeefs gezocht naar wat technische informatie over de CB0T, maar dat was koekenbak. Voor de R5 was dat een paar maand geleden veel makkelijker.

Weet er iemand wat staan op het net?
starlabel

ghp schreef:Ik heb gisteren vergeefs gezocht naar wat technische informatie over de CB0T, maar dat was koekenbak. Voor de R5 was dat een paar maand geleden veel makkelijker.

Weet er iemand wat staan op het net?
nou ben naar de dealer geweest en ze hadden pas 18 december tijd ervoor
balen
ze zeiden dat ik misschien zelf de stappenmotor kon schoonmaken met remreiniger??
ik weet niet eens waar de stappenmotor is
kan iemand me zeggen waar ik dat kan vinden
bedankt
ghp

Waarschijnlijk een motortje op de gasklep, maar lijkt me een merkwaardige diagnose: hij gaat te ver open en wanneer de motor op temperatuur is werkt hij correct. Bij vervuiling zou je verwachten dat hij niet ver genoeg opengaat en te traag weer dicht. Denk ik ...
starlabel

ghp schreef:Waarschijnlijk een motortje op de gasklep, maar lijkt me een merkwaardige diagnose: hij gaat te ver open en wanneer de motor op temperatuur is werkt hij correct. Bij vervuiling zou je verwachten dat hij niet ver genoeg opengaat en te traag weer dicht. Denk ik ...

wat denk je dan aan?
spruitstuk?
gasklep huis?
stappenmotor?
vind raar dat ze zeggen dat ie valse lucht heeft aangezien hij echt goed loopt als ie warm is
ghp

Uit een andere discussie in dit forum denk ik te kunnen afleiden dat "iets" (het "motormanagement") in jouw wagen het bevel geeft aan de stappenmotor om de gasklep open te zetten, maar dat signaal duurt te lang, Waarom? Een defect of verkeerde instelling in dat motormanagement, of het motorbeheer krijgt foutieve informatie binnen, bijvoorbeeld van het toerental.

Als er maar één plaats is waar het toerental gemeten wordt, en deze informatie dient zowel voor de toerenteller als voor het motorbeheer, dan is het niet dat meettoestelletje dat stuk is, want jouw toerenteller schijnt nog te werken, maar het kan nog altijd zijn dat de correcte informatie het motorbeheer niet bereikt.

Je zou je wagen 's avonds naar een deftige garage moeten brengen, waar ze er 's morgens de meetapparatuur aan koppelen en hem starten. Dan zouden zij toch direct het probleem moeten localiseren. Ik kan hier alleen maar raden.
starlabel

ik heb de auto weg gebracht
hoop het vandaag te horen wat er aan de hand is
laat het wel weten
Haas
Car: Megane RS

als je m maar niet bij bochane hebt gebracht in nijmegen... (N)
starlabel

Haas schreef:als je m maar niet bij bochane hebt gebracht in nijmegen... (N)
nee toch bij igam
starlabel

starlabel schreef:
Haas schreef:als je m maar niet bij bochane hebt gebracht in nijmegen... (N)
nee toch bij igam
nou heb him terug en ze zeggen nog steeds dat het kan zijn dat ze de stappen motor en spruitstuk en gasklephuis eerste willen doen maar de garantie dat dat stuk is geven ze me niet kosten 600 euris dus doe ik het niet denk i kmaar zo
dan maar inruilen
Miekje16V

dan maar inruilen
Neeeeeeeeeee zonde! :wink:
starlabel

Clio lady schreef:
dan maar inruilen
Neeeeeeeeeee zonde! :wink:
kopen (F)
Miekje16V

Nee dank je... ik heb er al 1 :)

Maar je gedachte is herkenbaar hoor... heb er ook al veel gezeik mee gehad en meerdere keren gedacht de 16V te verkopen. Toch ben ik achteraf blij dat ik hem nog steeds heb want het is een enorm gaaf karretje :worship:

Ik hoop voor je dat je een garage/monteur vindt die niet eerst de helft gaat vervangen en dan pas weet wat het nou geweest is... nog even doorzoeken dus lijkt me.

Succes :wink:
Plaats reactie