Hallo,
mijn Supercinq Baccara trekt naar rechts, ik weet niet of dit vlaams is (zijn er nog altijd hollanders die denken dat wij "belgisch" spreken in België?), maar 't komt er op neer: gas geven of in vrijloop, stuur loslaten (eventueel ogen dichtdoen), en de wagen draait naar rechts.
De bandenspanning voor is gelijk, bij het remmen gaat hij ook rechtdoor. Ik ben tamelijk zeker dat er iets mis is met de aandrijving, bij serieus optrekken is er een geklop, bijna een geratel voorin.
Graag een paar gokjes van kenners omtrent de oorzaak.
Stijf wel bedankt,
Gerard
Supercinq Baccara trekt naar rechts
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
klinkt alsof er een veerpootlager vast zit. toplagers worden ze ook wel genoemd.
dat spul wil nog wel eens roesten, terwijl voor sturen het juist soepel hoort te draaien
dat spul wil nog wel eens roesten, terwijl voor sturen het juist soepel hoort te draaien

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Lijkt me niet, Edward. Misschien harde zijwind?...?
Toplager is onwaarschijnlijk, dan zou je wat met het sturen zelf moeten voelen.
Een auto mag bij optrekken best wat naar een kant trekken, maar in vrijloop niet. Hoe strak heb je de rem achter afgesteld? En is de voorrem ook gangbaar? Een kloppend geluid zou op een aandrijfas kunnen wijzen.
Toplager is onwaarschijnlijk, dan zou je wat met het sturen zelf moeten voelen.
Een auto mag bij optrekken best wat naar een kant trekken, maar in vrijloop niet. Hoe strak heb je de rem achter afgesteld? En is de voorrem ook gangbaar? Een kloppend geluid zou op een aandrijfas kunnen wijzen.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik heb vooraan rechts een paar weken terug een nieuwe rollager gestopt (om de naaf).
Maar ik heb gister eigenlijk pas gemerkt dat het wiel rechtsvoor ooit eens een goeie duw moet gehad hebben, zowel uit het rubber als uit de velg is een stukje weg.
Wat wordt eigenlijk verstaan onder het "uitlijnen"?
De remmen achterin zijn pas vernieuwd, remschoenen (patins) en cylinders, op de testbank haalde ik 100 op 100, dus het zou me verwonderen dat de oorzaak daar te vinden is (ze testen voor en achter).
De rollagers achter zal ik vernieuwen zodra ik m'n pers heb.
Maar ik heb gister eigenlijk pas gemerkt dat het wiel rechtsvoor ooit eens een goeie duw moet gehad hebben, zowel uit het rubber als uit de velg is een stukje weg.
Wat wordt eigenlijk verstaan onder het "uitlijnen"?
De remmen achterin zijn pas vernieuwd, remschoenen (patins) en cylinders, op de testbank haalde ik 100 op 100, dus het zou me verwonderen dat de oorzaak daar te vinden is (ze testen voor en achter).
De rollagers achter zal ik vernieuwen zodra ik m'n pers heb.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Uitlijnen houdt in dat ze alle wielstanden instellen volgens de fabrieksspecificaties. Bij een R5 is alleen de mate van toe-/uitspoor instelbaar. Bij andere afwijkingen zal je een draagarm of schokdemper moeten vervangen.
Het lost alleen niet het kloppende geluid op...
Het lost alleen niet het kloppende geluid op...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
geklop duidt op een defekte as, het naar een kant trekken v.e. auto kan diverse oorzaken hebben, soms is het bijna onmogelijk de oorzaak te vinden.
laat de wagen uitlijnen als de as vervangen moet worden en vraag het uitlijnrapport op, kijk of de waarden niet teveel afwijken.
laat de wagen uitlijnen als de as vervangen moet worden en vraag het uitlijnrapport op, kijk of de waarden niet teveel afwijken.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
As vervangen is prima zelf te doen. Zeker als je zelf ook lagers kunt vervangen.
peptalk 
Enig advies over het bepalen welke kant aan vervanging toe is? Naar m'n gevoel is het de rechtse: het rechterwiel heeft een klap gekregen, het rechter rollager was wijlen, hij trekt naar rechts (dus de linkse aandrijving is beter, of het rechtterwiel draait moeilijker rond). Maar zelfs een ervaren rollagervervanger kan zich vergissen.

Enig advies over het bepalen welke kant aan vervanging toe is? Naar m'n gevoel is het de rechtse: het rechterwiel heeft een klap gekregen, het rechter rollager was wijlen, hij trekt naar rechts (dus de linkse aandrijving is beter, of het rechtterwiel draait moeilijker rond). Maar zelfs een ervaren rollagervervanger kan zich vergissen.
Vandaag was m'n persje van Vynckier toegekomen. Kon ik dat bromlagertje achter links vervangen. Met 20 ton drukkracht hoef je je dus echt niet in te spannen, wel veel pompen, maar zo is het een fluitje van een cent om het ouwe eruit, en het nieuwe er in te persen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ghp schreef:peptalk

Rechter kant lijkt mij de boosdoener. Maar met uitlijnen bekijken ze alles. Fuseestuk kan ook krom zijn.
20 tons pers? Ik gebruik altijd een 300 tons.

Even vertellen hoe dit afgelopen is.
Uitlijnen bracht een negatieve camber aan het licht vooraan links. Een "magic camber" bout geplaatst en opnieuw laten uitlijnen.
Het naar rechts trekken was nog niet verholpen.
Banden en velgen vervangen door andere, en wat de banden betreft, zo goed als nieuwe.
Nu gaat hij rechtdoor, geen enkele afwijking meer. Ook is het een heel stuk plezanter rijden bij regenweer, en je voelt je een stuk veiliger in de bochten.
Uitlijnen bracht een negatieve camber aan het licht vooraan links. Een "magic camber" bout geplaatst en opnieuw laten uitlijnen.
Het naar rechts trekken was nog niet verholpen.
Banden en velgen vervangen door andere, en wat de banden betreft, zo goed als nieuwe.
Nu gaat hij rechtdoor, geen enkele afwijking meer. Ook is het een heel stuk plezanter rijden bij regenweer, en je voelt je een stuk veiliger in de bochten.