(Clio 16v) Stabilisatorstangrubbers vervangen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Vos

Ik wilde de stabilisatorstangrubbers voor mijn clio vandaag vervangen.... "wilde" omdat ik ze er met geen mogelijkheid opkrijg... de buitenste rubbers zijn geen probleem (bouten) die onder de auto zitten zijn echter wel een probleem ik krijg namelijk de klem niet tot waar hij hoort zodat ik de bout erdoor kan drukken.... de nieuwe rubbers hebben precies hetzelfde nummer als de oude... ik krijg het alleen niet voor elkaar (U) iemand nog tips.... zelfs de oude krijg ik er niet om en moet maandag wel werken :p

TIPS....... :~
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik weet dat er ergens op het forum foto's staan van iemand. Alleen waar? Ik heb het ook met 2 man gedaan, zeker omdat je eigenlijk 2 handen tekort komt.
canonballman

Is een kutklus ja.

Zorg dat je 2 waterpomptangen hebt (of evt. een grote waterpomptang, 30 cm lang (loodgieter)), en evt. een extra paar handen.

Met de ene tang de beugel naar het subframe halen, en vervolgens met de andere wptang (die je wat strakker zet) het beugeltje nog verder naar de goede plek brengen.
Tom
Moderator
Car: MB

haha, je bent geen doorzetter volgens mij :wink: . Het is idd erg lastig. Ik heb het gedaan met een griptang. Net zo lang die tang positioneren (of eventueel twee) totdat je het punt hebt bereikt waarop en de bout er doorheen én de gaten uitlijnen. soms pakt de bout grip op het deel van het subframe. Je draait hem dan een paar slagen zodat je dan de moer er netjes op kunt draaien om alles goed vast te zetten. succes, met wat geduld moet het lukken (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos

Tom schreef:haha, je bent geen doorzetter volgens mij :wink: . Het is idd erg lastig. Ik heb het gedaan met een griptang. Net zo lang die tang positioneren (of eventueel twee) totdat je het punt hebt bereikt waarop en de bout er doorheen én de gaten uitlijnen. soms pakt de bout grip op het deel van het subframe. Je draait hem dan een paar slagen zodat je dan de moer er netjes op kunt draaien om alles goed vast te zetten. succes, met wat geduld moet het lukken (Y)
ik had ook niet het goede gereedschap echt vanalles geprobeerd maar het gleed eraf en viel die stang er weer af.... :gun: maar een doorzetter ben ik echt wel :~ morgenvroeg eerst even goed gereedschap scoren en dan morgenmiddag ff knallen om alles te vergeten :~
Tom
Moderator

er stond ook een :wink: . Maar het valt idd vies tegen. als je de keus hebt op een brug zetten. Ik heb eens gedaan op straat op steuntjes maar daar wordt je niet vrolijk van...........
Christian

ja ik heb ze bij mij met een lijm tang naar elkaar geknepen en toen kon ik nog net de bout er door heen doen
mdmx

heerlijk he, zeker onder de auto.
Ik heb even een boor schuin in het gat gedrukt (beugel), waardoor de bout al in het subframe draait, terwijl de beugel nog vrijwel ontspannen is.
Daarna een kwestie van ratelen...
MarcoG
Contacteer:

Jonge jonge...kijk:

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... pijltj.jpg[/img]

De precieze volgorde van frutsen weet ik niet meer, maar je kunt wel zoŽn gruwelgriptang lenen van iemand en dat hele ding samenpersen. Vervolgens neemt iemand een kleinere waterpomptang en knijpt em terplaatse van die groene pijltjes vast. Griptang eraf en moertje vastdraaien. Weet het niet meer zeker echter.

Was wel zenuwachtig om met mijn handen aan dat moertje te gaan draaien want als de tang losschoot verdwijnen een aantal vingerkootjes in de prullenbak. :p
Vos

@ marco: hij stond al op bokken en kon hem dus niet meer verplaatsen en zo'n tang kon er net niet recht onder :( :lol:

maar het zit eronder.... en ik doe het lekker nooit meer zelf :lol: volgende x op naar de beun :lol: :~
MarcoG
Contacteer:

Ja dat klopt. Met die tang werkt alleen op een brug. Goed dat het eronder zit. :) Ik zou het wel nog een keer zelf doen. :beer:
Tom
Moderator

volgende keer weer gewoon zelf doen! Mooi dat het is gelukt (Y)
Johan_16v
Contacteer:

hoe kan je merken dat ze aan vervanging toezijn?
Christian

renco ben je toch gewoon een lui draak he als je iets meer kracht moet zette stop je der gelijk weer mee :lol:
Vos

iets kracht..... man ik lag superkrampachtig onder die auto echt moeilijk kracht zetten....

armpjedrukken :lol: :beer:
Vos

Johan_16v schreef:hoe kan je merken dat ze aan vervanging toezijn?
alles begint te klapperen als je over klinkers rijd |: de auto vangt dus de klappen op.....
MarcoG
Contacteer:

Ik weet nog dat we om de waterpomptang (grijpt bij groene pijl) een stuk sleeptouw omheen hebben gedraaid en die andere persoon voor de zekerheid nog de tang zo stevig mogelijk vastkneep. Die griptang moest daarna nl. weg anders krijg je de bout er niet in....was ff spannend. En aan de achterkant dan dat moertje erop klootviolen. (Y)
Plaats reactie