ACT: Rijtechnieken en voertuigbeheersing

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een topic waar iedereen wat kwijt kan over zijn/haar rijtechnieken. Dus Remtechniek, stuurtechniek, bochtentechniek, kijktechniek, schakeltechniek etc. Voertuigbeheersing op droog en nat wegdek, onderstuur/overstuur opwekken en/of corrigeren, driften, left-foot-braking, handelen in onverwachtte slipsituaties etc. Velen hier rijden met een sportieve en snelle auto, maar wordt er ook optimaal én verantwoord mee gereden??
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Om zelf maar de aftrap te nemen. Wie gebruikt hier wel eens de heel-and-toe techniek, en kan dit ook in een Renault 5/clio/19? Ik geef toe dat dit niet echt nodig is voor de straat, maar kan me voorstellen dat een aantal circuitrijders, of fanatieke bestuurders het wel doen. Ik krijg het namelijk amper voorelkaar in de clio, evenals mijn megane, omdat de pedalen gewoon niet gunstig staan hiervoor. In vele andere auto's lukt het veel beter, doordat het gas en rempedaal op gelijke hoogte staan, en de vorm wat beter is. Heeft iemand hier wel eens over nagedacht, en daar een oplossing voor gevonden in de vorm van een setje pedalen waarmee het wel lukt? Vermeld er ook even je schoenmaat bij :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

schoenmaat 45 :)

in de witte waar ik de racecursus mee heb gerden kon het niet.
tijdens theorie hebben ze het behandeld, en ik natuurlijk weer, nou dat gaat niet hoor met deze vijf.
de instructeur, gaat met elke auto :) :)
dus de baan weer op en proberen, toen moest de instructeur het in de witte voor doen.
het gaat niet zei die, ik heb niks gezegd, alleen gelachen.

met de racevijf gaat het wel, maar ik vind het een kuttechniek en met de sequentiele bak heb je het ook niet nodig, omdat het niks brengt.

verder denk ik dat het voor iedereen verstandig zou zijn een slipcursus te volgen, het is leuk en ik vond het leerzaam.

een racecursus is ook best leerzaam, maar ik merk aan mezelf dat veel rijden op het circuit het beste is om aan te leren en te voelen wat een auto doet.
valt soms best nog erg tegen.
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 20 sep 2006 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep een vriend van me die er erg beoefend in is, die vond dat mijn GT daar uitstekend geschikt voor was. Bij een GT zit het gaspedaal ook een beetje om het rempedaal heen, dus hoef je je voet niet eens zo scheef te houden. Maja als je van die aftermarket sparco pedaalrommel neemt heb je da niet meer.

Ikzelf schakel wel veel terug met tussengas, zeker als je RWD rijd is dat wel extra handig omdat ie anders nogal snel last krijgt van shiftlock.
Verder gebruik ik de rem ook wel eens om de bocht in te zetten met een drift. Met de 5 nooit echt geprobeerd op het circuit, op straat deed ik het nog wel es. (shhht).
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

voor de nitwitten, wat is heel and toe techniek?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dat is met je voorvoet remmen voor de bocht, en tegelijkertijd met je hiel tussengas geven om terug te schakelen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

doe'k redelijk dikwijls, op de straat. behalve met m'n pa z'n astra.. dat gaat vrijwel niet.


schokt minder bij het op de motor remmen ook :)
Bad Mastard
Berichten: 120
Lid geworden op: di 4 okt 2005 11:45
Locatie: Nederland

Ik heb tijdens mijn rijlessen een slipcursus gedaan, dit kan ik iedereen aanraden. het is leuk en erg leerzaam, zo leer je om te gaan met situaties die niet ondenkbaar zijn zoals: het in de berm komen met 2 wielen, uitwijken en remmen bij glad wegdek, je rijd dan ook in 2 type auto's, 1 met en 1 zonder ABS enz. enz...
en het was ook gewoon lagge om die ragbak escort 360's te laten draaien op de gladde ondergrond :worship:
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wij gaan met de zaak in oktober bij slotemaker een slipcursus doen
lijkt me wel erg leerzaam ;)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Slipcursussen zouden verplicht moeten worden bij het rijbewijs B (Y)
Lionheart
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 23 jan 2006 21:52
Locatie: Doesburg
Contacteer:

dennisvr schreef:Wij gaan met de zaak in oktober bij slotemaker een slipcursus doen
lijkt me wel erg leerzaam ;)
Zowel leerzaam als leuk (Y)
Heb er 2 gedaan, erg goede herinneringen aan :D
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Ik heb een tijdje terug een experience dag op valkenswaard.
Dat is een soort combi van fun en leren.
en fantastisch instrument voor teambuilding en bevordering van teamspirit. De onderhoudende en educatieve instructie heeft als hoofdthema: Veiligheid in combinatie met een sportieve en ontspannende competitie. Het Eurocircuit stelt graag, in overleg met u, een programma op maat samen voor groepen vanaf 10 personen.
http://www.eurocircuit.nl/eurocircuit/incentives.html

Dat is me eigenlijk zo goed bevallen dat ik 4 november ga ik voor het vervolg. Ik kan het iig aanraden
blij dat ik glij

Met onze achterwiel aangedreven auto's ga je leren driften en gecontroleerd dwars gaan op de gaafste "Off road " locatie van Nederland: het Eurocircuit in Valkenswaard.
Onder deskundige begeleiding van de instructeurs van Defensive Driving leer je de bochten volledig dwars en driftend, vol tegenstuur te nemen. Door je zijruit naar voren kijken terwijl je beheerst de auto over zijn wielen laten GLIJDEN
http://www.eurocircuit.nl/popup/p_blijdatikglij.html (Y)
Lionheart
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 23 jan 2006 21:52
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Dat ziet er erg leuk uit :worship:
Die RST flink de sporen geven lijkt me niet vervelend :D
Plaats reactie