Ik wil mijn distributie riem en eventueel mijn spanrol preventief vervangen. De motor heeft 210000 km gelopen zijn er nog meer onderdelen welke ik prevenief vervangen moet, en hoe kan ik het beste te werk gaan. En ben ik ook speciaal gereedschap nodig. Ik kan nergens een vraagbaak of iets dergelijks van deze auto vinden.
dren
distributieriem vervangen laguna 1999 16 klepper
vraagbaak is er wel te krijgen denk ik: check bol.com
spanrollen altijd vervangen bij vervangen van distr riem. Eventueel waterpomp meenemen, gezien de km stand en de multieriem en loop/spanrollen daarvan.
spanrollen altijd vervangen bij vervangen van distr riem. Eventueel waterpomp meenemen, gezien de km stand en de multieriem en loop/spanrollen daarvan.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:52
even registreren op http://www.vraagbaak.nl misschien heb je daar wat aan
Pas op met zelf d-snaar vervangen. speciaal gereedschap nodig om alles te blokkeren.
Als het een 1.6 16v is, zit er een krukas poelie op zonder spie. handige franse constructie
als je dan die bout los draait is de hele zooi van slag en wens ik je succes met op tijd zetten. is dus niet verstandig om zelf te doen.
Of je moet geld investeren in dat gereedschap.
Als het een 1.6 16v is, zit er een krukas poelie op zonder spie. handige franse constructie

als je dan die bout los draait is de hele zooi van slag en wens ik je succes met op tijd zetten. is dus niet verstandig om zelf te doen.
Of je moet geld investeren in dat gereedschap.
Hallo Siem
bedankt voor je reactie,
alleen als je de distributie riem gaat vervangen hoef je het krukastandwiel toch niet los te draaien. Je moet dan alleen toch maar de spanrol ontspannen en evt te vervangen. Met het krukas tandwiel kan dan toch in principe niets mis mee gaan.
gr dren
bedankt voor je reactie,
alleen als je de distributie riem gaat vervangen hoef je het krukastandwiel toch niet los te draaien. Je moet dan alleen toch maar de spanrol ontspannen en evt te vervangen. Met het krukas tandwiel kan dan toch in principe niets mis mee gaan.
gr dren
uh..de spanrol losdraaien in een willekeurige positie, levert geen groot feest op!!!
bedenk wel dat de boel altijd onder spanning staat, dus de motor stilzetten en de riem ontspannen, dan ben je je nokkenastiming al kwijt!!!!
je moet wel degelijk de boel boven en onder blokkeren(krukas en nokkenassen) voor je ook maar iets met de riem doet...
bedenk wel dat de boel altijd onder spanning staat, dus de motor stilzetten en de riem ontspannen, dan ben je je nokkenastiming al kwijt!!!!
je moet wel degelijk de boel boven en onder blokkeren(krukas en nokkenassen) voor je ook maar iets met de riem doet...
denk dat hij het krukastandwiel van de riem bedoeld. Die kun je laten zitten, maar de poelie van de multiriem moet eraf idd...
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
nee haas de distributie polies hebben een opstaande rand !
fleetwood en siem zijn net zo als ik mannen uit de praktijk
dus ze weten wel wat ze zeggen
fleetwood en siem zijn net zo als ik mannen uit de praktijk
dus ze weten wel wat ze zeggen
ja, net of ik alleen plaatjes zit te kijken...Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:nee haas de distributie polies hebben een opstaande rand !
fleetwood en siem zijn net zo als ik mannen uit de praktijk
dus ze weten wel wat ze zeggen

als je de spanrol loshebt en eraf haalt,krijg je die riem daar echt wel overheen hoor.. Bovendien kan die poelie er maar op 1 manier op,toch?

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
merktekens heeft hij boven niet
je hebt wel een sleuf in de nokkenassen waar je hem in borgt
dus kleppendeksel eraf en borgen die hap
je hebt wel een sleuf in de nokkenassen waar je hem in borgt
dus kleppendeksel eraf en borgen die hap
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
en haal je de snaar los verdraaid er 1 nokkenas
zitten dopjes in de achterkant van de kop. haal je die eraf zie je sleuven in de nokkenassen. goed opletten dat ze echt op tijd staan. zijn mensen die ook het borggereedschap er opz'n kop in krijgen.
Krukas blokkeren
daarna pas poelie van de multisnaar losmaken.
Maak je eerst die poelie los voor je borgt, heb je grote kans dat de boel van slag is en dan wordt het puzzelen.
speciaal gereedschap bijna onmisbaar
Krukas blokkeren
daarna pas poelie van de multisnaar losmaken.
Maak je eerst die poelie los voor je borgt, heb je grote kans dat de boel van slag is en dan wordt het puzzelen.
speciaal gereedschap bijna onmisbaar
Voor je ook maar iets los haalt moet je eerst alles op tijd zetten en aftekenen!! (doe ik altijd met typex) Dan heb je altijd een referentie waar je op terug kan vallen. De merktekens gelden alleen als indicatie. Uiteraard moet je wel alles exact op tijd zetten/blokkeren.
Als je dit nog nooit gedaan hebt, of er weinig ervaring mee hebt zou ik er wel mee uitkijken. Dure hobby als je je vergist met de timing of de snaarspanning.
Als je dit nog nooit gedaan hebt, of er weinig ervaring mee hebt zou ik er wel mee uitkijken. Dure hobby als je je vergist met de timing of de snaarspanning.