Hallo,
Ik heb een renault 5 gts uit 1988.
Gister keek ik het pijl van de vloeistoffen na, tot mijn grote verbazing was mijn koelvloeistoftankje leeg.
Die heb ik toen bijgevuld. Kijk ik vanochtend nog even naar het koelvloeistof-pijl en deze was erg gezakt (nog een klein laagje in het tankje). Ik vond 2 kleine vochtige plekken op de grond, vrijwel direct onder de radiator.
Nu heb ik geprobeerd de radiator eruit te halen maar die zit natuurlijk vast met slangen (doh), kan ik deze zomaar loshalen of moet ik de radiator eerst laten leeglopen (zoja, hoe?).
Dit is mijn eerste autotje en ik heb nauwelijks ervaring met sleutelen aan auto's, tevens weet ik niet of ik nu op de goede plek aan het zoeken ben om dit probleem op te lossen.
Kan iemand mij helpen?
Tibor
Koelvloeistof probleem
Je zult effe de onderste slang van de radiateur af moeten halen en zo het systeem leeg laten lopen. Daarna kun je de radiator helemaal loskoppelen en eruit halen. Dikke kans dat deze lekt, maar check dat wel even goed! Het kan ook een slang zijn die uitgedroogd is of zo.
-
- Moderator
- Car: MB
als je de onderste slang van de radiateur los maakt dan loopt het systeem leeg. Vervolgens rad. bekijken en doorspoelen en indien hij lekt laten maken of een nieuwe kopen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ja kan ook langs een radiateuren bedryf of goede garage ryden en het koelsysteem op druk laten zetten als je een lek hebt komt die dan meteen te voorschyn . en weet je ook waar het lek zit of het moet de koppakking zyn .
kyk eens naar je olie op je peilstok ztiten daar druppels water op heb je een lekke koppakking.
kyk eens naar je olie op je peilstok ztiten daar druppels water op heb je een lekke koppakking.
Bedankt voor het snelle antwoorden!
Ik heb gekeken of ik de onderste slang van mijn radiator af kon halen. Maar die zit met een vaag klemmetje vast. Er zitten 2 'pinnetjes' aan die je naar mijn inzien naar elkaar toe moet drukken. Nou heb ik wel iets aan kracht in mn hand, maar ik krijg er nauwelijks beweging in. Hoe doen jullie dat altijd?
Ben gistermiddag nog even naar een garage geweest waar ik wel eens kleine klusjes laat doen die ik niet zelf kan. En die hebben nog even gekeken. Volgens hem zou het lek ergens in de slangen moeten zitten. Toen heb ik op zijn advies wat water in de koelvloeistof tank gedaan en alles laten 'warmlopen'. De leidingen ontlucht en gekeken of ik ergens een lek zag. Niets gevonden
ook nergens een plasje te bekennen.
Dalijk nog maar even kijken of het droog onder de auto is en hoe het zit met het vloeistofpijl.
@oldskool
Daar heb ik al naar gekeken, dat is het gelukkig niet
Bedankt voor de tips, ik hou jullie op de hoogte.
Tibor
Ik heb gekeken of ik de onderste slang van mijn radiator af kon halen. Maar die zit met een vaag klemmetje vast. Er zitten 2 'pinnetjes' aan die je naar mijn inzien naar elkaar toe moet drukken. Nou heb ik wel iets aan kracht in mn hand, maar ik krijg er nauwelijks beweging in. Hoe doen jullie dat altijd?
Ben gistermiddag nog even naar een garage geweest waar ik wel eens kleine klusjes laat doen die ik niet zelf kan. En die hebben nog even gekeken. Volgens hem zou het lek ergens in de slangen moeten zitten. Toen heb ik op zijn advies wat water in de koelvloeistof tank gedaan en alles laten 'warmlopen'. De leidingen ontlucht en gekeken of ik ergens een lek zag. Niets gevonden

Dalijk nog maar even kijken of het droog onder de auto is en hoe het zit met het vloeistofpijl.
@oldskool
Daar heb ik al naar gekeken, dat is het gelukkig niet

Bedankt voor de tips, ik hou jullie op de hoogte.
Tibor
Ik zou effe bij een garage druk op het systeem laten zetten dmv een pompje. Dan kun je zo zien waar hij lekt. Bij gewoon warmlopen komt er relatief weinig druk op het systeem te staan en kan het zijn dat de lekkage niet aan het licht komt.
-
- Moderator
voor die klemmetjes heb je speciale tangen. Echter lukt het ook met een gewone waterpomp tang. Geen probleem. Ik zou toch het hele zooitje een los halen zodat je de slangen en de rad. goed kunt bekijken. Aangezien er nu veel water in zit zal je toch moeten verversen
Ik had zelf die klammetjes vervangen voor slangenklemmen. Vond ik toch makkelijker dan elke keer met een tang die klemmen eraf miepen
zijn idd speciale klemmen voor, enkel zijn ze in een renault garage te gierig voor en maken bij die dingen los met een mussebektang (of hoe je het ook noemen wilt)Tom schreef:voor die klemmetjes heb je speciale tangen. Echter lukt het ook met een gewone waterpomp tang. Geen probleem. Ik zou toch het hele zooitje een los halen zodat je de slangen en de rad. goed kunt bekijken. Aangezien er nu veel water in zit zal je toch moeten verversen
ik vervang ze ook altijd door gewone slangenklemmen die andere zijn echt kl*%e dingen~thijs~ schreef:Ik had zelf die klammetjes vervangen voor slangenklemmen. Vond ik toch makkelijker dan elke keer met een tang die klemmen eraf miepen

R5GTT. Drive it like you stole it
@ antoine
Ik heb de auto nu zo'n 4 maanden en heb in die tijd nooit last gehad van een oververhitte motor.
Waar haal ik van die slangklemmetjes? Heb ze namelijk nog nooit zien hangen in de bouwmarkt (of ik kijk met mijn neus
)
Maar nu heb ik nog een volgend probleem.
Van de week ben ik zo stom geweest om de handrem er voor de helft op te laten staan. Daar heb ik toen ongeveer 2 km mee gereden en toen kwam ik erachter (goh wat ruik ik nou). Handrem eraf, nou niks aan de hand. Tot het volgende stoplicht, daar moest ik dus voor remmen. Maar ik kreeg geen tegendruk van de rempedaal en moest 3x 'pompen' om wat tegendruk te krijgen en dus te remmen. Toen ben ik naar huis gereden met deze remmen en de volgende ochtend nog eens geprobeerd en toen remde hij wel zoals het hoorde. Maar bij het remmen hoorde ik een geluid bij mijn rechter achterwiel (trommelrem). Nou denk ik dat ik mijn remschoen kapot gereden heb. Ik heb geprobeerd mijn achterwiel eraf te halen maar ik krijg met geen mogelijkheid los. De bouten zitten erg vast, heb er al siliconenspray overheen gedaan om het geheel een beetje te 'smeren' maar dan alsnog, muurvast
. Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan doen?
Ik heb de auto nu zo'n 4 maanden en heb in die tijd nooit last gehad van een oververhitte motor.
Waar haal ik van die slangklemmetjes? Heb ze namelijk nog nooit zien hangen in de bouwmarkt (of ik kijk met mijn neus

Maar nu heb ik nog een volgend probleem.
Van de week ben ik zo stom geweest om de handrem er voor de helft op te laten staan. Daar heb ik toen ongeveer 2 km mee gereden en toen kwam ik erachter (goh wat ruik ik nou). Handrem eraf, nou niks aan de hand. Tot het volgende stoplicht, daar moest ik dus voor remmen. Maar ik kreeg geen tegendruk van de rempedaal en moest 3x 'pompen' om wat tegendruk te krijgen en dus te remmen. Toen ben ik naar huis gereden met deze remmen en de volgende ochtend nog eens geprobeerd en toen remde hij wel zoals het hoorde. Maar bij het remmen hoorde ik een geluid bij mijn rechter achterwiel (trommelrem). Nou denk ik dat ik mijn remschoen kapot gereden heb. Ik heb geprobeerd mijn achterwiel eraf te halen maar ik krijg met geen mogelijkheid los. De bouten zitten erg vast, heb er al siliconenspray overheen gedaan om het geheel een beetje te 'smeren' maar dan alsnog, muurvast

je remvloeistof zal waarschijnlijk te warm geworden zijn en er zitten / zaten damp/luchtbellen in. beste kun je dus effe je remvloeistof verversen en systeem ontluchten. kruissleutel op je wiel en een lange buis erop draai je ze zo los.
Ja waarschijnlijk kijk je met je neus
je kan ze ook bij de Brezan o.i.d. halen
Ik heb op het forum even gezocht naar hoe ik mijn remmen precies moet ontluchten maar ik kom er niet zo goed uit. Waar zitten die ventieltjes op de achterste trommelremmen? Ik heb daar wel iets van ventieltjes zien zitten, een van de ventieltjes heeft geen dopje meer en zo te zien komt daar ook niks uitlopen. Zijn dit wel of niet de ontluchtingsventieltjes? Trouwens wat kost zo'n busje remvloeistof ongeveer?paz-maniac schreef:je remvloeistof zal waarschijnlijk te warm geworden zijn en er zitten / zaten damp/luchtbellen in. beste kun je dus effe je remvloeistof verversen en systeem ontluchten. kruissleutel op je wiel en een lange buis erop draai je ze zo los.
Remvloeistof kost paar euro, nog geen tientje. Wat je ziet zijn idd de ventieltjes, maar als je trommel geluid maakt is t niet helemaal pluis.
die dingen die je hebt zien zitten zijn idd de ontluchtings nippels. en ze hebben niet altijd een dopje. ontluchten gaat het beste met zen 2en. als je ze open zet en er staat druk op loopt/spuit het er wel uit. busje remvloeistof van een liter heb je wel voor 10 euro
Is het eenvoudig om de trommelrem open te maken? Niet dat alle onderdelen eruit springen als de trommel opengemaakt word?
En als het ontluchtingsventieltje geen dopje heeft, hoe zet ik ze dan open? Dan staan ze toch al open?
ps. Alvast bedankt voor de hulp zover, hier heb ik wat aan
En als het ontluchtingsventieltje geen dopje heeft, hoe zet ik ze dan open? Dan staan ze toch al open?
ps. Alvast bedankt voor de hulp zover, hier heb ik wat aan

die zet je open door er een sleutelje op te zeten en open te draaien, spuit ze wel eerst effe in met kruipolie, je draait ze snel af. trommel kan je er zo afhalen zonder dat alles om je oren vliegt 

Je moet m een slagje open draaien dan komt de vloeistof er uit.
De trommel demonteer je door het wiel eraf te halen en de middelste bout los te draaien. Hij wil nogal eens klemmen op de blokjes, dus een dikke schroevedraaier en een hamer om m eraf te trekken wil wel eens fijn gereedschap zijn. Vaak genoeg op de zijkant meppen
Je kan eigenlijk niets slopen binnen in.
Ohja, de handrem niet vergeten eraf te halen anders kun je lang trekken
Over het ontluchten, als je dit gaat doen met 2 mensen doe het als volgt:
Draai eerst de nippel een keer open en dicht, zodat ie gangbaar is. Zet het sleuteltje erop en wanneer de nippel dicht staat (hij hoeft niet aangedraaid, gewoon dat ie net weer 'vast' is) laat je iemand anders op de rem trappen, een paar keer pompen zodat ie flink druk heeft. Hij moet de rem vast houden, en terwijl hij de rem in blijft houden draai je de nippel open en meteen weer dicht, liefst voordat de rempedaal de grond raakt, want het rempedaal zakt zodra je de nippel open draait.
Wanneer je hem weer dicht hebt, pompt de andere er weer druk op, jij draait m open, weer dicht, hij weer pompen etc etc. Een goede coordinatie is wel fijn haha dan gaat t van
POMP POMP POMP POMP **JA!!** - open - dicht **JA!!** POMP POMP POMP POMP **JA!!** -open - dicht - **JA!!** snappie
Waar je dan ook op moet letten is dat je het vaatje niet leegpompt! Wanneer het niveau laag is, vul hem dan bij met nieuwe remvloeistof. Als je het verversen/ontluchten zo lang blijft herhalen totdat er geen bruine maar weer mooi gele vloeistof uit komt , en geen lucht, is t goed.
Dan kun je meteen ook even de andere remmen doen op de zelfde manier
. Heb je meteen nieuwe vloeistof. Blijf wel op het niveau letten in het vaatje want als ie lucht pakt kun je weer helemaal doorpompen 
Trouwens, voor complete verversing heb je echt geen liter nodig, een halve liter is zeer zeker voldoende, kun je nog wat verknoeien
De trommel demonteer je door het wiel eraf te halen en de middelste bout los te draaien. Hij wil nogal eens klemmen op de blokjes, dus een dikke schroevedraaier en een hamer om m eraf te trekken wil wel eens fijn gereedschap zijn. Vaak genoeg op de zijkant meppen

Ohja, de handrem niet vergeten eraf te halen anders kun je lang trekken

Over het ontluchten, als je dit gaat doen met 2 mensen doe het als volgt:
Draai eerst de nippel een keer open en dicht, zodat ie gangbaar is. Zet het sleuteltje erop en wanneer de nippel dicht staat (hij hoeft niet aangedraaid, gewoon dat ie net weer 'vast' is) laat je iemand anders op de rem trappen, een paar keer pompen zodat ie flink druk heeft. Hij moet de rem vast houden, en terwijl hij de rem in blijft houden draai je de nippel open en meteen weer dicht, liefst voordat de rempedaal de grond raakt, want het rempedaal zakt zodra je de nippel open draait.
Wanneer je hem weer dicht hebt, pompt de andere er weer druk op, jij draait m open, weer dicht, hij weer pompen etc etc. Een goede coordinatie is wel fijn haha dan gaat t van
POMP POMP POMP POMP **JA!!** - open - dicht **JA!!** POMP POMP POMP POMP **JA!!** -open - dicht - **JA!!** snappie

Waar je dan ook op moet letten is dat je het vaatje niet leegpompt! Wanneer het niveau laag is, vul hem dan bij met nieuwe remvloeistof. Als je het verversen/ontluchten zo lang blijft herhalen totdat er geen bruine maar weer mooi gele vloeistof uit komt , en geen lucht, is t goed.
Dan kun je meteen ook even de andere remmen doen op de zelfde manier

Trouwens, voor complete verversing heb je echt geen liter nodig, een halve liter is zeer zeker voldoende, kun je nog wat verknoeien

-
- Moderator
doe even een stukje (20cm ofzo) doorzichtige flexibele slang over de nippel. Zo kun je goed zien of de stroom luchtvrij is. Vang de vloeistof ook op als het kan is nogal agressief spul. Die slang haal je bijv. bij de automaterialenzaak. Gewoon een paar meter ruitensproeierleiding kopen, kost een paar euro en heb je voor jaren meeeeeeeeer dan genoeg
Is agressief voor de lak en niet gezond op je huid, maar verder is t 100% biologisch afbreekbaar 

Het probleem met de remmen is boven.
Na het remsysteem te hebben ontlucht bleef het probleem. Dus ik vanochtend naar kwik fit. Bellen ze net dat de remcilinder van een van mijn trommelremmen zo lek is als een zeef. Die moeten we dus laten vervangen.
Het geintje gaat me 260 euro kosten voor 2 remcilinders en 2 remblokjes achter
ze schijnen deze enkel in sets te verkopen... Misschien is dit niet de meest goedkope oplossing maarja het moet maar 
Wat betreft de koeling; nadat ik water in mijn reservoir gegooit heb is het pijl niet gezakt. Heel raar, ik zie ook geen vochtige plekken op de grond liggen ed. Snap er even niks van
Jongens bedankt voor de tips!
Na het remsysteem te hebben ontlucht bleef het probleem. Dus ik vanochtend naar kwik fit. Bellen ze net dat de remcilinder van een van mijn trommelremmen zo lek is als een zeef. Die moeten we dus laten vervangen.
Het geintje gaat me 260 euro kosten voor 2 remcilinders en 2 remblokjes achter

Wat betreft de koeling; nadat ik water in mijn reservoir gegooit heb is het pijl niet gezakt. Heel raar, ik zie ook geen vochtige plekken op de grond liggen ed. Snap er even niks van

Jongens bedankt voor de tips!
over je remmen, bij de brezan nieuwe cilindertjes halen en erop zetten. Kost het je nog maar hooguit een eurootje of 50,- is makkelijk zelf te doen
zit er onder een gts een remdrukverdeler? Kan ook zijn dat die in de cilinders zitten...
Ook bij de brezan heb je geen 2 cilinder voor 50 eu (niet voor een clio althans).
De remschoenen (4 wel te verstaan, geen 2) vervang je zelf hoop ik ook? Dat zal zijn, omdat de voeringen loslaten door de remvloeistof die eruit gelekt is of doordat de voeringen doordrenkt zijn. Schoonbranden is een tijdelijke oplossing.
Tsja, als je zelf onderdelen haalt, ben je voor een eu of 100 a 125 ofzo wel klaar, maar dan nog monteren. Leuk als je nog nooit remmen open hebt gehad.. succes
Ook bij de brezan heb je geen 2 cilinder voor 50 eu (niet voor een clio althans).
De remschoenen (4 wel te verstaan, geen 2) vervang je zelf hoop ik ook? Dat zal zijn, omdat de voeringen loslaten door de remvloeistof die eruit gelekt is of doordat de voeringen doordrenkt zijn. Schoonbranden is een tijdelijke oplossing.
Tsja, als je zelf onderdelen haalt, ben je voor een eu of 100 a 125 ofzo wel klaar, maar dan nog monteren. Leuk als je nog nooit remmen open hebt gehad.. succes

Ik heb het inmiddels laten doen bij de kwikfit
Had hem achtergelaten voor een remmen test, ze belde me op met wat er aan de hand was. Heb dat toen gedaan, wat achteraf misschien stom is wat betreft de prijs. Maar ik vind het ook weer belangrijk dat mijn remmen het goed doen, het is een investering in mijn eigen veiligheid tenslotte.
Omdat het vloeistofpijl nu WEL blijft staan kijk ik het even aan. Als het pijl weer zakt dan ga ik de boel even loshalen.
Mensen, harstikke bedankt voor de tips en het meedenken!
Had hem achtergelaten voor een remmen test, ze belde me op met wat er aan de hand was. Heb dat toen gedaan, wat achteraf misschien stom is wat betreft de prijs. Maar ik vind het ook weer belangrijk dat mijn remmen het goed doen, het is een investering in mijn eigen veiligheid tenslotte.
Omdat het vloeistofpijl nu WEL blijft staan kijk ik het even aan. Als het pijl weer zakt dan ga ik de boel even loshalen.
Mensen, harstikke bedankt voor de tips en het meedenken!