Hey allemaal,
Ik ben nieuw hier op t forum, en heb niet zo veel ervaring met renault.
Ik heb een clio RL 1.2 uit '94 met een "E" blok. Er lijkt koelvloeistof uit de waterpomp te lekken maar ik kan er niet goed bijkomen.
Het lijkt er nu op dat de waterpomp onder de kap van de distri riem zit en om die te kunnen verwijderen moet de motorsteun er volgens mij af. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken en watvoor risico's brengt dit met zich mee ivm kleptiming ofzo die overhoop gaat door het verwijderen van de distri riem.
alle hulp is welkom!!
Waterpomp vervangen
De pomp zit inderdaad op de distributie, en om daar fatsoenlijk bij te komen moet ook inderdaad de motorsteun eraf. Klinkt allemaal wel spannend, maar zowel pomp als snaar zitten bijzonder simpel. Wat betreft de timing, gewoon de nokkenas en krukas op tijd zetten, en eventueel aftekenen voor je de snaar verwijderd, en vervolgens inbouwen in omgekeerde volgorde. Uiteraard even letten op de snaarspanning. Ik zou overigens ook even een nieuw snaartje + spanlager monteren. Dat spul is niet duur, en als het toch los ligt zou ik het meteen vervangen.
Succes.
Succes.
thnx,
ik heb nu het blok ff opgekrikt en de motorsteun en kappen verwijdert, de waterpomp is inderdaad zo lek als een mandje. Er zit gewoon een gaatje in!
Ik ga morgen met een luchttol de poulies loshalen en onderdelen halen. Tot zover heel erg bedankt alvast!
(hier nog een fotowtje van t gaatje)
[img]http://83.247.31.111/clio.jpg[/img]
ik heb nu het blok ff opgekrikt en de motorsteun en kappen verwijdert, de waterpomp is inderdaad zo lek als een mandje. Er zit gewoon een gaatje in!
Ik ga morgen met een luchttol de poulies loshalen en onderdelen halen. Tot zover heel erg bedankt alvast!
(hier nog een fotowtje van t gaatje)
[img]http://83.247.31.111/clio.jpg[/img]
dat gaatje is normaal dacht ik, als er iets mis gaat komt er water langs daar uit.
Kan natuurlijk ook doorgeroest zijn, maar de waterpomp moet in ieder geval vervangen worden.
Distributieriem is echt simpel van die dingen, die riem spant al niet dus hij ligt in 1-2-3 op de poelies, gewoon streepje van de riem op streepje van de poelie zetten. Om aan te spannen, 2 keepernagels doorzagen, die even dik zijn als de gaatjes in de spanrol, dikke schroeverdraaier ertussen, en aanspannen spanrol tegen de klok in draaien om aan te spannnen. Dan de bout vast zetten met een steeksleutel 16, schroevendraaier en keepernagels weghalen, en met een ring of dop 16 de bout goed vast zetten, zodat hij niet loskomt. Locktite hier aandoen is geen slecht idee, maar geen al te steke, want anders krijg je het nooit meer los.
Kan natuurlijk ook doorgeroest zijn, maar de waterpomp moet in ieder geval vervangen worden.
Distributieriem is echt simpel van die dingen, die riem spant al niet dus hij ligt in 1-2-3 op de poelies, gewoon streepje van de riem op streepje van de poelie zetten. Om aan te spannen, 2 keepernagels doorzagen, die even dik zijn als de gaatjes in de spanrol, dikke schroeverdraaier ertussen, en aanspannen spanrol tegen de klok in draaien om aan te spannnen. Dan de bout vast zetten met een steeksleutel 16, schroevendraaier en keepernagels weghalen, en met een ring of dop 16 de bout goed vast zetten, zodat hij niet loskomt. Locktite hier aandoen is geen slecht idee, maar geen al te steke, want anders krijg je het nooit meer los.
Is n kijkgaatje. Als de keerring van de waterpomp stuk is komt daar idd het water uit
wat dus ook wel gebeurd is zo te zien 
Succes!

Succes!