clio bijna dood, cilinderkop?
Mijn clioke 1,2L, eerste model heeft het nu wel heel erg. Ben er vandaag mee gaan rijden en op een 6 KM van ons thuis brand het lampje dat de motor oververhit is. Onmiddelijk motor uit en aan de kant, want zaterdag heb ik zo ene 200 meter moeten rijden en da's niet gezond.
Motorkap dan maar open, en heel het koelcircuit onder veel te hoge druk. Als ik de drukdop er dan uiteindelijk af gekregen heb zag ik dat er nog genoeg water in was, maar veel luchtbellen die langs onder naar binnen kwamen. Bij de olie was geen water de bespeuren.
Wat denken julie? de cilinderkop? Zie in ieder geval nergens een lek en de thermostaat werkt ook nog.
Het probleem is da ik pas op mijn 18de geld heb voor een andere te kopen, en moet ik dus nu met een diesel met gewone dieselpomp rijden.
Motorkap dan maar open, en heel het koelcircuit onder veel te hoge druk. Als ik de drukdop er dan uiteindelijk af gekregen heb zag ik dat er nog genoeg water in was, maar veel luchtbellen die langs onder naar binnen kwamen. Bij de olie was geen water de bespeuren.
Wat denken julie? de cilinderkop? Zie in ieder geval nergens een lek en de thermostaat werkt ook nog.
Het probleem is da ik pas op mijn 18de geld heb voor een andere te kopen, en moet ik dus nu met een diesel met gewone dieselpomp rijden.
Koppakking kaduuk
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Maakt de kans op kapotte koppakking wat kleiner.mtbiker schreef:Bij de olie was geen water de bespeuren.
Hoe lang zit deze koelvloeistof er al in?
Overigens vind ik 'bijna dood' nogal overdreven

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
En wat als ie nu kapot is tussen koelkanaal en cilinderwand?
Ga er maar vanuit, koppakking
Ga er maar vanuit, koppakking

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
En toch heb ik ooit exact hetzelfde gehad met de 19
Zat zoveel druk op dat ik, met dikke werkhandschoenen aan, het niet aandurfde om die dop los te draaien
De oplossing lag volgens mij, in het bijvullen van de koelvloeistof (die er door de hoge druk uitgelopen was ofzo)
En daarna was het probleem geen probleem meer

Zat zoveel druk op dat ik, met dikke werkhandschoenen aan, het niet aandurfde om die dop los te draaien

De oplossing lag volgens mij, in het bijvullen van de koelvloeistof (die er door de hoge druk uitgelopen was ofzo)
En daarna was het probleem geen probleem meer

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
??
je koelvloeistofcircuit bouwt veel teveel druk op, dus draai je de dop eraf en gooi je er koelvloeistof bij, en dan is het probleem opgelost?
magic fingers?
je koelvloeistofcircuit bouwt veel teveel druk op, dus draai je de dop eraf en gooi je er koelvloeistof bij, en dan is het probleem opgelost?
magic fingers?
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
das waar.. 

heb de mijne op een gelijkaardige manier ook verlaagd gehad, en 't zag er net echt uit
bank eruit en koffer vol parket en tegels. En dan op de snelweg nog een ferrari zitten voorbijsteken, maar dat kon die niet goed uitstaan blijkbaar.
Vandaag wat zitten nazien, buiten te koppakking eraf te nemen, maar niets gevonden. En zonder gas geven kon ik hem niet langer dan 4 minuten stationair laten draaien. En ja hij heeft ontsteking, en krijgt voldoende benzine, aan de uitlaatgassen te ruiken heeft hij zelfs een te rijk mengsel.
Maar hij moet volgende week ten laatste naar de keuring, dus ik sleep hem morgen naar de garage en kijk de remmen en schokdempers enz na, en als die slecht zijn laat ik het zo. Dat beest is 14 jaar, 200500KM en ik heb de laatste jaren genoeg gewerkt en gespaard om een nieuwe wagen te kopen. zolang ik geen 18 ben zal ik met onze mégane rijden, en daarna een andere kopen. Als mijn clio goedkoop gemaakt kan worden koop ik binnen een jaar een andere.

Vandaag wat zitten nazien, buiten te koppakking eraf te nemen, maar niets gevonden. En zonder gas geven kon ik hem niet langer dan 4 minuten stationair laten draaien. En ja hij heeft ontsteking, en krijgt voldoende benzine, aan de uitlaatgassen te ruiken heeft hij zelfs een te rijk mengsel.
Maar hij moet volgende week ten laatste naar de keuring, dus ik sleep hem morgen naar de garage en kijk de remmen en schokdempers enz na, en als die slecht zijn laat ik het zo. Dat beest is 14 jaar, 200500KM en ik heb de laatste jaren genoeg gewerkt en gespaard om een nieuwe wagen te kopen. zolang ik geen 18 ben zal ik met onze mégane rijden, en daarna een andere kopen. Als mijn clio goedkoop gemaakt kan worden koop ik binnen een jaar een andere.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Waarschijnlijk was die koelvloeistof vuil ofzo (daarom vroeg ik hoelang het er al in zatPaul1916v schreef:??
je koelvloeistofcircuit bouwt veel teveel druk op, dus draai je de dop eraf en gooi je er koelvloeistof bij, en dan is het probleem opgelost?
magic fingers?

Ik had toen de motor nogal wat te warm, als ik toen de dop had opengedraaid, was het gegarandeerd een paar meter de lucht in gespoten, zoveel druk zat er op

Heb iets van 20 minuten gewacht, maar het bleef sissen bij het reservoir, en ben dus maar zo naar huis gereden (toch een dikke 15 km. met motor aan de kook


Maar goed, de volgende dag was er nogal wat koelvloeistof verdwenen (o.a. onder de auto terug te vinden

Ga je dan een conclusie trekken, dan kom je uit op dat de koelvloeistof vuil geweest moet zijn..... (want dat was het

Wat ook nog kan, was misschien een luchtbel, of dat de koelvloeistof z'n werking kwijt was

Geen magic fingers dus (I wish

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Koelvloeistof heeft geen additieven die met warmteoverdracht te maken hebben. Da's 1 verhaal wat niet klopt, en koelvloeistof wat te vuil is verliest wat koelend vermogen maar dat is ook niet een kwestie van 1 klap.
Wat er met jouw motor gebeurd is mag dan wel een technisch raadsel wezen maargoed
Wat er met jouw motor gebeurd is mag dan wel een technisch raadsel wezen maargoed

te oud is de koelvloeistof niet, een half jaar geleden is ze nog vervangen bij het installeren van een nieuwe kachelradiator.
Maargoed vandaag alles getest, schokdempers, chappen zijn nog goed, de remmen nipt, maar goed genoeg voor de controle. Dus de kop gaat eraf, en dan zien wat het is.
Maargoed vandaag alles getest, schokdempers, chappen zijn nog goed, de remmen nipt, maar goed genoeg voor de controle. Dus de kop gaat eraf, en dan zien wat het is.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Hier een leuk verhaaltje over koelvloeistof:
http://www.wimoca.nl/onderhoud.htm
zitten wel degelijk een soort van additieven in, al zal dat niet te vergelijken zijn met de dopes in olie.
En hier 2 topics van andere forummers, staan een paar handige tips in:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1715934&
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=140
In het laatste topic staat op een gegeven moment een post van Frits:
Maar om dan meteen te zeggen 'clio bijna dood', vind ik iets overdreven.
Een tik in je blok, of een vrachtwagen bovenop je Clio, da's bijna dood
(En bij het 1e voorbeeld valt ook dat nog wel te verhelpen
)
http://www.wimoca.nl/onderhoud.htm
zitten wel degelijk een soort van additieven in, al zal dat niet te vergelijken zijn met de dopes in olie.
En hier 2 topics van andere forummers, staan een paar handige tips in:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?p=1715934&
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=140
In het laatste topic staat op een gegeven moment een post van Frits:
Het kan dus heel simpel zijn (wat niet garandeert dat het ook echt heel simpel IS, helaas..)En precies zoals hierboven allemaal uitgelegd, en wat ik ook al vermoedde de hele radiator vol met lucht.
Maar om dan meteen te zeggen 'clio bijna dood', vind ik iets overdreven.
Een tik in je blok, of een vrachtwagen bovenop je Clio, da's bijna dood

(En bij het 1e voorbeeld valt ook dat nog wel te verhelpen

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
"Koelvloeistof heeft geen additieven die met warmteoverdracht te maken hebben"
was mijn zin.
En lucht komt inderdaad wel eens in je koelsysteem.
Ofwel door n lekkage, ofwel, je raadt het, door de koppakking.
Laat het nou eens niet zo heel abnormaal zijn dat die energyblokjes een kapotte koppakking hebben...
was mijn zin.
En lucht komt inderdaad wel eens in je koelsysteem.
Ofwel door n lekkage, ofwel, je raadt het, door de koppakking.
Laat het nou eens niet zo heel abnormaal zijn dat die energyblokjes een kapotte koppakking hebben...
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Nouja, ik wil gewoon even aangeven dat je niet meteen de koppakking moet gaan vervangen, dat je beter eerst even op onderzoek kunt gaan..
Overhaaste conclusies trekken is nooit goed, tenslotte.
Overhaaste conclusies trekken is nooit goed, tenslotte.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Zie in ieder geval nergens een lek en de thermostaat werkt ook nog.
Als jij me even aangeeft waar je dan nog 'onderzoek' kan plegen dan kijken we daar ook als jij er blij mee bent.
Zullen we een poule maken dat de koppakking stuk is?

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:



Heb er wel vertrouwen in dat het ook een simpeler oorzaak kan hebben.
overigens gaf ik indirect met die linkjes al een paar tips, o.a. even de koelvloeistof eruit en weer terug er in, ontluchten... en wat er nog meer in stond..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
als het dan toch zo simpel is en met lucht op het koelwater enz te maken heeft, kan je me dan eens verklaren waarom hij stationair niet langer dan een paar minuten blijft draaien, hij enorm stottert bij het optrekken, en voor van een remmentestbank die draait te geraken moet je vol gas geven, en dan kan hij het nog niet aan.
Nu is het wel raar dat er geen water in de cilinders komt. Dus volgens mijn is het een zeer kleine lek waar wel lucht maar geen water door kan. Of bijna geen in ieder geval.
Maar wat zou het simpel probleem zijn. Hij geeft ontsteking, krijgt genoeg benzine, de radiator is niet lek of verstopt, iedem voor de leidingen, de thermostaat werkt en de ventilator werkt. Verder is alle lucht eruitgepompt. Ik zie dus niet in wat het anders kan zijn.[/u]
Nu is het wel raar dat er geen water in de cilinders komt. Dus volgens mijn is het een zeer kleine lek waar wel lucht maar geen water door kan. Of bijna geen in ieder geval.
Maar wat zou het simpel probleem zijn. Hij geeft ontsteking, krijgt genoeg benzine, de radiator is niet lek of verstopt, iedem voor de leidingen, de thermostaat werkt en de ventilator werkt. Verder is alle lucht eruitgepompt. Ik zie dus niet in wat het anders kan zijn.[/u]
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Ik zeg niet dat het simpel is.mtbiker schreef:als het dan toch zo simpel is
Ik zeg dat het simpel zou kunnen zijn, aangezien ik bijna hetzelfde zelf eens heb meegemaakt (minus dat niet stationair blijven draaien), en zonder de koppakking te vervangen toch van het probleem af ben gekomen.
Anderen van dit forum hebben het ook gehad (zie linkjes) en daar bleek het achteraf ook een simpele oplossing te hebben. Wat dus niet garandeert dat het bij jou ook simpel is! Maar dan kun je die dingen in ieder geval van het lijstje met verdachten strepen...
Die andere problemen had je in dit topic niet gemeld (zie startpost) en hebben met koeling weinig tot niks te maken. Met de koppakking misschien wel, maar dit topic gaat over je koelingsproblemen.Voor hetzelfde geld staan die compleet los van je koelings/koppakkingsprobleem (stotteren is bijvoorbeeld vaak te wijten aan een vuile of versleten stappenmotor, net als dat stationair afslaan, mits je die erop hebt zitten natuurlijk. En ook hier weer, dit is dus geen garantie ofzo. Kan ook andere oorzaken hebben, misschien zijn bijvoorbeeld je injectoren wel vuil..)
Maar goed, we wachten af op het resultaat van als de kop eraf gaat

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Edward, als je de blokjes een beetje kent he ... 

stappenmotor kan het niet zijn want hij heeft een carbu, die nog goed werkt.
Maargoed de kop is er af, en de pakking was aan de rand vooraan aan het blok nogal verbrand. In cilinder 2 (van aan vliegwiel zijde beginnen te tellen, zoals men bij renault doet, slimme mensen, van links naar rechts tellen) was veel vuil te zien, ook achter de kleppen. Dus ik vermoed dat de pakking daar gelekt heeft. Morgen de kleppen er eens uithalen, die moeten er toch uit om de kop de laten vlakken, dan kan ik ook al wat meer zien aan die cilinder.
Maargoed de kop is er af, en de pakking was aan de rand vooraan aan het blok nogal verbrand. In cilinder 2 (van aan vliegwiel zijde beginnen te tellen, zoals men bij renault doet, slimme mensen, van links naar rechts tellen) was veel vuil te zien, ook achter de kleppen. Dus ik vermoed dat de pakking daar gelekt heeft. Morgen de kleppen er eens uithalen, die moeten er toch uit om de kop de laten vlakken, dan kan ik ook al wat meer zien aan die cilinder.
Hij heeft echt wel een monopoint injectie hoor ?
Voglens mij is stationairregeling bedient door de gasklep.
Voglens mij is stationairregeling bedient door de gasklep.
kleppen van de 2de cilinder ga ik er toch eens uithalen om de kop te controleren, want daar zat ze te zien vrij veel vuil achter. Daarbij, is maar weinig werk, met behulp van zelfgemaakt speciaal gereedschap en een kolomboormachine is kleppen eruithalen en plaatsen heel simpel. Zal een foto proberen te maken als het af is.
de kleppen eruit halen was blijbaar geen slecht idee, de uitlaatklep van cilinder 2 dichte niet goed meer af door roetaanslag aan de rand, ondertussen zijn ze proper gemaakt en gerodeerd, vrijdag kan ik beginnen mijn renault bouwpakket in elkaar te steken 

@mtbiker
kijk ook de thermostaat klep na, ik heb soortgelijke problemen gehad een heel snel kokende motor, het bleek de klep in de thermostaat te zijn
die niet open ging om de koelvloeistof naar de radiateur te leiden.
De koelvloeistof circuleerde dus alleen maar in het blok en kon de warmte niet kwijt.
Na een bloktest bij de dealert bleek dat de koppakking nog in orde was.
kijk ook de thermostaat klep na, ik heb soortgelijke problemen gehad een heel snel kokende motor, het bleek de klep in de thermostaat te zijn
die niet open ging om de koelvloeistof naar de radiateur te leiden.
De koelvloeistof circuleerde dus alleen maar in het blok en kon de warmte niet kwijt.
Na een bloktest bij de dealert bleek dat de koppakking nog in orde was.
alles steekt ineen en de motor draait nu eindelijk
Alles in orde, motor word niet warm meer, trekt vrij normaal en valt niet meer stil. Enkel nog de klepspeling bijregelen, want ze tikken te hard, had ze een beetje te los gezetom verbrande kleppen te voorkomen. Maar da's werk voor morgen, V-riem moet ook nog aangespannen worden want die piept iets te hard.
Was wel een heel gedoe om het beestje ontlucht te krijgen, de auto vanvoor zelfs omhoog moeten zetten om het laatste lucht eruit te kunnen krijgen. Normaal hang ik hem op het werk aan de vacuumpomp, maar daar is het jaarlijks verlof nu. Is het eigenlijk normaal dat die zo lastig te ontluchten zijn?
Maar ben in ieder geval blij dat hij terug in orde is, of toch bijna, de mégane waar ik nu mee reed heeft mss wel 100PK, een pak meer als mijn clio, maar het is en blijft een diesel.

Alles in orde, motor word niet warm meer, trekt vrij normaal en valt niet meer stil. Enkel nog de klepspeling bijregelen, want ze tikken te hard, had ze een beetje te los gezetom verbrande kleppen te voorkomen. Maar da's werk voor morgen, V-riem moet ook nog aangespannen worden want die piept iets te hard.
Was wel een heel gedoe om het beestje ontlucht te krijgen, de auto vanvoor zelfs omhoog moeten zetten om het laatste lucht eruit te kunnen krijgen. Normaal hang ik hem op het werk aan de vacuumpomp, maar daar is het jaarlijks verlof nu. Is het eigenlijk normaal dat die zo lastig te ontluchten zijn?
Maar ben in ieder geval blij dat hij terug in orde is, of toch bijna, de mégane waar ik nu mee reed heeft mss wel 100PK, een pak meer als mijn clio, maar het is en blijft een diesel.
Ontluchten is wel tricky vaak, ik draai meestal nadat ie een keer warm is die nippel nog eens uit de radiator (wel oppassen da's heet
). Dan vul ik m bij en laat ik het heel effe stromen.

zit ik nog met een klein lek aan de radiator ook zie ik (dit was niet het probleem waar ik origineel mee zat, want deze heb ik er pas ingezet omdat er nogal veel vuil aan de buitenkant van de originele zat, maar deze is ondertussen uitgekuist en teruggeplaatst). Maar nu heb ik 't me een beetje gemakkelijke gemaakt, op de sloop een dop van het expansievat gaan zoeken om iets te kunnen maken om de boel vacuum te zuigen, en nu was het direct in orde.
verdorie 't begon terug en het gaat van kwaad naar erger. Nu komt er overduidelijk water bij de uitlaat. Is een nieuwe koppakking dus deze kan het probleem niet veroorzaken, en de kop was niet krom.
Voor de moment staat hij te koop, mss wil een autocrosser die nog een motor liggen heeft hem wel, ophanging, stuur en versnellingsbak zijn allemaal nog goed.
Ga nu voor een laguna 1.8l van 3 jaar oud die ik weet staan proberen te gaan, maar ik kan nog wel ff wachten.
Voor de moment staat hij te koop, mss wil een autocrosser die nog een motor liggen heeft hem wel, ophanging, stuur en versnellingsbak zijn allemaal nog goed.
Ga nu voor een laguna 1.8l van 3 jaar oud die ik weet staan proberen te gaan, maar ik kan nog wel ff wachten.
Is de waterpomp nog goed?
Pompt ie wel rond?
Pompt ie wel rond?