Hallo forum,
Ik heb het volgende probleem.
Bij mijn auto (Renault Laguna 1.8 Break 1997) stop de laatste tijd de ventilator van de Klimaat Control ermee. Soms doet hij het de volgende ochtend gewoon weer en soms gaat er iets langer overheen. Nu wil ik graag de vantilator uitbouwen en controleren of ie misschien vervuild (waardoor hij warm loopt) is of misschien iets van lagertjes kapot/versleten zijn??
Ik heb alleen geen idee waar vandaan ik hem moet uitbouwen. Moet dat vanonder de motorkap of daar waar het filter zit of moet dat van binnenuit? En is het veel werk ?(niet dat het wat uitmaakt maar wel handig om te weten i.v.m. plannen wanneer ik het doe)
Alvast bedankt.
Groeten,
Ferry
Ventilator van Klimaat Control kapot?
zit die bij de laguna niet gewoon onder het dashboardkastje, ik dacht dat ie gewoon vrij eenvoudig te bereiken was langs onder zonder al te veel weg te halen. weet et niet 100% zeker maar ik zou daar eens even kijken wat je daar ziet
R5GTT. Drive it like you stole it
Inderdaad hij zit aan de bijrijderszijde uiterst rechts.zit die bij de laguna niet gewoon onder het dashboardkastje, ik dacht dat ie gewoon vrij eenvoudig te bereiken was langs onder zonder al te veel weg te halen. weet et niet 100% zeker maar ik zou daar eens even kijken wat je daar ziet
Het blijkt gewoon de contactjes te zijn, ik raakte ze aan en de ventilator begon spontaan weer te draaien.
Bedankt voor de info in iedergeval.
misschien wel even handig om hem er uit te schroeven, of klikken dat verschilt soms, maar het zijn niet meer dan 3 schroefjes en dan ff te kijken of er rommel of vocht in zit, ze willen nog al eens kapot gaan omdat ze doorbranden die kachelmotoren en ze zijn vrij prijzig.
frank
frank
CLIO 16V --> 19 16V
Heb ik inmiddels ook gedaan.
Het waren niet de contactjes, maar er zat gewoon sluiting in de stekker.
Het rode (middelste) draadje heeft liggen knetteren met de zwarte er tegenover.
Toen alles gelijk maar even nagezien wat daar in de buurt zit. Kon echter geen enkele aanwijsbare oorzaak vinden waarom daar sluiting is ontstaan???
Allemaal bedankt nog voor de moeite.
Gtz
Ferry
Het waren niet de contactjes, maar er zat gewoon sluiting in de stekker.
Het rode (middelste) draadje heeft liggen knetteren met de zwarte er tegenover.
Toen alles gelijk maar even nagezien wat daar in de buurt zit. Kon echter geen enkele aanwijsbare oorzaak vinden waarom daar sluiting is ontstaan???
Allemaal bedankt nog voor de moeite.
Gtz
Ferry
die sluiting ontstaat in de kachelmotor,
en dan brandt de stekker langszaam kapot,
omdat de windingen in de motor kortsluiten (door vocht en trillingen gaat de isolatie van het koperdraad in de windingen kapot en ontstaat kortsluiting) wordt de weerstand lager en daardoor de stroom hoger, zo worden de al wat oudere contacten goed warm en smelten later door.
Frank.
ps, ik hoop dat het nog een tijdje duurt voor je, maar mocht de motor het begeven zou je mij dan kunnen waarschuwen, dan wil ik hem wel hebben, ik ben bezig met een projectje, probeer zo'n uitgefikt apparaat weer aan de gang te krijgen. maar is veel werk en onderdelen zijn niet te krijgen, dus duur.
en dan brandt de stekker langszaam kapot,
omdat de windingen in de motor kortsluiten (door vocht en trillingen gaat de isolatie van het koperdraad in de windingen kapot en ontstaat kortsluiting) wordt de weerstand lager en daardoor de stroom hoger, zo worden de al wat oudere contacten goed warm en smelten later door.
Frank.
ps, ik hoop dat het nog een tijdje duurt voor je, maar mocht de motor het begeven zou je mij dan kunnen waarschuwen, dan wil ik hem wel hebben, ik ben bezig met een projectje, probeer zo'n uitgefikt apparaat weer aan de gang te krijgen. maar is veel werk en onderdelen zijn niet te krijgen, dus duur.
CLIO 16V --> 19 16V