Tikkende stoters 19 16V PH1, en erg lage oliedruk??
-
Hallo allemaal, een vriend van mij heeft het volgende probleem met zijn Renaultje:
Het is een 5drs 19 1.8 16V zonder cat en met groep N uitlaat.
originele blok 200.000km, weet de reden niet meer exact maar er moesten andere stoterbussen in.
Nou hebben ze laatst zijn stoter bussen (tussen de stoters en de nokkenas) allemaal vervangen voor de stoterbussen uit een blok met 120K. en nu tikken de bussen als de motor warm is. Bij koude start nog geen probleem maar naar gelang de temperatuur oploopt vanaf koud beginnen ze te tikken.
We zag ik afgelopen weekend dat als je de auto op cobntact zet de olie temp meter niet gelijk doorslaat naar max en dan terug komt, maar onderin in het rood blijft staan en erg langzaam uit de hoek komt.
Sorry voor het lange verhaal maar beter zo veel als je weet dan te weinig info.
groeten Tim
Het is een 5drs 19 1.8 16V zonder cat en met groep N uitlaat.
originele blok 200.000km, weet de reden niet meer exact maar er moesten andere stoterbussen in.
Nou hebben ze laatst zijn stoter bussen (tussen de stoters en de nokkenas) allemaal vervangen voor de stoterbussen uit een blok met 120K. en nu tikken de bussen als de motor warm is. Bij koude start nog geen probleem maar naar gelang de temperatuur oploopt vanaf koud beginnen ze te tikken.
We zag ik afgelopen weekend dat als je de auto op cobntact zet de olie temp meter niet gelijk doorslaat naar max en dan terug komt, maar onderin in het rood blijft staan en erg langzaam uit de hoek komt.
Sorry voor het lange verhaal maar beter zo veel als je weet dan te weinig info.
groeten Tim
Is het oliepeil goed?
Dat is de peilmeter, die overgaat in de drukmeter (áls die nog goed functioneert
) de 19 16v heeft geen temp. meter.
Olie verversen al geprobeerd?
Dat is de peilmeter, die overgaat in de drukmeter (áls die nog goed functioneert

Olie verversen al geprobeerd?
-
Ja oliepeil is goed, net nieuwe olie erop.
Wat is dat nou voor meter dan? geen oliedruk maar temperatuur of alleen maar een olie peil meter?
Wat is dat nou voor meter dan? geen oliedruk maar temperatuur of alleen maar een olie peil meter?
-
De vorige stoters zijn vervangen naar een vastloper van een van de cylinders voor het vastlopen tikten ze ook iets. Na het vervangen van de stoters liep hij eerst erg mooi (eerste 100km) daarna zelfde euvel weer.
Oliepeil is goed op de pijlstok
Olie is 10W40, maar het metertje (dus die oliepeilmeter/drukmeter of weet ik wat voor een) die linksonderin de meter eerst 2 cm rood is en daarna geel wordt, gaat bij op contact zetten heel langzaam naar halverwege het rode vlak, komt dus nooit ook maar in de buurt van het gele.
Zou het misschien een te lage oliedruk kunnen zijn, dus oliepomp als boosdoener?
Oliepeil is goed op de pijlstok
Olie is 10W40, maar het metertje (dus die oliepeilmeter/drukmeter of weet ik wat voor een) die linksonderin de meter eerst 2 cm rood is en daarna geel wordt, gaat bij op contact zetten heel langzaam naar halverwege het rode vlak, komt dus nooit ook maar in de buurt van het gele.
Zou het misschien een te lage oliedruk kunnen zijn, dus oliepomp als boosdoener?
Bij het op contact zetten zonder lopende motor meet je alleen maar oliepeil. Dan zou ie in principe helemaal rechtop moeten staan.
Zodra de motor start, gaat ie oliedruk meten.
Is je oliepomp zelf nog goed?
Zodra de motor start, gaat ie oliedruk meten.
Is je oliepomp zelf nog goed?
-
Dat is juist net wat wij ook als idee hadden dat de pomp naar de eeuwige jachtvelden is.
Op contact dus krap halverwege het rode gebied op de meter.
LEEST U AUBRover 118VVC schreef:Dat is juist net wat wij ook als idee hadden dat de pomp naar de eeuwige jachtvelden is.

Bij het op contact zetten zonder lopende motor meet je alleen maar oliepeil. Dan zou ie in principe helemaal rechtop moeten staan.
Op contact draait de pomp niet, dus meet je ook geen druk.
Je moet druk meten met lopende motor.
Ohja, halverwege is dan redelijk acceptabel, maar ja, het metertje geeft in elk geval íets aan. Hoe je dat iets moet interpreteren verschilt per metertje

Beter gewoon eens met n fatsoendelijke meter oliedruk meten en dat vergelijken met voorgeschreven waarden bij de verschillende toerentallen.
Helemaal rechtop staan is volgens mij ook wat overdreven, netjes in het midden heb ik de meter het liefst bij contact.
Bij het rijden , hoe hoger de toeren van de motor, hoe hoger de wijzer van de oliedruk zou moeten komen.
Maar neem aan dat als de oliedruk laag is zou je het wel moeten merken qua kracht van je auto, gestotter, slecht optrekken.
Bij het rijden , hoe hoger de toeren van de motor, hoe hoger de wijzer van de oliedruk zou moeten komen.
Maar neem aan dat als de oliedruk laag is zou je het wel moeten merken qua kracht van je auto, gestotter, slecht optrekken.
ik heb m liever vol dan halfvol 

Nee hoorMartijn. schreef:
Meer in de trant van kapotte lagers, rokende motor etc

-
Ben net ff wezen kijken, zie foto(auto op contact) deze meter blijft zo staan ook al draait de motor, rijden maakt ook geen verschil.
Plaatje is klikbaar
[img]http://img453.imageshack.us/img453/7033/r19ph1tellerhuis0cp.th.jpg[/img]
Plaatje is klikbaar
[img]http://img453.imageshack.us/img453/7033/r19ph1tellerhuis0cp.th.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
das te weinig denk ik
maar hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?
maar hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Of controleer de bedrading op het blok..
het pijl zit voor rechts id de boort van het carther, druk meter zit achter op het blok in de buurt van de dirtibutie, is een rond potje.
Als de motor loopt, blijf die olie druk meter dan ook zo branden??
het pijl zit voor rechts id de boort van het carther, druk meter zit achter op het blok in de buurt van de dirtibutie, is een rond potje.
Als de motor loopt, blijf die olie druk meter dan ook zo branden??
Nou ja bij echt te weinig druk zou je lampje ook aan moeten gaan.
-
Ja als de motor loopt blijft de meter zo staan, kan heel iets schommelen misschien.Abel schreef: Als de motor loopt, blijf die olie druk meter dan ook zo branden??
Denk dus echt oliepomp of heeft iemand een andere theorie?
p.s. voor foto's van de auto:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=175
Mijn theorie is allereerst dat het stekkertje op de oliepomp niet veel doet. Dat is echt zo de 'ik doe het niet' positie 

-
ok gaan we dat eerst eens proberen, auto heeft tenslotte sinds afgelopen augustus niet meer gelopen. (Zomerauto)
*jcugh* stekkertje op oliedruksensor
-
Maar ook al gaat de oliedruksensor weer het signaal goed doorgeven, dan nog weten we niet zeker wat het tikken veroorzaakt.
-
Is dat niet een beetje een paardemiddel??
Kom liever eerst te weten wat het tikken veroorzaakt.
Kom liever eerst te weten wat het tikken veroorzaakt.
-
-
Bij een warme motor bij normaal gebruik (gangetje van 120) kom je toch niet op 4 barAbel schreef:tegen de 4 waarschijnlijk.. 3.6 moet het zijn bij de GT iigLuco/Alpine-racer schreef:
.... hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?

een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-
Nieuws:
ATF olie helpt niets, hebben we geprobeerd en werkte niet.
Als hij de motor op 3000rpm houd is het getik over...
@Frank M: Bedankt altijd mooi om te lezen(zo kom je steeds meer te weten over verschillende motoren
)
@Frank M: Bedankt altijd mooi om te lezen(zo kom je steeds meer te weten over verschillende motoren
Als je motor koud is , dan staat de druk meestal stationair tussen de 2 en 3 maar als de motor warm is dan mag de meter wel zakken als hij stationair draait! maar zodra je gaat rijden moet de druk oplopen niet zo snel als dan hij koud is natuurlijk omdat de olie dunner is.
Als je 120 km rijdt en je geeft ineens een dot gas tot de 130 of 140 en de druk loopt dan sterk naar beneden wil dat zeggen dat de schraapveren van de zuigers zijn versleten 100% kost ongveer 50 euro in de aanschaf die veren maar ben 2 dagen bezig wil je die erin krijgen.
Tikkende kleppen kan veroorzaakt worden door vuile olie altijd maar bijvullen en nooit aftappen als hij een tijd heb stilgestaan dan moet je gewoon de olie aftappen en vernieuwen.
maar wat je zou kunnen doen om het probleem op te lossen is de kkleppen eruit halen en leegknijpen mits je hydrolische kleppen hebt dan! en anders wat dunnere olie erin gooien een paar dagen rijden en als het weg is aftappen en dikkere olie erin helpt ook goed.
ik spreek hier puur uit ervaring omdat ik dezelfde problemen hebt gehad. hopelijk heb je hier wat aan~!
Als je 120 km rijdt en je geeft ineens een dot gas tot de 130 of 140 en de druk loopt dan sterk naar beneden wil dat zeggen dat de schraapveren van de zuigers zijn versleten 100% kost ongveer 50 euro in de aanschaf die veren maar ben 2 dagen bezig wil je die erin krijgen.
Tikkende kleppen kan veroorzaakt worden door vuile olie altijd maar bijvullen en nooit aftappen als hij een tijd heb stilgestaan dan moet je gewoon de olie aftappen en vernieuwen.
maar wat je zou kunnen doen om het probleem op te lossen is de kkleppen eruit halen en leegknijpen mits je hydrolische kleppen hebt dan! en anders wat dunnere olie erin gooien een paar dagen rijden en als het weg is aftappen en dikkere olie erin helpt ook goed.
ik spreek hier puur uit ervaring omdat ik dezelfde problemen hebt gehad. hopelijk heb je hier wat aan~!
Mark, Hoe kom je er bij?? Wat heeft olie druk met schraapveren te maken!!
Koude motor Oliedruk MOET minstens 4 a 5 zijn om dat de olie dik is van de kou!
Warme motor Olie duk 2 a 3 Maar als je de gas pedaal even aanraakt gaat hij al weer richting de 4
Oliepomp is een verdringer pomp die inwendig kan slijten, en een vaker voorkomend probleem bij de 16V is dat de overdruk ventiel open blijft staan. Dus lage druk altijd! hier gaat de motor geheid stuk aan!
Olie schraapveren zijn de onderste zuiger ring/veer die de olie idd terugschraapt naar beneden richting karther (spat/olie spray smering) Als deze versleten zijn wil de auto meer olie gaan gebruiken, maar tast de olie duk niet aan!
suc6
Koude motor Oliedruk MOET minstens 4 a 5 zijn om dat de olie dik is van de kou!
Warme motor Olie duk 2 a 3 Maar als je de gas pedaal even aanraakt gaat hij al weer richting de 4
Oliepomp is een verdringer pomp die inwendig kan slijten, en een vaker voorkomend probleem bij de 16V is dat de overdruk ventiel open blijft staan. Dus lage druk altijd! hier gaat de motor geheid stuk aan!
Olie schraapveren zijn de onderste zuiger ring/veer die de olie idd terugschraapt naar beneden richting karther (spat/olie spray smering) Als deze versleten zijn wil de auto meer olie gaan gebruiken, maar tast de olie duk niet aan!
suc6
Laat je oliedruk nameten bij een garage.. 10 tegen 1 dat je pomp het probleem is, en zonder olie gaat het echt fout!Rover 118VVC schreef:Nieuws:
@Frank M: Bedankt altijd mooi om te lezen(zo kom je steeds meer te weten over verschillende motoren)
Ruime lagers kan ook heel goed een oliedrukprobleem geven!
Maar, carterpan eraf, pomp eraf, voelermaatjes erbij en je weet alweer n boel. Steek je er meteen niewue lagers in.
Maar, carterpan eraf, pomp eraf, voelermaatjes erbij en je weet alweer n boel. Steek je er meteen niewue lagers in.
dat heb ik me ook laten vertellen abel! maar zie dat ik het fout heb hahah maar goed zodoende leert men.
maar ik heb hetzelfde probleem dus als het de olie pomp is dan ga ik daar zeker naar kijken alleen heb ik het porobleem dat ik bij mij die kartepan er niet af krijgt omdat de vorige eigenaar 3 boutjes de torkskop heb verziekt dus nu zit ik daar eerst mee hoe krijg ik die eraf? iemand een sugestie?
maar ik heb hetzelfde probleem dus als het de olie pomp is dan ga ik daar zeker naar kijken alleen heb ik het porobleem dat ik bij mij die kartepan er niet af krijgt omdat de vorige eigenaar 3 boutjes de torkskop heb verziekt dus nu zit ik daar eerst mee hoe krijg ik die eraf? iemand een sugestie?