Tikkende stoters 19 16V PH1, en erg lage oliedruk??

Post hier al je vragen over de Renault 19
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Hallo allemaal, een vriend van mij heeft het volgende probleem met zijn Renaultje:

Het is een 5drs 19 1.8 16V zonder cat en met groep N uitlaat.
originele blok 200.000km, weet de reden niet meer exact maar er moesten andere stoterbussen in.

Nou hebben ze laatst zijn stoter bussen (tussen de stoters en de nokkenas) allemaal vervangen voor de stoterbussen uit een blok met 120K. en nu tikken de bussen als de motor warm is. Bij koude start nog geen probleem maar naar gelang de temperatuur oploopt vanaf koud beginnen ze te tikken.

We zag ik afgelopen weekend dat als je de auto op cobntact zet de olie temp meter niet gelijk doorslaat naar max en dan terug komt, maar onderin in het rood blijft staan en erg langzaam uit de hoek komt.

Sorry voor het lange verhaal maar beter zo veel als je weet dan te weinig info.

groeten Tim
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is het oliepeil goed?
Dat is de peilmeter, die overgaat in de drukmeter (áls die nog goed functioneert :p) de 19 16v heeft geen temp. meter.

Olie verversen al geprobeerd?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Ja oliepeil is goed, net nieuwe olie erop.

Wat is dat nou voor meter dan? geen oliedruk maar temperatuur of alleen maar een olie peil meter?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

eerst olie druk als je de auto op contact zet gaat die om hoog, en als hij loopt daan zakt hij weer een stukje naar de olie druk... Dus 2 in 1
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

De vorige stoters zijn vervangen naar een vastloper van een van de cylinders voor het vastlopen tikten ze ook iets. Na het vervangen van de stoters liep hij eerst erg mooi (eerste 100km) daarna zelfde euvel weer.
Oliepeil is goed op de pijlstok
Olie is 10W40, maar het metertje (dus die oliepeilmeter/drukmeter of weet ik wat voor een) die linksonderin de meter eerst 2 cm rood is en daarna geel wordt, gaat bij op contact zetten heel langzaam naar halverwege het rode vlak, komt dus nooit ook maar in de buurt van het gele.

Zou het misschien een te lage oliedruk kunnen zijn, dus oliepomp als boosdoener?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij het op contact zetten zonder lopende motor meet je alleen maar oliepeil. Dan zou ie in principe helemaal rechtop moeten staan.

Zodra de motor start, gaat ie oliedruk meten.

Is je oliepomp zelf nog goed?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Dat is juist net wat wij ook als idee hadden dat de pomp naar de eeuwige jachtvelden is.

Op contact dus krap halverwege het rode gebied op de meter.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Rover 118VVC schreef:Dat is juist net wat wij ook als idee hadden dat de pomp naar de eeuwige jachtvelden is.

Op contact dus krap halverwege het rode gebied op de meter.
LEEST U AUB :D

Bij het op contact zetten zonder lopende motor meet je alleen maar oliepeil. Dan zou ie in principe helemaal rechtop moeten staan.


Op contact draait de pomp niet, dus meet je ook geen druk.

Je moet druk meten met lopende motor.
Ohja, halverwege is dan redelijk acceptabel, maar ja, het metertje geeft in elk geval íets aan. Hoe je dat iets moet interpreteren verschilt per metertje :lol:

Beter gewoon eens met n fatsoendelijke meter oliedruk meten en dat vergelijken met voorgeschreven waarden bij de verschillende toerentallen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Helemaal rechtop staan is volgens mij ook wat overdreven, netjes in het midden heb ik de meter het liefst bij contact.

Bij het rijden , hoe hoger de toeren van de motor, hoe hoger de wijzer van de oliedruk zou moeten komen.

Maar neem aan dat als de oliedruk laag is zou je het wel moeten merken qua kracht van je auto, gestotter, slecht optrekken.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ik heb m liever vol dan halfvol ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Martijn. schreef:
Maar neem aan dat als de oliedruk laag is zou je het wel moeten merken qua kracht van je auto, gestotter, slecht optrekken.
Nee hoor
Meer in de trant van kapotte lagers, rokende motor etc :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Ben net ff wezen kijken, zie foto(auto op contact) deze meter blijft zo staan ook al draait de motor, rijden maakt ook geen verschil.

Plaatje is klikbaar
[img]http://img453.imageshack.us/img453/7033/r19ph1tellerhuis0cp.th.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat is melding van olie druk probleem idd.. Ga er maar niet mee rijden!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

das te weinig denk ik

maar hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Of controleer de bedrading op het blok..

het pijl zit voor rechts id de boort van het carther, druk meter zit achter op het blok in de buurt van de dirtibutie, is een rond potje.

Als de motor loopt, blijf die olie druk meter dan ook zo branden??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Luco/Alpine-racer schreef:das te weinig denk ik

maar hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?
tegen de 4 waarschijnlijk.. 3.6 moet het zijn bij de GT iig
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou ja bij echt te weinig druk zou je lampje ook aan moeten gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Abel schreef: Als de motor loopt, blijf die olie druk meter dan ook zo branden??
Ja als de motor loopt blijft de meter zo staan, kan heel iets schommelen misschien.

Denk dus echt oliepomp of heeft iemand een andere theorie?

p.s. voor foto's van de auto:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=175
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mijn theorie is allereerst dat het stekkertje op de oliepomp niet veel doet. Dat is echt zo de 'ik doe het niet' positie :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

ok gaan we dat eerst eens proberen, auto heeft tenslotte sinds afgelopen augustus niet meer gelopen. (Zomerauto)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

*jcugh* stekkertje op oliedruksensor
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Maar ook al gaat de oliedruksensor weer het signaal goed doorgeven, dan nog weten we niet zeker wat het tikken veroorzaakt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

klein scheutje atf bij de olie in gooien! tikken is dan zo weg
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Is dat niet een beetje een paardemiddel??

Kom liever eerst te weten wat het tikken veroorzaakt.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Rover 118VVC schreef:Is dat niet een beetje een paardemiddel??

Kom liever eerst te weten wat het tikken veroorzaakt.
ATF helpt vaak prima.
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

Abel schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
.... hoeveel bar moet die aangeven bij bv 6500 toeren?
tegen de 4 waarschijnlijk.. 3.6 moet het zijn bij de GT iig
Bij een warme motor bij normaal gebruik (gangetje van 120) kom je toch niet op 4 bar :s
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Tim Rover 118
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 jun 2006 9:18

Nieuws:

ATF olie helpt niets, hebben we geprobeerd en werkte niet.

Als hij de motor op 3000rpm houd is het getik over...

@Frank M: Bedankt altijd mooi om te lezen(zo kom je steeds meer te weten over verschillende motoren :wink: )
Mark1978
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 14:04

Als je motor koud is , dan staat de druk meestal stationair tussen de 2 en 3 maar als de motor warm is dan mag de meter wel zakken als hij stationair draait! maar zodra je gaat rijden moet de druk oplopen niet zo snel als dan hij koud is natuurlijk omdat de olie dunner is.
Als je 120 km rijdt en je geeft ineens een dot gas tot de 130 of 140 en de druk loopt dan sterk naar beneden wil dat zeggen dat de schraapveren van de zuigers zijn versleten 100% kost ongveer 50 euro in de aanschaf die veren maar ben 2 dagen bezig wil je die erin krijgen.

Tikkende kleppen kan veroorzaakt worden door vuile olie altijd maar bijvullen en nooit aftappen als hij een tijd heb stilgestaan dan moet je gewoon de olie aftappen en vernieuwen.
maar wat je zou kunnen doen om het probleem op te lossen is de kkleppen eruit halen en leegknijpen mits je hydrolische kleppen hebt dan! en anders wat dunnere olie erin gooien een paar dagen rijden en als het weg is aftappen en dikkere olie erin helpt ook goed.

ik spreek hier puur uit ervaring omdat ik dezelfde problemen hebt gehad. hopelijk heb je hier wat aan~!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mark, Hoe kom je er bij?? Wat heeft olie druk met schraapveren te maken!!

Koude motor Oliedruk MOET minstens 4 a 5 zijn om dat de olie dik is van de kou!
Warme motor Olie duk 2 a 3 Maar als je de gas pedaal even aanraakt gaat hij al weer richting de 4

Oliepomp is een verdringer pomp die inwendig kan slijten, en een vaker voorkomend probleem bij de 16V is dat de overdruk ventiel open blijft staan. Dus lage druk altijd! hier gaat de motor geheid stuk aan!

Olie schraapveren zijn de onderste zuiger ring/veer die de olie idd terugschraapt naar beneden richting karther (spat/olie spray smering) Als deze versleten zijn wil de auto meer olie gaan gebruiken, maar tast de olie duk niet aan!

suc6
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Rover 118VVC schreef:Nieuws:

ATF olie helpt niets, hebben we geprobeerd en werkte niet.

Als hij de motor op 3000rpm houd is het getik over...

@Frank M: Bedankt altijd mooi om te lezen(zo kom je steeds meer te weten over verschillende motoren :wink: )
Laat je oliedruk nameten bij een garage.. 10 tegen 1 dat je pomp het probleem is, en zonder olie gaat het echt fout!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ruime lagers kan ook heel goed een oliedrukprobleem geven!

Maar, carterpan eraf, pomp eraf, voelermaatjes erbij en je weet alweer n boel. Steek je er meteen niewue lagers in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mark1978
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 14:04

dat heb ik me ook laten vertellen abel! maar zie dat ik het fout heb hahah maar goed zodoende leert men.
maar ik heb hetzelfde probleem dus als het de olie pomp is dan ga ik daar zeker naar kijken alleen heb ik het porobleem dat ik bij mij die kartepan er niet af krijgt omdat de vorige eigenaar 3 boutjes de torkskop heb verziekt dus nu zit ik daar eerst mee hoe krijg ik die eraf? iemand een sugestie?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

scherp bijteltje die tegen de rand zetten, een inbus bit in slaat of moer/schroef op lassen
Mark1978
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 14:04

gaan we dat eens proberen! maar op sommige plekken kan je er niet goed bij natuurlijk want dan zitten de schroeven 5 cm diep:( dus ff kijken hoe of wat thnx anyway
Plaats reactie