Motor van een 2001 naar een 1997

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
mefke
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 mei 2006 9:54

Hallo,

Ik heb een Twingo uit 1997 die inmiddels dik 210 000 km gelopen heeft en ook nog eens op G3. Ik vind het een prima karretje, maar ik vrees dat de motor het niet al te lang meer zal volhouden. Nou kan ik een motor van een twingo uit 2001 kopen. Die willen we dan in mijn Twingo bouwen, die nieuwe motor heeft maar 32 000 gelopen, dus dan kan ik er weer even tegenaan. Mijn vraag is alleen: kan dat wel? Of is het niet de moeite waard? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Waarom ben je bang dat je motor het gaat begeven? :)
Mijne heeft er nu ruim 300.000 op zitten, zonder noemenswaardige problemen ;)

Ik weet niet zeker of het wel of niet past, het nieuwe blok :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Wat voor een motor heb je nu, en wat wil je gaan kopen?

Waar baseer je trouwens op dat je huidige motor het niet lang meer gaat uithouden? Compressieverlies??
mefke
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 mei 2006 9:54

Geen idee hoeveel een Twingo kan lopen, maar het hij loopt vanaf dag 1 op G3, dat schijnt wel sneller te doen slijten. De nieuwe motor is een 1.2 uit 2001, de oude is de originele, ik geloof een easy (zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van). De nieuwe motor is niet zo duur, dus als het past kopen we em sowieso als 'reserveonderdeel'.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nee past niet..

Jij hebt een C3g blok volgens mij, 1.2 50PK onderliggende nokkenas monopoint injectie..

Die andere is een 1.2 55 of 60 pk blok met bovenliggende nokkenas en dus een distributieriem. Die moet je ook gelijk gaan vervangen als je de motor zou overzetten..

Maar het nieuwe type blok is anders bevestigd voor in de motor ruimte. Deze hangt ipv staat op het subframe.

Dus zover ik weet kan het niet zonder zeer zware aanpassingen.

Als je motor zo lang op gas heeft gereden en de kleppen /klepzittingen zijn te versleten (met een compressie test kun je dit meten) kan je eens denken aan een kop revisie, of een andere kop 2ehands zien te scoren van een benziene motor.

Koppakking kost bij de brezan iets van 40 euro, andere kop monteren en weer gaan met die kar.. Maakt echt verder niets uit. Fluitje van een cent met het oude type motor.
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

Ik denk dat het wel gaat passen, vanaf Juli 1996 monteert Renault in de Twingo de 1.2 8V met 1149 cc i.p.v. de hele oude 1.2 8V met 1239 cc wat ik ook nog heb.

dit motortype is volgens mij de zelfde 1.2 8V die in modellen van 2001 zitten en zo :)

(de motorcode's weet ik zo niet, zal ik ff nazoeken)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik denk het ook niet vanwege het verschil in onderblok
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

als je toch de moeite zou doen, zou k proberen een 1.5dci blok erin te krijgen. iets meer werk, maar wel veel stoerder (en sneller)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

komt niet door de keur
er is geen twingo diesel
krijg je dus nooit op kenteken
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Rdw type goedkeuring?
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:komt niet door de keur
er is geen twingo diesel
krijg je dus nooit op kenteken
da's inderdaad wat mij heeft tegengehouden... maar er is toch ook nooit een twingo turbo geweest? hoe doen die dat dan?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Die turbo is niet zo zeer het probleem volgens mij,

Meer dat je van Branstof type wisselt.. en dan moet je een ander type goedkeuring krijgen.. toch?

edit: typvout.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Erik (Schepjes) schreef:Die turbo is niet zo zeer het probleem volgens mij,

Meer dat je van Branstof type wisselt.. en dan moet je een ander type goedkeuring krijgen.. toch?

edit: typvout.
oh, ok.. in belgie mocht het gewoon niet omdat je de cilinderinhoud verhoogt..

forget i ever said it
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

tut schreef:
Erik (Schepjes) schreef:Die turbo is niet zo zeer het probleem volgens mij,

Meer dat je van Branstof type wisselt.. en dan moet je een ander type goedkeuring krijgen.. toch?

edit: typvout.
oh, ok.. in belgie mocht het gewoon niet omdat je de cilinderinhoud verhoogt..

forget i ever said it
Pas geleden nog nagevraagd aan een RDW-man (Hij kwam eigenlijk voor een steekproef, maar goed :P )

Probleem bij Turboblok: Vermogenswinst is meer dan 30 PK!
(Niet 30 % zoals velen zeggen... Dat vertelde hij mij, dus ik weet het ook niet zeker ;) )
Je kunt dit wel op kenteken krijgen omdat het aantal cilinders hetzelfde blijft.
Er wordt een rit gemaakt op de testbaan in lelystad om te kijken of de hele auto geschikt is voor het aantal PK's.
Mogelijk wordt er nog een Db-test gedaan, wordt alles goedgekeurd, komt er gewoon 1.4 Turbo op het kenteken te staan :smoke:

Erg gaaf lijkt me :p

Voorwaarde was wel dat je ook papieren had waar de onderdelen uitkwamen, dus blok uit sloper --> Papieren van diezelfde sloper...
Er zullen vast wel meer haken en ogen aanzitten :D
Maar dit is wat mij verteld werd :)


Ontopic: Eigenlijk had ik het wel kunnen weten dat het nieuwe type blok niet past in het oude type :~
In het oude type Twingo past het turboblok uit een 5GTT, in een nieuw type niet :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

Ontopic: Eigenlijk had ik het wel kunnen weten dat het nieuwe type blok niet past in het oude type
In het oude type Twingo past het turboblok uit een 5GTT, in een nieuw type niet
maar wie zegt er dat hij het oude blok heeft. Zijn auto komt uit 1997, sinds oktober 1996 zijn de nieuwe type blokkken toch al in de Twingo geleverd???
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Zou je best gelijk in kunnen hebben :)
Zoveel weet ik nou ook weer niet van de Twingo's af ;)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

sinds 1996 is er in de twingo een ander blok geleverd. vanaf 2000 is er weer een verandering gekomen. of dat een update is op dat blok weet ik niet cker. maar er is dus verschil.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ok komt ie dan he:

tot 1996 was er de 1239cc monopoint. 55pk.
van 1996 tot 2002 was er de 1149cc 60pk multipoint. een wat trager blokje, maar wel multipoint.
vanaf 2002 kwam de 75pk versie van datzelfde blok. iets sneller maar net zo zuinig.

het past dus of is gewoon hetzelfde blok als het nog de 2001 versie is (laat op kenteken ofzo).

komt goed dus lijkt mij :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nou hup foto maken onder de kap en klaar dan is het te zien
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Jammer dat het niet klopt. 8)
Chris@R5 schreef: tot 1996 was er de 1239cc monopoint. 55pk.
C motor, 0-100 in 14.0 sec.
Chris@R5 schreef: van 1996 tot 2002 was er de 1149cc 60pk multipoint. een wat trager blokje, maar wel multipoint.
de D-motor geloof ik, maar deze motor is nog steeds te leveren, 0-100 in 13.4
Chris@R5 schreef:vanaf 2002 kwam de 75pk versie van datzelfde blok. iets sneller maar net zo zuinig.
Is niet echt hetzelfde blok, de 75pk versie is een 16V motor met het oude D-motor onderblok. 0-100 in 11,7
Joosten
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 5 okt 2005 18:51
Locatie: twente
Contacteer:

oké, maar de conclusie blijft het zelfde (zoals ik al zei :p )

het past gewoon (Y)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

die gegevens komen van autotrader :p
Dan weet je vast hoe enorm betrouwbaar die zijn :D.

dus inbouwen die handel en klaar :D
Plaats reactie