versnellingsbak-olie

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
cliomartijn

hallo

ik ben een maandje terug mijn versnellingsbak laten vervangen door een gereviseerde versnellingsbak
er is mij verteld dat er 75w80w-olie in de bak moest.
nu heb ik het volgende probleem:
bij warme moter wil hij niet in de achteruit zonder dat ik een geluid hoor net zoals je zonder koppeling schakeld. een knarsend geluid dus.
ik heb van meerdere gehoord dat er andere soort olie in moet.
nu weet ik dat op deze site alleen mensen komen en kijken die er echt verstand van hebben. :)
mijn vraag: watvoor soort olie werkt het best tegen dit probleem
versnellingsbak heeft het nummer : JB3044 als ik mij neit vergis.
alvast bedankt
Riël
Über-Spammer

Olie is het niet, die is prima. Koppeling zal wel bijna versleten zijn, komt niet goed vrij, dan krijg je zo'n rrrrrTAK geluid.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
maxaprilia

Kan het ook wat anders zijn als een versleten koppeling?? Ik heb er ook af en toe wat last van en dit is gekomen nadat mijn koppelingskabel gebroken was. Sindsdien hoor ik ook soms een tik bij het laten opkomen van de koppeling. Het stelmechanisme doet het dus niet meer goed. Als ik het stelmechanisme vervang zou het dan evt. ook over kunnen zijn??
maxaprilia

Sorry, maar ik heb het denk ik al gevonden. Waarschijnlijk is het bij mij het stelmechanisme!
canonballman

lijkt inderdaad dat de koppeling niet goed vrijkomt, maar dan nog: de achteruit van een JB/JC bak is niet de meest geruisloze, niet bij het inschakelen, niet bij het achteruitrijden.
maxaprilia

Hoorde vandaag van een collega dat als de versnellingsbak moeilijk in z'n achteruit gaat met niet zo prettige geluiden dat je het volgende moet doen: als je stilstaat de bak even 2 seconden in z'n 2 zetten, zodat de bak stil komt te liggen. Als je dan naar z'n achteruit schakelt hoor je niks meer.
Bart V

Het duid toch op een niet geheel vrijkomende koppeling. De oorzaak daarvan kan een versleten drukgroep zijn, of inderdaad iets met het stelmechanisme. Daarom word ook meestal de koppeling (preventief) vervangen bij een bakwissel, dat zijn dan ook de kosten niet.
Plaats reactie