Enorme druk op koelvloeistof

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
P-Tex

Ik 'rij' met een Renault Clio van 1991, een 1100tje.
In januari gekocht en tot hier toe nog niet veel problemen gehad (buiten de vuile bougies & vuile luchtfilter).
Tot eergisteren... Ik was aan het rijden en plotseling schiet het lampje aan van de koeling. Direct gestopt, moterkap open en de koelvloestof was aan het koken.
Een uurtje laten stilstaan en naar de dichtsbijzijnde garage gewandeld voor een busje koelvloeistof. Dit erbij gegoten en het probleem was van de baan had ik gedacht.
's avonds wil ik opnieuw vertrekken, en na nog geen 2km brand het lampje terug. Direct gestopt en de vloeistof was aan het brubbelen maar deze maal niet aan het koken.
Alles ontlucht en ik kon er weer tegen voor 5km tot dan weer hetzelfde probleem.
Een lek lijkt mij onwaarschijnlijk maar hij bouwd wel een ENORME druk op zodanig dat de vloeistof langs het bakje eruit 'spuit'.
Weet er iemand hiervoor een oplossing?
Sander
Contacteer:

Doordat je motor aan de kook is geweest is waarschijnlijk je kop krom getrokken dus; koppakking kapot.

Suc6 met vervangen,

gr sander
Riël
Über-Spammer

Dat kan ,maar wat ik met die clio's vaak heb gezien is dat thermostaat en waterpomp ook gauw stuk zijn.

Meet eerst de compressie eens, dan kun je de koppakking eventueel uitsluiten. Je kan ook eerst een nieuwe pomp en thermostaat monteren, het is niet al te duur en al is dat niet het probleem, je kan ze als je de koppakking dan toch vervangt deze beter nieuw erop hebben.

Controleer ook de even radiateur op lekkage.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
P-Tex

Als de koppakking kapot is, hoe kan je dit merken? Ik dacht doordat er dan witte rook uitkwam?
Hier blijft de rook zwart.

De pomp lijkt mij ook beetje onwaarschijnlijk aangezien hij een enorme druk opbouwd.. Zelfs na 2 km al.

Radiator verliest niets.
Riël
Über-Spammer

Druk komt door heet water wat kookt. Als t niet rondgepompt word / thermostaat blijft dicht kookt t in no time in de kop.

Stroomt het water wel in het vaatje?
P-Tex

het water verdwijnt uit het vatje dus ik vermoed dat het rondgepompt wordt
Riël
Über-Spammer

Of t lekt :)

Nou goed, je mag zelf weten of je het controleert of niet hoor :)
P-Tex

hoe controleer je dat? :-)

heb hem ff laten draaien en goed wat gas gegevens en het enigste wat ik op de grond teruggevonden heb is koelwater
Pacman

P-Tex schreef: het enigste wat ik op de grond teruggevonden heb is koelwater
Oei, doet mij weer denken aan mijn Clio met lekke vriesplug in het blok.
Kan je niet zien aan welke kant de boel lekt ?
P-Tex

is niet lekker, is overkoken... alhoewel koken... komt er gewoon uit door een te hoge druk, het water kan je zonder problemen nog aanraken
Leon
Contacteer:

ik zit me te bedenken, bij mn vorige gt turbo, had ik ook erg veel druk in het vaatje, alles door gespoeld en radiator vervangen. Nog steeds druk in mn reservoirtje :nee:

dusss.... aansteker bij de auto en de fik erin dacht ik....

Nog een poging, mn slangetje vanaf de waterpomp naar reservoir (was ik vergeten) daar kwam na een tijdje waterdruk er op gehouden te hebben een heel stuk radiator "lek stop" uitgekacheld.

Dus misschien heeft de vorige eigenaar van je auto er eens iets door heen gedaan, en door de druk loopt er water uit een slag waarvan de slangenklem bijv. niet erg strak staat.

Dit is mijn visie :D
Heerlijk weer een franse auto
TheoV
Contacteer:

ik had hetzelfde probleem met mn twingo. volgens de dealer is het opgelost met gewoon volledige verversing van de koelvloeistof...

maar het zou inderdaad kunnen dat je koppakking kappot is...
P-Tex

Thermostaat is eruit gehaald, waterpomp werkt ook nog...
Volgende wat ik sebiet ga doen is volledig alles verversen.

Ik hoop echt dat het de koppakking niet is..
Er is geen witte rook, de olie ziet nog altijd mooi zwart dus dat zijn al goede tekenen hoop ik...

Alhoewel, kan het niet zijn als er een kleine opening in de koppakking zit dat hij hierdoor lucht neemt?
Joske

Zelfde probleem gehad met mijne megane, bij mij was het uiteindelijk
de radiator die verstropt zat.
Plaats reactie