airbag bijrijder twingo uitschakelen

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
grandtwingo

Vraag over een twingo uit begin 2000. Heeft airbag voor bijrijder, maar deze is niet met de hand uit te schakelen (met sleuteltje). Maar ik wil deze airbag wel graag uitschakelen. Is het mogelijk om hiervoor een stekkertje los te trekken, of stel ik het me dan te eenvoudig voor? Hoe zou het moeten?
Marcel B.

Ga je een moord plegen? :)
grandtwingo

Ik wil deze uitschakelen aangezien ik daar dan een kinderzitje kan plaatsen.
-jacco-
Über-Spammer

Is het ook niet mogelijk om hem uit te schakelen (met de sleutel) aan de bijrijderskant?
Bijrijdersdeur open doen en dan aan de zijkant van het dashboard? :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
grandtwingo

Bij dit type helaas nog niet, dat is een paar maanden later aangepast bij kleine aanpassingen aan de twingo.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Misschien even de dealer bellen? die hebben daar vast wel een oplossing voor lijkt me..
grandtwingo

Heb ik gedaan, maar die schijnen het niet te willen doen. IVM aansprakelijkheid als er iets mis gaat. Zelfs als ik voor de aansprakelijkheid wil tekenen, wil men het niet. Terwijl ik weet dat het bij VW en mini op deze wijze wel gedaan wordt. Vandaar mijn vraag of een van jullie hier ervaring mee heeft. Of is het mogelijk om alsnog zo'n originele schakelaar in te bouwen? Hele dashboard vervangen? Wat kost zoiets?
Murray

Bij mijn weten zijn airbags te vervangen, en dus ook te verwijderen. Als het goed is, en ik zeg dit heel voorzichtig, is de airbag 1 unit, en moet deze te verwijderen zijn in z'n geheel...
Als je het juiste type weet (jaar, type en uitvoering) kan ik misschien even checken in de manual.
grandtwingo

Het betreft een twingo 1.2 initiale uit febr.2000. Het is het type dat nog geen koplampen met doorzichtig glas heeft. Ik weet niet of je nog meer info nodig hebt?
Murray

initiale zegt opzich al genoeg, hoewel je daar ook weer verschillende types in hebt.

Ik kan me wat voorstellen dat de renault dealer niet wil rotzooien met het dashboard. Zoals ik het hier kan bekijken zit de klep die op de airbag zit met een aantal m5 bouten vast, van achter het dashboard. Hieronder zit een soort enveloppe, dit is de airbag zelf, en het hele zaakie kost al 245 euro exclusief btw en renault marge. Niet iets om zomaar te vervangen, laat staan het hele dashboard.
Murray

Nog even een vraagje: Wat bedoel je met 'nog geen koplampen met doorzichtig glas' Ik kan natuurlijk een hele leuke opmerking maken over ondoorzichtig glas, maar ik ben werkelijk benieuwd :P
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Helder glas of niet.. (I)
Murray

Dat klinkt aannemelijker :P
-jacco-
Über-Spammer

Murray schreef:initiale zegt opzich al genoeg, hoewel je daar ook weer verschillende types in hebt.

Ik kan me wat voorstellen dat de renault dealer niet wil rotzooien met het dashboard. Zoals ik het hier kan bekijken zit de klep die op de airbag zit met een aantal m5 bouten vast, van achter het dashboard. Hieronder zit een soort enveloppe, dit is de airbag zelf, en het hele zaakie kost al 245 euro exclusief btw en renault marge. Niet iets om zomaar te vervangen, laat staan het hele dashboard.
Klopt helemaal (Y)
Airbagunit is te verwijderen van onderaf het dashboard :)
Stekkertje zit daar ook ergens :D
grandtwingo

ik bedoel in elk geval helder glas. Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ga eens onder het dashboard kijken. Als ik het stekkertje lostrek, heb ik dan ook kans dat airbag ploft (eerst accu losmaken). Daarnaast de vraag of het systeem van renault dan een foutmelding zal geven?
-jacco-
Über-Spammer

Je zult wel je dash compleet los moeten halen om erbij te kunnen...
Een foutmelding krijg je inderdaad :)
Simpel op te lossen door het lampje eruit te draaien :lol:
André ter Velde

Kom anders langs op de Twingo klusavond die Jacco organiseert in Leerdam.
Murray

grandtwingo schreef:ik bedoel in elk geval helder glas. Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ga eens onder het dashboard kijken. Als ik het stekkertje lostrek, heb ik dan ook kans dat airbag ploft (eerst accu losmaken). Daarnaast de vraag of het systeem van renault dan een foutmelding zal geven?
Dat zou ik niet weten, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Vraagbaak boekjes zijn erg handig, en zijn er ook voor de Twingo. Ze kosten ongeveer 30 euro, en beschrijven werkelijk alles van de Twingo. Vak klep stelmomenten tot het aanhaalmoment van het benzinedopjehouder. Bij wijze van spreken dan :P

Klusavonden zijn ook handig, maar daarbij geldt ook: Alles is op eigen risico ;)
Plaats reactie