airbag bijrijder twingo uitschakelen
-
Vraag over een twingo uit begin 2000. Heeft airbag voor bijrijder, maar deze is niet met de hand uit te schakelen (met sleuteltje). Maar ik wil deze airbag wel graag uitschakelen. Is het mogelijk om hiervoor een stekkertje los te trekken, of stel ik het me dan te eenvoudig voor? Hoe zou het moeten?
-
Ik wil deze uitschakelen aangezien ik daar dan een kinderzitje kan plaatsen.
Is het ook niet mogelijk om hem uit te schakelen (met de sleutel) aan de bijrijderskant?
Bijrijdersdeur open doen en dan aan de zijkant van het dashboard?
Bijrijdersdeur open doen en dan aan de zijkant van het dashboard?

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
-
Bij dit type helaas nog niet, dat is een paar maanden later aangepast bij kleine aanpassingen aan de twingo.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Misschien even de dealer bellen? die hebben daar vast wel een oplossing voor lijkt me..
-
Heb ik gedaan, maar die schijnen het niet te willen doen. IVM aansprakelijkheid als er iets mis gaat. Zelfs als ik voor de aansprakelijkheid wil tekenen, wil men het niet. Terwijl ik weet dat het bij VW en mini op deze wijze wel gedaan wordt. Vandaar mijn vraag of een van jullie hier ervaring mee heeft. Of is het mogelijk om alsnog zo'n originele schakelaar in te bouwen? Hele dashboard vervangen? Wat kost zoiets?
Bij mijn weten zijn airbags te vervangen, en dus ook te verwijderen. Als het goed is, en ik zeg dit heel voorzichtig, is de airbag 1 unit, en moet deze te verwijderen zijn in z'n geheel...
Als je het juiste type weet (jaar, type en uitvoering) kan ik misschien even checken in de manual.
Als je het juiste type weet (jaar, type en uitvoering) kan ik misschien even checken in de manual.
-
Het betreft een twingo 1.2 initiale uit febr.2000. Het is het type dat nog geen koplampen met doorzichtig glas heeft. Ik weet niet of je nog meer info nodig hebt?
initiale zegt opzich al genoeg, hoewel je daar ook weer verschillende types in hebt.
Ik kan me wat voorstellen dat de renault dealer niet wil rotzooien met het dashboard. Zoals ik het hier kan bekijken zit de klep die op de airbag zit met een aantal m5 bouten vast, van achter het dashboard. Hieronder zit een soort enveloppe, dit is de airbag zelf, en het hele zaakie kost al 245 euro exclusief btw en renault marge. Niet iets om zomaar te vervangen, laat staan het hele dashboard.
Ik kan me wat voorstellen dat de renault dealer niet wil rotzooien met het dashboard. Zoals ik het hier kan bekijken zit de klep die op de airbag zit met een aantal m5 bouten vast, van achter het dashboard. Hieronder zit een soort enveloppe, dit is de airbag zelf, en het hele zaakie kost al 245 euro exclusief btw en renault marge. Niet iets om zomaar te vervangen, laat staan het hele dashboard.
-
- Contacteer:
Helder glas of niet.. 

Klopt helemaalMurray schreef:initiale zegt opzich al genoeg, hoewel je daar ook weer verschillende types in hebt.

Airbagunit is te verwijderen van onderaf het dashboard

Stekkertje zit daar ook ergens

-
ik bedoel in elk geval helder glas. Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ga eens onder het dashboard kijken. Als ik het stekkertje lostrek, heb ik dan ook kans dat airbag ploft (eerst accu losmaken). Daarnaast de vraag of het systeem van renault dan een foutmelding zal geven?
Je zult wel je dash compleet los moeten halen om erbij te kunnen...
Een foutmelding krijg je inderdaad
Simpel op te lossen door het lampje eruit te draaien
Een foutmelding krijg je inderdaad

Simpel op te lossen door het lampje eruit te draaien

-
Kom anders langs op de Twingo klusavond die Jacco organiseert in Leerdam.
Dat zou ik niet weten, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Vraagbaak boekjes zijn erg handig, en zijn er ook voor de Twingo. Ze kosten ongeveer 30 euro, en beschrijven werkelijk alles van de Twingo. Vak klep stelmomenten tot het aanhaalmoment van het benzinedopjehouder. Bij wijze van spreken dangrandtwingo schreef:ik bedoel in elk geval helder glas. Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ga eens onder het dashboard kijken. Als ik het stekkertje lostrek, heb ik dan ook kans dat airbag ploft (eerst accu losmaken). Daarnaast de vraag of het systeem van renault dan een foutmelding zal geven?

Klusavonden zijn ook handig, maar daarbij geldt ook: Alles is op eigen risico