De motor van mijn clio 1.8 16v uit '91 valt bijna uit als de motor koud is.
De toeren dalen heel erg en dan schieten ze in 1 keer omhoog naar 2000 toeren.
Dit duurt ongeveer 2 minuten.
Als de motor warm is dan loopt de motor gewoon netjes stationair.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de reacties..
motor valt bijna uit
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit te maken met de stappenmotor (search?)
Daarom plaats ik je andere vraag ook ff hier
Daarom plaats ik je andere vraag ook ff hier
Partyman schreef:Kan iemand mij uitleggen waar een stappenmotor voor dient?
maakt het verschil of je nog rolt (harder dan 15km/u) en de koppeling in trapt, of volledig stilstaat en dan de koppeling intrapt?
Riël schreef:maakt het verschil of je nog rolt (harder dan 15km/u) en de koppeling in trapt, of volledig stilstaat en dan de koppeling intrapt?
Als ik rij en de motor is nog koud dan willen de toeren tussen de 2000 en 3000 toeren ook nog wel eens wegvallen. Dan moet ik de koppeling intrappen en flink wat gas geven. Heel vervelend als er mensen nog achter je rijden..
Kijk even of er olie in de bougieschachten staat, dat wil ook wel eens zulke klachten opleveren.
Kijk ook even de massapunten onder motorkap even na, je hebt best kans dat er ergens een niet helemaal lekker zit.
Kijk ook even de massapunten onder motorkap even na, je hebt best kans dat er ergens een niet helemaal lekker zit.
kan het niet zijn dat de olie die momenteel in de clio zit oud is of te stroperig is voor dit weer.
Omdat je last heb van terugvallende toeren terwijl je rijd in een versnelling zou je zeggen dat het blok niet genoeg compressie kan opbouwen om de overbrenging soepel te laten verlopen. ik ga er even vanuit dat de 16v motor hydrolische klepstoters heeft en deze zouden minder kunnen functioneren als de olie niet goed omhoog komt omdat deze te koud (dus nog te dik) is. Hierdoor blijven er misschien kleppen open of dicht staan waardoor je verlies hebt.
Een vervuilde stappenmotor zal alleen bij stilstand volgens mij de toeren flukturen (zogehete zagen voor het stoplicht) als die vervuild is. je kan het proberen om de stappenmotor schoon te maken, maar volgens mij lost dat het probleem tijdens het rijden niet op.
Omdat je last heb van terugvallende toeren terwijl je rijd in een versnelling zou je zeggen dat het blok niet genoeg compressie kan opbouwen om de overbrenging soepel te laten verlopen. ik ga er even vanuit dat de 16v motor hydrolische klepstoters heeft en deze zouden minder kunnen functioneren als de olie niet goed omhoog komt omdat deze te koud (dus nog te dik) is. Hierdoor blijven er misschien kleppen open of dicht staan waardoor je verlies hebt.
Een vervuilde stappenmotor zal alleen bij stilstand volgens mij de toeren flukturen (zogehete zagen voor het stoplicht) als die vervuild is. je kan het proberen om de stappenmotor schoon te maken, maar volgens mij lost dat het probleem tijdens het rijden niet op.
Bij mij stotterde die ook onder het rijden. En wel degelijk hielp het om de stappenmotor eens te reingen. Sindsdien geen last meer van gehad.DD schreef: Een vervuilde stappenmotor zal alleen bij stilstand volgens mij de toeren flukturen (zogehete zagen voor het stoplicht) als die vervuild is. je kan het proberen om de stappenmotor schoon te maken, maar volgens mij lost dat het probleem tijdens het rijden niet op.
Ik denk dat het een goed begin is om die eens schoon te maken. Kost niets en als het helpt ben je klaar

succes