Ralenti schommelde tussen 2500 toeren en stilvallen; deze werd afgeregeld en toen ging alles perfect... de ralenti bleef perfect en hij reed normaal... enkele dagen nadien gebeurde er iets heel raars; hij had net zijn onderhoud gekregen en opeens toen ik enkele dagen later thuiskwam vond ik s'anderendaags een grote plas olie onder de wagen. hij heeft gewoon 2 liter motorolie uit de carter naar buiten geblazen via de ontluchting van het kleppendeksel... + dat de nieuwe turbo aan de voorkant vettig stond van de olie. ik heb hem dan direct binnen gedaan bij mijn garagist die direct olie heeft bijgedaan. sindsdien werkt hij terug normaal. de garagist zei me dat de turbo normaal vooraan niet vettig mag zijn en dat het twee afzonderlijke olieproblemen zijn. ik heb geen spel op de turbo en toch had ik blauwe damp aan de uitlaat en stonk hij verbrand. nadien niets meer van ondervonden. hij heeft drie dagen gedraaid in de garage en alles was normaal behalve dan de ralenti die terug tussen de 2500 toeren en stilvallen ligt. ik krijg er het schijt van.
Mijn garagist weet niet wat er scheelt momenteel. zijn eerste gedacht was dat de motor onderdruk maakt door de segmenten die misschien kapot zijn maar da kan volgens mij al niet meer want nu doet hij het niet meer en rijdt hij normaal en trekt goe... Hij zei dat hij misschien wist wat het probleem zou kunnen zijn maar da was echt ver gezocht zei hij: hij beweerde dat de carburator op een bepaald moment zoveel benzine heeft ingepompt in de motor dat hij dit niet heeft kunnen verwerken en dat de benzine doorgelopen is naar beneden in de carter van de motorolie en daar een ontploffing heeft veroorzaakt en zo die 2 liter olie naar buiten heeft gepompt via de ontluchting van het kleppendeksel...
Zou dit kunnen komen door een carburator die van geen kanten werkt zoals het hoort?
Ik had er zo mijn buik van vol dat ik op het punt stond om motor + turbo + carburator te laten vervangen door échange standard. Ik krijg er het schijt van. Nu rijdt hij terug normaal behalve de ralenti dan die schommeld tussen 2500 en stilvallen en een veel te hoog verbruik.
Ik weet geen raad meer. Het enige wat ik nu moest doen van mijn garagist is een aantal weken rijden zoals hij nu is om te zien of hij zijn olie nog naar buiten pompt. dat is nu vier weken geleden en alles lijkt nog in orde te zijn. Ik weet geen raad meer voort moment.is volgens jou de motor naar de zak of niet? Ik weet het niet meer zenne. Ik weet één ding: een r5 gt turbo fase 2 moet toch een pak feller gaan in originele toestand dan mijn R11 turbo fase 1 hé... Ik kan het ni begrijpen. Mijn R11 ging zo goed met laat ons zegge reeds 160000km en deze r5 heeft alles nieuw en die rijdt van geen kloten...
Graag wat raad van u
U kan me mailen op ee@eurogarden.be tijdens de werkuren en thuis op etienne.etienne@telenet.be of bellen op 0494/440627.
Groetjes Etienne²
Carburator flipt door
Als het verbruik echt hoog is kan het de carborateur wel zijn. Wat voor kleur hebben je bougies? Pikzwart? Check ook je carterontluchting, of dat allemaal niet verstopt zit. Desnoods hang je het helemaal los.
Ralenti = stationair?
Ralenti = stationair?
ralenti = stationair ja 

tja net wat riel zegt. ALLe carther ontluchting los gooien, Of beter 2 slangen opnieuw trekken van af de kleppen deksel en dat plastic potje bij de waterpomp naar een fles. Zie je meteen of hij er olie uitgooit. En wat misschien verstandig is is een compressie test uitvoeren van alle cylinders
Als je de olie pijl controleerd staat die niet te hoog??
En als je je R11 nog hebt, monteer daar dan de carburateur en ontsteking van
Als je de olie pijl controleerd staat die niet te hoog??
En als je je R11 nog hebt, monteer daar dan de carburateur en ontsteking van